וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תשובה ניצח - הציבור הפסיד

איתן אבריאל

1.2.2012 / 9:42

יצחק תשובה הגיע להסדר הון עם בעלי האג"ח. חלק ניכר מחובו יימחק והשליטה בחברה תיוותר בידיו. איתן אבריאל מסיר איך זה קרה ומה זה אומר על שוק ההון

מזל טוב לאיש העסקים יצחק תשובה. לאחר חודשים ארוכים של משא ומתן ומניפולציות, שהתנהלו ברובם מעל דפי התקשורת, הצטרף טייקון הנדל"ן והגז לעמיתיו לב לבייב ומשפחת עופר, וחתם על הסכם שהשורה התחתונה מעולה בעבורו. בעלי איגרות החוב יעברו תספורת וימחקו חלק משמעותי מהחוב של חברת דלק נדל"ן, ואילו הוא עצמו יישאר עם השליטה המלאה בחברה. בינגו.

כיצד ייתכן הדבר, לאחר כל כך הרבה חודשים של ביקורת ציבורית ודרישות "בלתי מתפשרות" מצד המשקיעים המוסדיים, שלפיהן על תשובה לשלם את כל חובו או למסור להם את השליטה?

וישנן עוד כמה שאלות שעולות מההסדר: מה בדיוק מצבם של מחזיקי האג"ח לאחר ההסדר? מי מרוויח ומי מפסיד? ואולי השאלה החשובה ביותר: איזה מסר מעביר ההסדר לשוק ההון ולשאר הטייקונים שממתינים בצד עם המספריים ביד? הנה חלק מהתשובות.

הציבור כבר עבר תספורת

1. הסיבה הכלכלית להצלחת ההסכם היא שתשובה מביא לשולחן לא מעט כסף. הוא מביא כחצי מיליארד שקל במזומן, הגם שהם פרושים על פני שנים רבות, והוא מביא עוד 500 מיליון שקל בדרך של ביטחונות הנחשבים טובים - מניות של קבוצת דלק, שלה נכסים רבים כולל זכויות על מאגרי הגז הגדולים.

בזכות ההזרמה הזו מעריכים מחזיקי אגרות החוב, כי הסדר החוב תהיה עסקה טובה יותר עבורם מאשר בקשת פירוק מבית המשפט וקבלת השאריות הבודדות, שייוותרו לאחר שהבנקים יקבלו את מה שמגיע להם, על פי סדר הקדימות של חיסול הנכסים. במונחים של הטווח הקצר, דרך המשקפיים של שווי איגרות החוב המנוהלות על ידי המוסדיים, אי אפשר לקבוע מי הפסיד ומי ניצח.

2. הסיבה הבורסאית להצלחת ההסכם היא העובדה שחלק מאיגרות החוב כבר לא נמצאות בידי הציבור, שרכש אותן בעת ההנפקה במחיר המלא. הן נמצאות בידי סוחרי ניירות ערך ממולחים, שרכשו אותן בתקופה האחרונה במחירים נמוכים מאוד. עבור רבים מהם הסדר החוב שתשובה מציע משקף רווח נאה, אולי אפילו "מכה" ממש. את הסיכום המדויק עדיין אי אפשר לעשות, אבל סוחר זריז קנה את אג"ח ה' של דלק נדל"ן במהלך השנה שעברה במחיר של 25 אגורות, והוא יקבל תספורת של 30% בלבד על הערך המתואם (שהיה אתמול כ-120 אגורות), הרי שהעסקה משקפת עבורו רווח של מאות אחוזים.

3. ומה עם הציבור? חלק גדול ממנו כבר עבר מזמן את התספורת, כשהמוסדיים שמנהלים את כספו מכרו לפני חודשים ארוכים את איגרות החוב במחירים נמוכים, תוך קיבוע של הפסדים גדולים. המוסדיים מכרו את איגרות החוב האלה כדי שלא ייאלצו לנהל מו"מ עם תשובה, תהליך תקשרותי שלא נוח עבורם, וכדי שלא ימצאו את עצמם, חס וחלילה, מנהלים בפועל של החברה במקרה של כינוס. הם לא יודעים מה לעשות עם חברה כזו, או איך לנהל אותה.

אלא שהתוצאה הסופית היא שרבים מהמוסדיים פגעו בציבור העמיתים שלהם פעמיים: פעם כשרכשו את הסחורה במחיר גבוה וללא ביטחונות, ופעם שנייה כשמכרו אותה במחיר נמוך ופיספסו את ההזרמה שתשובה יעביר בעתיד לחברה.

4. תשובה לא משלם הכל עכשיו: זו סוג של אופציה. הכספים הגדולים שתשובה התחייב להזרים לחברה, בתמורה לתספורת, נפרשים על פני יותר מ-10 שנים. ואם בעוד שלוש או חמש שנים לא יהיו לו את הכספים שהוא התחייב לשלם? אז לא יהיה, והוא עלול לבוא ולבקש עוד הסדר חוב. אין כאן סוף סיפור, ובמידה רבה תשובה בועט את תפוח האדמה הלוהט להמשך הדרך.

5. הכל מו"מ. זוכרים מה היתה ההצעה הראשונה של תשובה? אנחנו בדקנו: 250 מיליון שקל. אלא שכבר אז היה ברור, אפילו מהחיוך ומשפת הגוף של תשובה עצמו, שזה רק ניסיון לקבוע "עוגן" נמוך להמשך המגעים. בסוף זה נגמר, כולל הכלל, בכמעט מיליארד שקל של התחייבויות מצדו. פי ארבעה.

6. בזכות ההסדר תשובה מונע מעורבות של בית משפט, הרמות מסך וחקירות נוספות של דלק נדל"ן. עבור תשובה, זהו כנראה ההישג המרכזי של העסקה והוא שווה את המחיר הלא נמוך שהוא נאלץ לשלם. כולם יודעים היום, והדברים פורסמו בחודשים האחרונה לא פעם ולא פעמיים, שהיו לא מעט עסקות תמוהות בהיסטוריה של דלק נדל"ן. עובדה - רק השבוע הודיעה הפרקליטות שהיא עומדת להגיש כתב אישום נגד איליק רוז'נסקי, המנכ"ל לשעבר של דלק נדל"ן, באשמה של בישול הדו"חות במטרה לנפח את שווי עסקי החברה. אלה, ואחרים, הם דברים שתשובה מאוד לא מעוניין שייחקרו.

7. אבל הבעיה הגדולה ביותר של ההסדר הוא המסר שעובר לשוק ההון ולשאר הטייקונים ואנשי העסקים הלוקחים הלוואות מהציבור. המסר הוא: לא חייבים לשלם חובות. אם לא תוכלו, או לא תרצו, נמצא כבר את הדרך להסדר חוב.

אחרי לבייב באפריקה ישראל ועופר בצים, תשובה מקבע את הסטנדרט לשוק ההון הישראלי. מהיום, כל מי שלקח כסף מהציבור ומתקשה להחזיר אותו, יבוא אל נושיו ויאמר: "אני אתן לכם כמו שתשובה נתן. מה רע?", וכמו בהסדרי חוב קודמים, שוב החמיץ הציבור הישראלי הזדמנות לקחת משבר ולהפוך אותו לרפורמה אמיתית וליצירת תרבות ניהולית אחרת. הוא יכול היה להגיד לתשובה "לא תודה", לקחת את הבעלות על החברה, לבדוק ולחקור אותה, וכך להבהיר לטייקונים ולסוחרי ניירות הערך שיש מחיר אמיתי למי שלא מחזיר כסף שנלקח מהחוסכים לפנסיה. חבל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully