וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היכונו להפסקות חשמל: מאגר הגז תטיס מתרוקן

אבי בר-אלי ואיתי טרילניק

2.2.2012 / 8:19

מאגר הגז הטבעי מארי-B, שמול חופי אשקלון צפוי להתרוקן מוקדם מהצפוי ומשרד האנרגיה הורה בפעם הרביעית מתחילת השנה להפחית את קצב השאיבה ממנו. הממשלה נערכת לשימוש בסולר

שמונה שנים לאחר שהחל להזרים גז טבעי למשק הישראלי, הגיע מאגר הגז הטבעי מארי-B, שמול חופי אשקלון לסוף דרכו. ל-TheMarker נודע כי בשבועות האחרונים הפסיקה מפעילת הקידוח, חברת נובל אנרג'י האמריקאית, את שאיבת הגז בשמונה מבין 10 בארות שנקדחו במאגר. הגז שנותר בשתי הבארות הנותרות יאזל בקצב השאיבה הנוכחי תוך שבועות ספורים.

בשל כך, הורה משרד האנרגיה והמים לנובל להפחית פעם נוספת את קצב שאיבת הגז מהמאגר - זו הפעם הרביעית מתחילת השנה. תכלית ההוראה היא לפרוש ככל הניתן את הזרמת הגז מהמאגר למשק, כך שניתן יהיה להגביר חזרה את השאיבה בחודשי הקיץ, אז צריכת החשמל במשק מגיעה לשיאה.

לפיכך, לאחר שאספקת הגז מהמאגר כבר הופחתה בחצי השנה האחרונה מ-660 אלף קוב לשעה ל-300 אלף קוב לשעה בלבד, תופחת השאיבה בימים הקרובים ל-150 אלף קוב לשעה בלבד - ותשלים ירידה של כ-78% באספקה. ביולי תוגבר השאיבה חזרה ל-350 אלף קוב לשעה ובאוגוסט-ספטמבר היא תועלה ל-450 אלף קוב לשעה. לאחר הקיץ, תופחת חזרה אספקת הגז לכמות מינימלית, עד לדעיכה הסופית של הגז במאגר.

ההערכות המוקדמות בממשלה סברו כי הגז שבמאגר מארי-B ידלדל רק באמצע 2013, ולאחר שאלה עודכנו פחתה ההערכה לתחילת השנה הבאה. ואולם קריסת בארות בעקבות מילויין במים הביאה לצמצום מואץ יותר של האספקה, ולהקדמת מועד השאיבה האחרון מהמאגר.

כבר כיום מספקת נובל ללקוחותיה בישראל, ובראשם חברת החשמל, רק כ-60% מכמות הגז שלה היא מחוייבת לפי החוזים. לפיכך, נודע כי חברת החשמל נשענת בימים האחרונים על ייצור חשמל בסולר ובמזוט בשיעור של כ-58% (3,500 מגה-ואט), כשרק 2,500 מגה-ואט מיוצרים על בסיס גז טבעי.

על מנת לצלוח את חודשי הקיץ, הורה בשנה האחרונה משרד האנרגיה והמים לשותפות ים תטיס של נובל (47%) וקבוצת דלק (53%) לפתח את מאגרי הלווין של מארי-B, אם כי באיחור ניכר. מדובר במאגר נועה הממוקם מזרחית למארי-B ובו 1.2 מיליארד מ"ק גז טבעי (BCM). מאגר זה, שהתגלה כבר ב-2000 לא פותח במשך שנים בטענה להיעדר כדאיות כלכלית. רק בשנה שעברה הורה שר האנרגיה והמים, עוזי לנדאו, לנובל ולדלק לפתחו - ובממשלה מקווים כי יוכל לספק גז למשק החל באוגוסט.

חודש לפני כן, ביולי, יחלו השותפות בקידוח מבנים קטנים נוספים בשטח מאגר מארי-B המכונים "פטמות" (Pinnacles). מדובר במעין כיפות סלע שבהן אגור, לפי הערכות, גז בנפח 0.7 BCM. גם את המבנים האלה המשרד הורה לשותפות לפתח לפני כחצי שנה - ואולם ההידיינות הממושכת בין הצדדים עיכבה עד כה את הקידוח.

בסיוע קידוחי חירום אלה, תקווה המדינה לצלוח את חודשי הקיץ בשלום - כלומר מבלי להסב את כלל יחידות הייצור של חברת החשמל לשימוש חלופי יקר ומזהם בסולר ובמזוט. הסבה כזו תהיה כרוכה בייקור מהותי הרבה יותר של החשמל למשק, משום שעלות הסולר גבוהה פי ארבעה מזו של הגז. זאת, מעבר לייקור המתוכנן השנה של 6.6% ובשיעור של 13.4% במהלך שלוש השנים הבאות. כמו כן, תביא הסבה זו לצורך של חברת החשמל בגיוס הון עתק על מנת לממן את רכש הסולר העודף - מעבר לגיוס המתוכנן לחצי השנה הקרובה בסך כ-5 מיליארד שקל.

ואולם ההשלכה המהותית יותר של מחסור חמור בגז תהיה הפסקות חשמל יזומות במשק. זאת, משום שתשתית הולכת הסולר בצנרת אינה יכולה לעמוד בנפחי הסולר הנדרשים באספקה לכלל תחנות הכוח של חברת החשמל.

צנרות הולכת הסולר נועדו להחליף את הגז לפרקי זמן קצרים בלבד. לפיכך נוצרים "צווארי בקבוק" בהולכת הסולר, וכן שחיקה מואצת של המערכת.

בנוסף, גם בתחנות הכוח עצמן נגרמה שחיקה, בשל המעברים התכופים ב-2011 בין השימוש בגז לבין השימוש בסולר כגיבוי. זאת, כשייצור החשמל באמצעות סולר יעיל פחות, ולפיכך מאבדות חלק מיחידות הייצור כ-50 מגה-ואט מהספקן הרגיל.

לצמצם הצריכה בשעות השיא

כבר ביולי השנה נחשף ב-TheMarker כי הממשלה עובדת על תוכנית מגירה להתבססות המשק על סולר למשך שנתיים. לפי מודל זה, תידרש חברת החשמל לעשות שימוש בדלק פוסילי בשעות עומסי החשמל. מדובר בשעות היום של חודשי הקיץ (יוני-אוגוסט) והחורף (ינואר-פברואר), ולמשך שנתיים.

מאחד התרחישים עולה כי השימוש בדלק הפוסילי יידרש למשך כ-40 יום בשנה בממוצע. שימוש בסולר ייעשה בשש יחידות הייצור הישנות ברמת חובב, שיספקו כ-1,000 מגה-ואט, וכן בשלוש יחידות ייצור בתחנת חגית (ליד אליקים), שיספקו 770 מגה-ואט.

לפיכך, יקוו בממשלה כי אספקת הגז תספיק לצורכי המשק בקיץ. זאת, בהנחה שבדצמבר השנה כבר תחל ישראל לייבא גז טבעי נוזלי (LNG). מדובר בפרויקט שמקדמת בימים אלה חברת נתיבי גז הממשלתית (נתג"ז) להקמת המצוף (Buoy) מול תחנת הכוח "אורות רבין" בקיסריה.

מדובר בהתקן ימי המרוחק 10 ק"מ מהחוף, שאליו תחובר אוניית LNG, שתגזז את הגז המונזל, ותוכל להזרים למשק 1.5 BCM גז בשנה. פתרון זה אמור לסייע למשק להתנהל בלא הפסקות חשמל עד מארס 2013 - בתקווה שאז תחל אספקת הגז הטבעי ממאגר תמר. כל זאת, בהנחה כי אספקת הגז הטבעי ממצרים לא תגבר מעבר לנפח המינימלי המסופק כיום למשק (כ-25% מהכמות החוזית), או אף תפחת ממנו.

בתוך כך, פירסם אתמול משרד האנרגיה והמים פנייה לציבור, ובה ביקש לצמצם את צריכת החשמל בשעות 17:00-22:00 לתקופת החורף. לפי המשרד, הספק הייצור הכללי במשק החשמל עלול שלא לענות על כל הדרישה לחשמל, ולפיכך עלולות להיגרם הפסקות חשמל באזורים מסוימים בשעות שיא הצריכה.

המשרד תולה את עיקר האשמה במחסור בגז טבעי, והכורח להשתמש בדלקים חלופיים בעקבות זאת. בשלושה מקרים במהלך החודש שעבר פירסמה חברת החשמל בקשות נקודתיות להסיט את צריכת החשמל בערב, ולהימנע משימוש במכשירים עתירי אנרגיה כמו מכונות כביסה, כיריים חשמליים ומדיחי כלים בשעות הערב. זאת, בשל הביקושים הגבוהים לחשמל עקב מזג האוויר וכן תקלות שונות במערכות הייצור שהביאו את צריכת החשמל קרוב לגבול יכולת אספקת החשמל, והעלו חששות שיהיה צורך בפסקות חשמל יזומות. צפי רזרבת החשמל הגיע עד 2.5% - שיעור הנחשב נמוך באופן קיצוני.

בקשת משרד האנרגיה והמים להסיט את הצריכה באופן קבוע מצטרפת לאמצעים נוספים להפחתת צריכת החשמל - בשעות שיא הצריכה ובכלל. הסדר נוסף לצמצום צריכה בשעות השיא הוא "פסגה ניידת", שבו מקבלים צרכני חשמל כבדים בתעשייה הנחה קבועה בתעריף, תמורת זכותה של חברת החשמל להכריז לפי צורכיה על "פסגה ניידת" במשך ארבע שעות ב-25 ימים בשנה, ולגבות תעריף גבוה מאוד במשך אותן ארבע שעות - זאת, על מנת להפחית את צריכת החשמל באותן שעות. קיימים גם הסכמים עם בעלי גנרטורים פרטיים, המפעילים אותם לפי הצורך.

מנובל אנרג'י נמסר בתגובה: "נובל אנרג'י מנהלת את מאגר ים תטיס ועובדת עם לקוחותיה ומשרד התשתיות בכדי לספק את צורכי האנרגיה של ישראל ולאפשר אספקת גז גם במהלך חודשי הקיץ, שבהם הביקושים גוברים על הזרמת הגז מתמר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully