וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם יחרימו הרופאים את החתמת שעון הנוכחות?

רוני לינדר-גנץ

1.2.2012 / 9:15

היום תיכנס לתוקפה חובת החתמת שעון הנוכחות של הרופאים. מאות רופאים המאוגדים תחת ארב"ל מאיימים לסרב ולחתום. המחלוקת נעה סביב פעילות הרופאים מחוץ לבתי החולים

מתח במערכת הבריאות לקראת כניסתו לתוקף של שעון הנוכחות לרופאים: החל מהיום יידרשו רופאי בתי החולים לדווח על נוכחות באמצעות אחד משני אמצעים, לפי בחירתם: העברת כרטיס בשעון נוכחות רגיל, או דיווח באמצעות אפליקציה סלולרית בטלפון הנייד שלהם.

רופאים בבתי החולים רמב"ם, איכילוב, בילינסון, וולפסון ומאיר הצביעו בשבועות האחרונים נגד החתמת השעון והכריזו שלא ידווחו על נוכחות. ה"מרד" מונהג על ידי ארגון ארב"ל (ארגון רופאי בתי החולים) שקם כאופוזיציה להנהגת ההסתדרות הרפואית שחתומה על ההסכם שבו הוכנס שעון הנוכחות.

ואולם בניגוד למאבק המתמחים האחרון, שבו זכו הרופאים לגיבוי כמעט מלא מצד מרבית הנהלות בתי החולים, הפעם נראה כי קיימת חזית אחידה של מנהלי בתי החולים נגד הרופאים שלא יחתמו על כרטיס נוכחות. בשבוע שעבר הצהירו המנהלים של רמב"ם ושיבא כי לא יקבלו בשום אופן מצב שבו רופאים יסרבו לחתום על השעון, ומנהלים נוספים יצאו בהצהרות דומות בימים האחרונים. בנוסף, משרד הבריאות הודיע באופן רשמי לרופאים כי אי דיווח על נוכחות תיחשב כהיעדרות מהעבודה.

לדברי סמנכ"ל המרכז הרפואי איכילוב, ד"ר גיל פייר, בית החולים נערך בשבועות האחרונים לתחילת הפעלתו של השעון, הן בהיבט התפעולי והן בהיבט של עידוד הרופאים לחתימה. "אנחנו פועלים באינטנסיביות לגייס אנשים לחתום על השעון", אומר פייר. לדבריו, "המאבק נגמר ויש הסכמים חתומים וצריך להניח כעת בצד את כל הדעות שיש לכל אחד על השעון. בסופו של דבר יש פה חוקי עבודה, ולא ניתן להביא את המערכת לכאוס. אמנם רופאים רבים הצביעו נגד החתימה על שעון נוכחות, אבל מרבית הרופאים כלל לא השתתפו בהצבעה - ואנו מעריכים שזה מעיד על כך שהם ישתפו פעולה".

בבית הדין לעבודה תלויה ועומדת תביעה לייצוג בלתי הולם שהגישו מספר ועדי בתי חולים מהמרכז נגד ההסתדרות הרפואית בדרישה לבטל את הסכם הרופאים. אחד הטיעונים של הוועדים נגד החתימה על השעון היתה שהדבר ישמוט את הקרקע מטיעוני התביעה. בבתי החולים מקווים כי בדיון שיתקיים בבית הדין יבהירו השופטים כי אין קשר בין הדברים ויסללו את הדרך בפני סיום "מרד השעון".

גם בארגון ארב"ל טוענים כי הם מתנגדים לשעון נוכחות אך אינם מתנגדים לשעון עבודה. במילים אחרות, המאבק כרגע מתנקז בעיקר לסוג העבודות שיוכרו כשעות בתפקיד וייכללו בספירה של 41.5 השעות השבועיות שעל רופא לעבוד.

לפי ההסכם המקורי, כל פעילות שנעשתה עד היום על ידי הרופאים, כולל מחוץ לבתי החולים, תוכר כעבודה. ואולם בעקבות הכרזה של כמה מהמנהלים כי הם מתנגדים להכרה בפעילות שמתקיימת מחוץ לבתי החולים כחלק משעות העבודה, הוחלט בנציבות שירות המדינה בשיתוף עם משרד הבריאות וההסתדרות הרפואית לפרסם בקרוב באופן רשמי שורה של פעילויות שייחשבו לשעות עבודה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully