וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שביתת הסוחרים בבורסה מאיימת להוריד המחזור בחצי

דרור רייך ושלי אפלברג

5.2.2012 / 8:35

כ-200 סוחרים מתכננים להשבית את המסחר באחד העם במחאה על העלאת המס על הרווחים מ-20% ל-25%. משקיע ותיק: "ההפגנה הזויה ומי שמפגין בה הם שלוחיהם של העשירים"

שבוע מסחר חדש בפתח, ובמרכזו שביתת הסוחרים. הסוחרים מוחים על העלאת שיעור המס בגין הרווחים בבורסה מ-20% ל-25%, ומאיימים להוריד את מחזור המסחר הנמוך ממילא בחצי. כמו כן, המסחר יושפע מהעליות הנאות שנרשמו בסוף השבוע בוול סטריט עקב נתוני מקרו טובים ובראשם מדד התעסוקה בארה"ב.

ביום המסחר האחרון בשבוע שעבר איבד מדד ת"א 25 0.2% מערכו, והוא ייפתח ברמה של 1,121 נקודות. בסיכום השבוע שחלף השיל המדד 0.8% מערכו. מדד ת"א 100 נחתם ללא שינוי, וייפתח ברמה של 1,017 נקודות. מדד ת"א בנקים נחלש ב-0.9% ומדד נדל"ן 15 התחזק ב-0.2%.

בימים האחרונים מתארגנת שביתת של כ-200 סוחרים בבורסה של תל אביב במחאה על העלאת המס על רווחי ההון בבורסה, שנכנסה לתוקף בתחילת השנה, ופוגעת ברווחיהם של הסוחרים בבורסה המקומית. על רקע העלאת המס החליט שגיא טובי, סוחר עצמאי בבורסה הישראלית, לארגן שביתת סוחרים בת יום אחד. להערכת הסוחרים, ביום השביתה ייגרעו ממחזורי המסחר בבורסה 400-500 מיליון שקל. טובי הסביר כי הסוחרים בחרו ביום ראשון מכיוון שהוא מסמל את יום הסוחר הישראלי, בו ישנן פחות השפעות חיצוניות על הבורסה המקומית.

"ההפגנה הזויה ומי שמפגין בה הם שלוחיהם של העשירים מאוד. מי שייפגע באמת הם מי שמחזיקים תיקי השקעות מאוד גדולים, שם כל אחוז על הרווח משמעותי", כך קובע משקיע ותיק בגוף נוסטרו בישראל. לדבריו, "רוב המשקיעים המקצועיים בכלל לא נכללים בקטגוריות המשקיעים שמשלמים מס רווחי הון, מכיוון שהם עושים זאת למחייתם ולכן חייבים במס הכנסה רגיל ככל עובד בישראל. בניגוד להערכות המפגינים, הסוחר העריך כי "מחזורי המסחר יהיו גדולים, כי מה שמעניין את הסוחרים הוא הרצון, והרציניים מבין הסוחרים יעבדו מחר ולא ישבתו".

לדבריו, "השביתה צריכה להתקיים בגלל הפגיעה בעסקים הקטנים אשר ספגו את עיקר העלאת המסים. המס על הדיווידנד עלה מ-25% ל-30% מס החברות עלה מ-24% ל-25% וכל זאת בשעה שתאגידי הענק הפועלים בישראל מצליחים להתחמק ולשלם מס אפסי אם לא מס שלילי".

עוד הלין הסוחר על "חוסר התגובה והיכולת של הבורסה לניירות ערך לטפל בצורה הוגנת והגונה במוכנות המסחר האוטומטיות ששולטות בשוק ודוחקות החוצה את המשקיעים בשר ודם שמייצרים למדינה הרבה הכנסות. "לגבי העשירים שיוצאים להפגין כעת אסור לתת להם לתפוס טרמפ על המושג צדק חברתי".

מגמה חיובית בוול סטריט

בגזרת המקרו בישראל, רשות ניירות ערך הוציאה גילוי דעת המחייב את החברות להתייחס להשפעות המשבר באירופה עליהן בדו"חות הקרובים. "לאירועים הקשורים במשבר הפיננסי השפעה על שוק ההון בישראל, ובין היתר - על נזילותם, מצב עסקיהם ויכולתם של תאגידים בישראל להשיג מימון לפעילותם השוטפת וארוכת הטווח", נכתב במסמך.

בסוף השבוע בורסות וול סטריט נסגרו במגמה חיובית, ומדד דאו ג'ונס עלה לרמתו הגבוהה ביותר מאז שנת 2008, לאחר ששיעור האבטלה בארה"ב ירד במפתיע לרמתו הנמוכה ביותר זה שלוש שנים. שיעור האבטלה בארה"ב צנח בינואר לרמה של 8.3% - הרמה הנמוכה ביותר מאז חודש פברואר 2009 - לעומת 8.5% בחודש הקודם, מסר משרד העבודה.

מדד דאו ג'ונס עלה ב-1.2% לרמתו הגבוהה ביותר מאז חודש מאי 2008, מדד S&P 500, אשר עלה מתחילת השנה ב-7% והשלים בכך זינוק של כ-25% מהשפל של אוקטובר, טיפס ב-1.5% ומדד נאסד"ק הוסיף 1.6%. שוק האג"ח הממשלתיות האמריקאיות נסגר בירידות חדות, והתשואה על האג"ח ל-10 שנים קפצה ב-0.12% לרמה של 1.95% - הזינוק החד ביותר מאז חודש אוקטובר.

ביבשת אירופה בסוף השבוע הבורסות עלו יום רביעי ברציפות ונסגרו בשיא של שישה חודשים, בעקבות דו"ח התעסוקה החזק שפורסם היום בארה"ב - הכלכלה הגדולה בעולם. בסיכום שבועי עלו בורסות אירופה ב-3.5% - שבוע חיובי שישי בשבעה השבועות האחרונים. בורסת לונדון נסגרה בעלייה של 1.8%, פרנקפורט טיפסה ב-1.7%, פאריס הוסיפה 1.5%. מדד סטוקס 600 הכלל אירופי עלה ב-1.7% ונסגר ברמתו הגבוהה ביותר מאז ה-29 ביולי 2011.

מניות במרכז

השופטת ורדה אלשיך אישרה לנציגות מחזיקי אג"ח כ"ה של דלק נדל"ן, להשמיע את טענותיהם נגד הסדר החוב בפני בית המשפט. השופטת קיבלה חלק מהטענות של סדרה כ"ה ונתנה להם חמישה ימים לפריסתן. אלשיך הבהירה גם כי ההחלטה שקיבלה לכינוס אסיפות לצורך אישור ההסדר לא נועדה לקבוע אם תתקיים אסיפה אחת עבור כל שלוש הסדרות או שיהיו שלוש אסיפות נפרדות.

עו"ד גיא גיסין, המייצג את נציגות מחזיקי אג"ח כ"ה הקצרה שאינה חלק מההסדר בחברת דלק נדל"ן של יצחק תשובה, מתחיל להסיר את הכפפות ולתקוף את ההסכמות שהושגו עם נציגי 2 הסדרות האחרות. ביום רביעי הבא תתכנס האסיפה של מחזיקי אג"ח כ"ה, שדלק נדל"ן חייבת להם כ-600 מיליון שקל.

האם קבוצת אי.די.בי שבשליטת נוחי דנקנר, תצטרך לחפש קונה אחר לחברת כלל תעשיות? נכון להיום, המגעים למכירת השליטה בחברה (40%), לקבוצת ויולה שבראשות הראל בית און, יונתן קולבר ושלמה דברת, נקלעו למבוי סתום. כל זאת, בניגוד לפרסומים בתקשורת ביום ראשון האחרון, הגורסים כי דנקנר והראל בית און סיכמו בסוף שבוע שעבר על תנאי העסקה, שהיתה אמורה להיחתם השבוע.

שאול אלוביץ, בעל השליטה בתאגיד התקשורת יורוקום השולט בבזק, שוב נכשל בניסיונו למחוק את סאטקום מהמסחר. הצעת הרכש נענתה בשלילה על ידי הציבור, על אף שהעלתה יורוקום את מחיר הרכישה ב-66% מהצעת הרכש הקודמת. מיורוקום נמסר בתגובה: "אנו מכבדים את החלטת בעלי המניות ואנו נמשיך לקדם ולפתח את החברה". ככל הנראה, לא יעלה אלוביץ את מחיר הצעת הרכש וישאיר את השליטה בידי הציבור.

  • עוד באותו נושא:
  • אחד העם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully