וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המוח הישראלי מפתח וממציא - אך הייצור זולג למקום אחר

אורה קורן, גיא גרימלנד

2.2.2012 / 20:15

יו"ר המועצה הלאומית למו"פ, פרופ' יצחק בן-ישראל: "החברות הרב-לאומיות משתמשות ביתרון שיש להון האנושי בישראל - אך מעדיפות לייצר את התוצרים של המחקר במקומות אחרים"

מי נהנה מפירות ההמצאות של המהנדסים הישראלים? נתונים שנחשפו היום במושב המועצה הלאומית למו"פ של משרד המדע והטכנולוגיה בכנס הרצליה, מצביעים על כך שכמחצית מהמחקר והפיתוח במגזר העסקי בישראל מתבצע בחברות הרב-לאומיות.

יו"ר המועצה הלאומית למו"פ, פרופ' אלוף (במיל') יצחק בן-ישראל, אמר כי "החברות הרב-לאומיות משתמשות ביתרון היחסי של ההון האנושי בישראל למחקר ופיתוח, והן בקניין הרוחני שמפתחים הישראלים - אך מעדיפות לייצר את תוצריו במקומות אחרים בעולם".

בן ישראל הסביר כי "ישראל לא מפיקה את מלוא התועלת מהמחקר והפיתוח. עם זאת, אין ספק שהחברות הרב-לאומיות תורמות לשוק הישראלי בייצור מקומות עבודה, תשלום משכורות גבוהות יחסית, ובכך מונעות בריחת מוחות לחו"ל".

לפי הנתונים, כ-46% מהמו"פ במגזר העסקי בישראל מתבצע במסגרת מרכזי המו"פ של חברות רב-לאומיות זרות בארץ. רק באחרונה, נודע כי אפל תקים גם היא מו"פ בישראל, ובכך תצטרף לגוגל, יבמ, אינטל, מיקרוסופט, HP, טקסס אינסטרומנט ועוד.

נתוני המועצה מראים כי בישראל שיעור ההוצאה של חברות בבעלות זרה על מו"פ במגזר העסקי הוא מהגבוהים בעולם - 57%, לעומת 5% בלבד ביפן. בישראל ריכוז גדול במיוחד של מו"פ חברות רב-לאומיות, שכמעט כל הוצאותיהן מוקדשות לתחום.

שיעור הוצאת החברות הזרות על מו"פ כחלק מהפדיון, עומד על 12.8% וגבוה פי 5 מבכל מדינה אחרת. זאת ועוד, 80% מהשקעת החברות הרב-לאומיות בישראל נעשית במו"פ בענפי השירותים העסקיים, כגון ענף שירותי מחשוב וענף מו"פ, לעומת 20% בלבד המושקעים על ידי החברות הזרות במו"פ בענפי התעשייה השונים.

על פי נתוני הלמ"ס, יצוא שירותי מחקר ופיתוח של ישראל ב-2009 הסתכם בכ-5 מיליארד דולר - סכום השווה ליותר ממחצית ההוצאה הלאומית של ישראל על מו"פ אזרחי. כמו כן, למעלה מ-40% מהפטנטים של ממציאים מהמגזר העסקי בישראל שרשומים בארה"ב, מוחזקים בידי חברות רב-לאומיות זרות.

"מי שנהנה מהפירות ומההכנסה של המוח הישראלי, היא החברה הרב-לאומית", מציין שלמה הרשקוביץ, יועץ במועצה הלאומית למו"פ. "מחקר ופיתוח הם מחוללי צמיחה במשק, שתורמים גם לתחרות הטכנולוגית שלו בעולם, אך בישראל התהליך נקטע באמצע - כשלאחר המו"פ, יוצא הייצור למקום אחר, וייתכן שזה פוגע בצמיחה".

במושב הוצגו גם נתוני המועצה על מצב הפרסומים המדעיים ל-100 אלף איש: בעוד שעד שנות ה-90 המוקדמות היתה ישראל המדינה הראשונה בעולם במספר הפרסומים לנפש, ב-2010, ישראל ממוקמת רק במקום ה-13 במדד זה. הנתונים מראים כי ב-2010, כ-17% מהישראלים שסיימו תואר שלישי בתחומי המדעים המדויקים וההנדסה באוניברסיטאות בישראל בשנים 1997- 2008, שהו בחו"ל זמן ממושך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully