וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנפקת פייסבוק: כל עובד יקבל 10 מיליון דולר

רונית דומקה

1.2.2012 / 11:08

אם אכן תונפק פייסבוק על פי שווי של 100 מיליארד דולר כפי שמעריכים רבים יהפכו 3,000 עובדיה למיליונרים. החברה צפויה להגיש היום תסקיר לקראת ההנפקה

שמונה שנים לאחר הקמתה במעונות אוניברסיטת הרווארד, צפויה היום ענקית הרשתות החברתיות פייסבוק לעשות צעד חשוב לקראת הפיכתה לחברה ציבורית, ולהגיש תשקיף לקראת ההנפקה הראשונה שלה לציבור (IPO) שתתרחש בהמשך השנה. עם זאת, הבלוג AllThingsD דיווח כי הגשת התשקיף עשויה להידחות ביום או יומיים.

ההנפקה תיצור דור חדש של מיליונרים בעמק הסיליקון, אם אכן תהיה לפי שווי של 100 מיליארד דולר, כפי שרבים מעריכים. היות שלפייסבוק 3,000 עובדים בלבד, כל אחד מהעובדים, אשר מחזיקים ביחד בנתח של 30% בחברה, ייהנה בממוצע מ-10 מיליון דולר.

ההנפקה של פייסבוק, שצפויה להיות הנפקת האינטרנט הגדולה אי פעם, מיועדת להתרחש בין אפריל ליוני. הבלוג ביזנס אינסיידר דיווח אתמול כי אחד הבנקים שיחתמו את ההנפקה הורה לעובדיו לסמן את סוף השבוע של 18-20 במאי כ"סוף שבוע של עבודה", מה שמעיד כי אלה הם תאריכי ההנפקה.

ההנפקה תבחן את יכולתו של מנכ"ל החברה מארק צוקרברג (27) - אשר הקים אותה כשהיה בן 19 מחדרו במעונות הרווארד - לנהל חברה ציבורית, שהמשקיעים עוקבים מקרוב אחר ביצועיה הפיננסיים מדי שלושה חודשים. "בלתי נמנע שפייסבוק תונפק, וזו תהיה ההנפקה הגדולה בהיסטוריה", אמר מייסד נאפסטר שון פרקר, אחד המשקיעים הראשונים בפייסבוק ונשיא החברה לשעבר, בשבוע שעבר בפורום הכלכלי העולמי בדאבוס שבשווייץ.

פייסבוק, שלה יותר מ-800 מיליון משתמשים, צפויה לגייס בהנפקה 10 מיליארד דולר, מה שיהפוך את ההנפקה לרביעית בגודלה בארה"ב אחרי הנפקות ויזה, ג'נרל מוטורס ו-AT&T. לפי ההערכות, מורגן סטנלי וגולדמן סאקס יהיו החתמים העיקריים בהנפקה, אשר עדיין לא ידוע אם תהיה בבורסת NYSE או בנאסד"ק. מורגן סטנלי צפוי להיות החתם המוביל, לאחר שבשנה שעברה כבר הוביל את הנפקות לינקדאין, גרופון וזינגה.

פייסבוק צפויה לדווח בתשקיף על הכנסות של 3.8 מיליארד דולר ב-2011, לפי דיווח בבלוג ZNET. הבלוג ציטט את כתבת CNBC ג'ולי בורסטיין, אשר טענה בחשבון הטוויטר שלה כי דו"חותיה הכספיים של החברה ל-2011 הודלפו לה. לדברי בורסטיין, הרווח התפעולי של פייסבוק ב2011- הסתכם ב-1.5 מיליארד דולר. הנתונים לא אומתו על ידי החברה, ונמוכים מהערכות קודמות של 4.2 מיליארד דולר.

חלק נכבד מהכנסות פייסבוק מגיע מפרסום. חברת המחקר קומסקור פירסמה אתמול נתונים הממחישים את הדומיננטיות של פייסבוק בשוק הפרסום המקוון. לפי החברה, הנתח של פייסבוק בפרסום בבאנרים גדל ל-27.9% ב-2011, לעומת נתח של 21% ב-2010. יאהו נמצאת במקום השני אחרי פייסבוק עם 11%, בעוד שמיקרוסופט, גוגל ו-AOL נהנו כל אחת מנתח של 5%. פייסבוק היתה במקום הראשון בתחום הצפיות במודעות תצוגה מאז 2009.

אף שהציפייה היא שפייסבוק תונפק לפי שווי של 100 מיליארד דולר, חברת המידע הפיננסי PrivCo טוענת כי פייסבוק תונפק לפי שווי של בין 90 ל-95 מיליארד דולר, ותתמחר את ההנפקה בטווח נמוך מהצפוי של 38-40 דולר למניה. גם קארה סווישר מ-AllThingsD אישרה את הדברים, לפי מקורותיה בחברה. סם המדה, מנכ"ל PrivCo, טוען כי החברה מעוניינת להנפיק במחיר מעט נמוך יותר מהצפוי, כדי לתת למניה אפשרות לעלות בימי המסחר הראשונים. אם פייסבוק אכן תונפק בסופו של דבר לפי שווי של 100 מיליארד דולר, היא תהיה בשווי זהה למקדונלד'ס, ומחצית מזה של גוגל.

מקורבים לצוקרברג אמרו ל"וול סטריט ג'ורנל" כי הוא נמנע עד עתה מהנפקה משום שחשש מהנזק שתגרום לאופי של החברה, וכי הוא מעוניין שהעובדים יתמקדו ביצירת מוצרים נהדרים, במקום במחיר המניה. אולם בכירים בפייסבוק החלו להבין ב-2010 כי עד סוף 2011 לפייסבוק יהיו יותר מ-500 בעלי מניות, מה שיצריך את החברה להתחיל לדווח על המידע הפיננסי שלה. צוקרברג הבין כי לפייסבוק עדיף כבר לצאת להנפקה כדי להרוויח ממנה, לדברי מקורבים אליו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully