וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המדינה לא אישרה לאגד להפעיל הרכבת הקלה בירושלים

דניאל שמיל ואבי בר-אלי

1.2.2012 / 8:56

אגד התעתדה לרכוש את מניות ואוליה בזכיינית הרכבת הקלה בירושלים, סיטיפס תמורת כ-36 מיליון שקל אך משרדי האוצר והתחבורה לא אישרו את העיסקה. הסיבה: לאגד אין ניסיון

טלטלה בענף התחבורה בישראל בעקבות פסילת הכניסה של אגד לפרויקט הרכבת הקלה בירושלים. ל-TheMarker נודע כי משרדי האוצר והתחבורה החליטו שלשום שלא לאשר את העסקה לרכישת מניות ואוליה הצרפתית בפרויקט בידי אגד תמורת כ-36 מיליון שקל. זאת, בטענה כי קואופרטיב אגד חסר את הניסיון הדרוש להפעלת רכבת קלה - כפי שנדרש בתנאי הזיכיון של הפרויקט. לפיכך, צפויה העסקה בין ואוליה לאגד להתבטל.

לפי ההסכם שעליו חתמו הצדדים לפני כשנה, אגד היה אמור לרכוש את אחזקות ואוליה (5%) בזכיינית הפרויקט, קבוצת סיטיפס, וכן את מניותיו (80%) בחברת ההפעלה של הפרויקט, תמורת סכום של 46 מיליון שקל. זאת, לאחר שחברת דן חתמה על עסקה דומה עם ואוליה, שנסוגה ממנה זמן קצר לאחר מכן. כמו כן, כללה העסקה מנגנון להגדלת התמורה הכספית שתשלם אגד לוואוליה, בהתאם לגידול בהכנסות העתידיות של הפרויקט.

באחרונה פורסם ב-TheMarker כי יתר שותפות סיטיפס, אשטרום והראל, החליטו לממש את זכות הסירוב שלהן ולרכוש בעצמן את מניות ואוליה בסיטיפס, כך שהיקף העסקה עם אגד פחת לפי הערכות בכ-10 מיליון שקל. יחד עם זאת, היות שפרויקט הרכבת הקלה בירושלים הינו פרויקט זכייני בחסות המדינה, העסקה נדרשה באישור המדינה. זאת, משום שתנאי המכרז מחייבים כי מפעיל הרכבת הקלה יהיה בעל ניסיון של חמש שנים לפחות בתפעול רכבות קלות. ההסכם נדרש עוד באישור הרשות להגבלים עסקיים, משום שאגד הוא לכאורה מונופול אזורי בהפעלת התחבורה הציבורית בירושלים. הממונה לשעבר, רונית קן, אישרה לפני כחצי שנה במפתיע את העסקה, בניגוד לעמדת קודמה בתפקיד, דרור שטרום.

ביטול העסקה צפוי לפגוע בשני הצדדים לה, היות שוואוליה קיוותה לצאת מן הפרויקט הרגיש פוליטית, ואילו אגד קיוה להצטרף להפעלתו כדי לאזן את הפגיעה בפעילותו הדומיננטית בירושלים, כתוצאה מהפעלת הרכבת הקלה בספטמבר. הצדדים יידרשו עתה לניהול משא ומתן מחודש. בין היתר, הם ידונו באפשרות לקבוע הסכם העברת מניות מדורג, לאורך חמש שנים, כדי לעקוף את מגבלת הניסיון של המדינה.

ואולם, לפני כחצי שנה דחתה המדינה גם את הבקשה שהגישה במקביל אלסטום הצרפתית למכירת מניותיה בסיטיפס (20%) לידי קרן תש"י (17.5%) ואשטרום (2.5%), תמורת 24 מיליון שקל. אלסטום היא ספקית הרכבות לפרויקט, ומחזיקה ב-80% בחברת הקבלן של הפרויקט (EPC), ובבעלות מלאה (100%) בחברת התחזוקה.

לפיכך, אלסטום היא גם האחראית להקמת מערכת ההפעלה של הרכבת הקלה. כתוצאה מכך, הבנקים המלווים את הפרויקט - וכן הרשות הממונה לפרויקט מטעם משרדי האוצר והתחבורה - התנגדו לעזיבתה בעיתוי הנוכחי. זאת, בייחוד לאור הביקורת שהוטחה באלסטום על אחריותה לעיכובים בהשלמת הביצוע של הפרויקט ובכישלון מערכת הכרטוס, המונע כיום גביית תשלום בגין הנסיעה.

ממשרד האוצר נמסר: "הרשות הממונה דחתה פה אחד את הבקשה האמורה, בין היתר, לאור העובדה שלא תאמה את דרישות חוזה הזיכיון לעניין הניסיון הנדרש בפרויקטים גדולים ומורכבים מאין אלה - בין השאר בהפעלת רכבות קלות ובכלל המערכות הרלוונטיות".

בוואוליה סירבו להגיב לידיעה.מאגד נמסר: "אנו לומדים את ההחלטה ולאחר שהיא תיבחן נמצא את הדרכים להגיב בהתאם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully