וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שיא בגביית מסים בינואר: כ-23 מיליארד שקל

מוטי בסוק

2.2.2012 / 9:01

כמות המסים שנגבתה בחודש הראשון של השנה גבוהה בכ-3.5 מיליארד שקל משיא הגבייה הקודם שנקבע בינואר 2011. הערכות מוקדמות דיברו על הכנסות נמוכות ב-2-3 מיליארד שקל

בינואר 2012 נרשם שיא בגביית מסים בחודש בודד - כ-23 מיליארד שקל. שיא זה גבוה ב-3.5 מיליארד שקל מהשיא הקודם, שנקבע בינואר 2011.

מנתונים ראשונים שהצטברו באוצר, התברר כי בינואר נרשמו הכנסות גבוהות מעל ההערכות של מומחי האוצר, רשות המסים ומינהל הכנסות המדינה. נתונים מעודכנים יפורסמו בשבוע הבא. מדובר בהכנסות גבוהות מאוד, יותר מ-12 מיליארד שקל מסים ישירים (מס הכנסה ומסי מקרקעין), יותר מ-10 מיליארד שקל מסים עקיפים (מע"מ ומכס), ועוד כ-0.7-0.8 מיליארד שקל אגרות ממשלה.

טרם נעשה ניתוח מלא של הסיבות לעלייה. ההערכה המוקדמת היתה כי בינואר תרשום קופת המדינה הכנסות גבוהות בשל שני אירועי מס חד פעמיים, הקשורים בהמלצות ועדת טרכטנברג שהממשלה אישרה בסוף השנה שעברה - ואולם גובה ההכנסות הפתיע לטובה, שכן הערכות מוקדמות דיברו על הכנסות נמוכות ב-2-3 מיליארד שקל.

סיבה אחת לגבייה הגבוהה היא ההחלטה לאפשר מכירה רעיונית (על הנייר) של מניות בדצמבר, לפני העלאת המס על רווחי הון בשוק ההון ב-1 בינואר מ-20% ל-25% - ומ-25% ל-30% לבעלי אחזקות מהותיות (בעלי שליטה). מתברר שרבים ניצלו את האפשרות של מכירה רעיונית, ככל הנראה - מעבר להערכות המוקדמות של מומחי האוצר.

הסיבה השנייה לגבייה הגבוהה היא שחברות רבות הקדימו את חלוקת הדיווידנדים לסוף 2011 (במקום בתחילת 2012), גם כן בשל העלאת המס על דיווידנדים מ-20% ל-25%. לדעת מומחי מס, המכירה הרעיונית והקדמת חלוקת הדיווידנדים הגדילו את הכנסות המדינה ממסים באופן חד-פעמי וחריג בינואר 2012 ב-5 מיליארד שקל.

בשבועות הקרובים ינסו באוצר ללמוד את התוספת בהכנסות ממסים מהמכירה הרעיונית ומחלוקת הדיווידנדים. לניתוח זה יש משמעות, כי הגידול בהכנסות המדינה משני סעיפים אלה יבוא על חשבון ירידה ההכנסות מהם במהלך 2012.

ההערכה בין מומחי המס היא שהכנסות המדינה ממסים בינואר 2012 היו יכולות להיות גבוהות בעוד כ-2 מיליארד שקל מההכנסות בפועל, אלמלא ביצעו רשות המסים והאוצר חשבונאות יצירתית בנתוני המס בדצמבר, כדי לסיים את 2011 בצורה טובה יותר וכדי להציג גירעון קטן יותר בביצוע תקציב השנה שעברה. מסיבה זו הוקפאו בדצמבר החזרות מס לנישומים בגובה של כ-2 מיליארד שקל, שהועברו לנישומים בינואר.

גם בינואר 2011 נרשם שיא בגביית מסים בחודש בודד - 19.5 מיליארד שקל (9.1 מיליארד שקל מסים ישירים, 9.9 מסים עקיפים, ו-0.5 מיליארד שקל אגרות ממשלה). בינואר 2010 גבתה המדינה מסים ואגרות בגובה 17.2 מיליארד שקל.

גם בדצמבר 2011 נרשמה גביית מסיים גבוהה מהצפוי - 18.1 מיליארד שקל (9 מיליארד שקל מסים ישירים, 8.4 מיליארד שקל מסים עקיפים ו-0.7 מיליארד שקל אגרות ממשלה).

באחרונה הודיע שר האוצר, יובל שטייניץ, לוועדת הכספים של הכנסת, כי הממשלה לא תוכל לעמוד ב-2012 ביעד גביית המסים שקבעה - 232 מיליארד שקל, וכי הגבייה בפועל תהייה נמוכה ב-11 מיליארד שקל, ותגיע ל-221 מיליארד שקל. שר האוצר נימק את הירידה הצפויה בראש ובראשונה בתחזית על צמיחה נמוכה מהחזוי ב-2012.

מומחי מס אומרים כי חרף הגבייה החד פעמית הגבוהה בינואר האחרון, תת גביית המסים השנה תהיה גבוהה בהרבה מ-11 מיליארד שקל, ותעבור את ה-20 מיליארד שקל. באוצר, מאידך, נתלים בגבייה הנאה בדצמבר ובינואר, ומקווים כי הצמיחה בפועל השנה תהיה גבוהה מהתחזית המעודכנת של האוצר - 3.2% (תחזית בנק ישראל היא לצמיחה של 2.8%), וכי גביית המסים השנה תגיע בכל זאת ל-221 מיליארד שקל.

"הכנסות המדינה ממסים בינואר הפתיעו, והם גבוהים בהרבה מהצפי המקורי", אמר ממלא מקום מנכ"ל משרד האוצר, דורון כהן, אתמול בכנס קיסריה. עם זאת, הוסיף כהן, הנתונים המעודדים אינם משקפים בהכרח את מצב המשק בהמשך השנה, וציין כי עיקר העלייה בהיקפי הגבייה היא מתשלומי דיווידנדים ששולמו למדינה בסוף דצמבר - כתוצאה מהשינוי בשיטת המיסוי.

בנוגע לאפשרות של משבר פיננסי באירופה אמר כהן כי "אנחנו עם היד על הדופק. בחודשים האחרונים נערכת במשרד האוצר עבודת מטה מקיפה: אנחנו מכינים תוכניות מגירה לשעת משבר - הן בפן הריאלי והן בפן הפיננסי, בוחנים אפקטיביות של תוכניות ישנות ומעלים רעיונות חדשים.

-

בהכנת הידיעה השתתף רם עוזרי

  • עוד באותו נושא:
  • מסים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully