וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי דווקא מאוכזב מהנפקת פייסבוק?

איתן אבריאל

5.2.2012 / 8:49

הנפקתה של פייסבוק היא יארוע משמח לעובדי החברה, למשקיעים ואף לחלק מהספקים. איתן אבריאל מזכיר שיש גם מאוכזבים: המתחרים, השווקים החלופיים ואולי גם צוקרברג עצמו

אם יש לכם מידה כלשהי של עניין בשוק ההון, אתם כבר מכירים את המספרים שיצאו בשבוע שעבר מהתשקיף של פייסבוק, הרשת החברתית הגדולה בעולם. 845 מיליון משתמשים, הכנסות שנתיות של 3.7 מיליארד דולר, רווח נקי של מיליארד דולר ומארק צוקרברג אחד - עם שכר לאחר ההנפקה, בסגנון סטיב ג'ובס מאפל, של דולר בודד בשנה.

האירוע כולו הוא כמו חגיגה גדולה, כמעט סיבוב נוסף של חג המולד. בהנחה של הנפקה לפי שווי של 100 מיליארד דולר, צוקרברג יהיה המיליארדר התשיעי בעושרו בעולם, עם 28 מיליארד דולר.

השותף שלו לחדר במעונות בהרווארד, דסטין מוסקוביץ, יביא הביתה 7.8 מיליארד. כל המשקיעים בחברה יוכלו לצאת לפנסיה. יותר מ-1,000 עובדים ייהפכו למיליונרים, כמו גם חלק מהספקים - למשל אמן הגרפיטי שצייר על קירות המשרדים וקיבל מניות ששוויין 200 מיליון דולר.

ולא רק הם חוגגים. תעשיית הפיננסים תיהנה מעמלות החיתום בהנפקה, ומעמלות מסחר ברגע שהמניות יחלו להיסחר. בתעשיית האינטרנט מעריכים שההנפקה תפתח את הדלת לעוד גל של השקעות, לעוד הנפקות של חברות אינטרנט ולעוד כסף שיזרום למערכת אקולוגית שלמה סביב תעשיית ההיי-טק.

אבל האם כולם באמת מרוצים? פייסבוק לא נולדה אתמול, אבל הנפקה שתביא לקפיצת מדרגה נוספת שלה ושל שאר חברות הרשתות החברתיות יכולה להיות אירוע של "הרס יצירתי" - והמונח הזה כולל גם את המלה "הרס". מול כל מנצח יש גם מפסיד, וכדי לאזן את רשימת המנצחים, הנה רשימה של אנשים וגופים שיקבלו את ההנפקה של פייסבוק בלא מעט חרדה.

השווקים החלופיים

מה יקרה לשוקי המניות החלופיים שצצו בשנים האחרונות כאשר המסחר במניות פייסבוק יעבור לבורסה הרשמית? השווקים האלה התבססו על חברות כמו פייסבוק, גרופון, זינגה וטוויטר, שפיזרו לא מעט מניות בקרב משקיעים ועובדים. אחד המאוכזבים יהיה בארי סילברט, הבעלים של הבורסה החלופית המצליחה סקנד מרקט, שכן המסחר במניות פייסבוק היה שליש מהמחזור השוטף שלו.

המתחרים

עם רווח של מיליארד דולר והנפקה לפי שווי של 100 מיליארד דולר, פייסבוק יוצאת לבורסה עם מכפיל רווח 100. כדי להצדיק את השווי האסטרונומי של החברה יצטרך צוקרברג להציג גרף הכנסות ורווחים שעולה במהירות מרבעון לרבעון, ואפשר לנחש שפייסבוק תהיה הרבה יותר אגרסיבית בכל הקשור למכירת מודעות ופרסום - תפקיד שמוטל על כתפיו של אדם בשם דיוויד פישר, שהוא גם בנו של נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר.

אלה חדשות רעות עבור המתחרים מכל סוגי המדיה. אנשי מכירות של פרסום בטלוויזיה, בעיתונות, ברדיו וכמובן באתרי אינטרנט אחרים ימצאו מתחרה נחוש יותר, המבקש לקחת לעצמו חלק גדול יותר מאותה עוגה. תשאלו, למשל, את 1,600 עובדי השיווק והמטה שענקית מוצרי הצריכה פרוקטר אנד גמבל עומדת לפטר לאחר שהחליטה שהשיווק באמצעות פייסבוק זול ויעיל יותר. עבור אנשי מכירות מצטיינים במיוחד, לעומת זאת, זו יכולה להיות הזדמנות: הם עשויים לקבל מפייסבוק הצעות מפתות, כפי שקרה כשגוגל פרשה את כנפיה המסחריות ברחבי העולם.

עובדים חדשים בפייסבוק

עבור מי שהחל לעבוד בפייסבוק לפני יותר משנה, ההנפקה היא אירוע שישנה את החיים. אבל עבור עובדים שהצטרפו באחרונה וכאלה שיצטרפו בעתיד, ההנפקה במחיר כה גבוה אינה חדשות טובות. עבורם כבר לא תהיה הנפקה נוספת - ואף שהם בוודאי יקבלו אופציות חדשות, עליית ערך של מאות ואלפי אחוזים בתוך תקופה קצרה היא כבר לא אפשרות סבירה.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

משטרים שלא מתלהבים משקיפות

פייסבוק לא נמצאת בכל מקום. סין למשל סגורה עבורה, לפחות בינתיים. אבל עם הלחץ של שוק המניות, פייסבוק תנסה להגיע לשווקים ומשתמשים חדשים גם במדינות עם משטרים שלא אוהבים את הכוח שרשת חברתית חזקה יכולה לייצר עבור קבוצות מקרב הציבור.

מארק צוקרברג?

האם ייתכן שהמאוכזב העיקרי מההנפקה הוא לא אחר מאשר המייסד עצמו? ההנפקה עצמה לא תהפוך את צוקרברג למיליארדר, כי הוא היה מיליארדר גם לפניה. מניות פייסבוק נסחרו בשנה האחרונה בשווקים אלטרנטיביים במחירים ששיקפו לרשת שווי של 70 מיליארד דולר, לא רחוק מהשווי בהנפקה הציבורית. צוקברג עצמו מצהיר שהוא לא בנה את הרשת למטרת רווח, אלא למטרה חברתית: "להפוך את העולם לפתוח יותר ומקושר יותר" - כך לפי המכתב האישי שצוקרברג צירף לתשקיף.

פייסבוק לא זקוקה לכסף: כבר עתה היא מייצרת רווחים עצומים, המספיקים לכל השקעה והתרחבות שעולה על דעת מנהליה. בפרק על השימוש בתמורת ההנפקה, שככל הנראה תהיה גדולה יותר מאותם 5 מיליארד דולר מוצהרים, לא נכתב דבר מלבד התייחסות לביצוע תשלומי המס שייווצרו מעצם ההנפקה.

צוקרברג גם חושש כנראה שההנפקה תערער את השליטה שלו בחברה, ולכן הוא בנה בה כמה מנגנונים: מניות שליטה מיוחדות (הוא מחזיק באמצעותן בלא פחות מ-56.9% מזכויות ההצבעה), זכות למנות את הדירקטורים, זכות "לשלוט בניהול החברה וענייניה", ואפילו הזכות למנות מי יירש אותו כאשר ימות.

אם כך, לשם מה ההנפקה? התשובה: כדי להיענות ללחצי המשקיעים והעובדים, שרוצים לעשות אקזיט ולקחת כסף הביתה. זה אינו ניחוש - באותו מכתב שצורף לתשקיף כותב צוקרברג: "אנחנו מנפיקים עבור העובדים ועבור המשקיעים שלנו... התחייבנו בפניהם, כאשר נתנו להם מניות, שנעבוד קשה כדי שהן יהיו שוות הרבה וכדי שהן יהיו נזילות, וההנפקה מממשת את ההתחייבות שלנו".

מקריאה של התשקיף עולה שצוקרברג עצמו אינו מתלהב מההנפקה, אולי אפילו נגרר אליה מחוסר ברירה. מסקנה מוזרה? אולי לא.

מארק צוקרברג הוא המיליארדר הצעיר בעולם, הוא כנראה האדם שהרוויח הכי הרבה כסף תוך הכי מעט זמן מאז ומעולם. הוא מנהל רשת חברתית שיש בה יותר חברים ממספר האזרחים בכל מדינה בעולם למעט הודו וסין, וגם זה כנראה זמני. הרבה מאוד אנשים ינסו להשתתף בעושרו. הוא יוצף בדרישות לתרומות, ולהצגת אחריות חברתית.

מעתה, לאחר ההנפקה, הוא יהיה מטרה לכעס של מיליוני משקיעים בכל רבעון שבו פייסבוק לא תדהים את השוק עם הכנסות ורווחים שמעבר לתחזיות. ייתכן שכל זה קצת הרבה עבור בחור בן 28, בן של רופא שיניים מכפר בשם דובס פרי שבמדינת ניו יורק, עם 11 אלף תושבים - מחצית ממספר התושבים באופקים. יכול להיות שהוא היה מעדיף עוד כמה שנים של שקט יחסי, כפי שמעניקה חברה פרטית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully