וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אי.די.בי במשא ומתן למכירת משאב למשפחת לבנת

מיכאל רוכוורגר

5.2.2012 / 11:36

אחרי שפוצץ המשא ומתן למכירת כלל תעשיות לויולה, ממשיכה קבוצת אי.די.בי שבשליטת נוחי דנקנר לחפש מקורות נזילות. "דנקנר מאמין שכלל תעשיות שווה יותר מ-4 מיליארד שקל"

קבוצת אי.די.בי שבשליטת נוחי דנקנר, ממשיכה במירוץ אחר מקורות נזילות בכדי לעמוד בהתחייבויות של מיליארדי שקלים לבנקים ולבעלי האג"ח בשנים הקרובות. אי.די.בי, המנוהלת על ידי חיים גבריאלי, דיווחה הבוקר לבורסה, כי הופסקו המגעים למכירת השליטה בחברה בת כלל תעשיות (40%) לידי ויולה גרופ. במקביל, הודיעה אי.די.בי שהיא מנהלת מגעים מתקדמים למכירת חברת משאב (המוחזקת ב-75% על ידי כלל תעשיות) למשפחת לבנת, שותפתה בגרעין השליטה בקבוצה.

המו"מ למכירת כלל תעשיות לוויולה נמשך כחודש, והתפוצץ לאחר שהצדדים לא הגיעו להבנות לגבי המחיר ולגבי המנגנונים השונים של הלוואת המוכר, שאי.די.בי היתה אמורה להעניק. כמו כן, התגלו חילוקי דעות בנוגע למנגנוני התאמה של הגנות מפני ירידות שווי אפשריות, בחברות הבת העיקריות של כלל תעשיות- משאב וכלל ביוטכנולוגיה.

"דנקנר לא היה מוכן להתפשר על המחיר, כי הוא מאמין שכלל תעשיות שווה יותר מ-4 מיליארד שקל (לעומת שווי שוק של כ-2.7 מיליארד שקל, בו היא נסחרת כיום בבורסה מ.ר) ", סיפר גורם המקורב למו"מ.

אי.די.בי לא פירטה את הסכומים לפיהם מתנהלים המגעים. לפי הערכות שווי שונות של אנליסטים בעבר, משאב מוערכת בכ-2- 2.3 מיליארד שקל, כך שאם העסקה תושלם לפי שוויים אלו, כלל תעשיות תרשום רווח נאה ותוכל לאחר מכן לחלק דיבידנד לקבוצה.

משאב נחשבת לאחזקה העיקרית, אליה לטשה עיניים משפחת לבנת מלכתחילה. החברה בת מחזיקה בבעלות במונופול המלט נשר, וכן ב-50% מחברת תעבורה אחזקות (היתר מוחזק על ידי משפחת לבנת ישירות), את שנת 2010 סיימה משאב עם רווח תפעולי תזרימי (EBITDA) של כ-480 מיליון שקל.

כפי שנחשף לפני כשבועיים ב-TheMarker, ויולה ביקשה מאי.די.בי הנחה של כ-10% בשווי העסקה, כלומר - כ-3.4 מיליארד שקל במקום כ-3.8 מיליארד שקל, והיא מוכנה להשלים את העסקה לפי שווי זה - פרמיה של כ-23% - לעומת שוויה הנוכחי של כלל תעשיות ושל כ-30% לעומת שוויה ביום ההודעה.

משמעות ההפחתה היתה, כי במקום לקבל תזרים של כ-1.52 מיליארד שקל, אי.די.בי פיתוח תקבל כ-1.36 מיליארד שקל - פער של כ-160 מיליון שקל (שיביא לכך שגם הרווח שאי.די.בי תרשום מהעסקה יהיה נמוך מכמיליארד שקל - כפי שהוערך בהתחלה). זהו סכום מהותי עבור החברה, שכן לפי דו"ח תזרים המזומנים החזוי, אי.די.בי פיתוח תצטרך ב-2012 מקורות נזילים של כ-1.3 מיליארד שקל, בכדי לפרוע את התחייבויותיה לבעלי האג"ח והבנקים.

עם זאת, גם סכום של 1.36 מיליארד שקל אי.די.בי לא תקבל באופן מיידי, והוא אף עלול לפחות. זאת, בשל דרישת ויולה להעמיד לה הלוואות על ידי אי.די.בי, לצורך השלמת העסקה בהיקף של כ-700- 800 מיליון שקל, ותנאיה המדויקים לא ידועים. כמו כן, ויולה דורשת מאי.די.בי להכניס מנגנון תיקון כנגד שווי וגובה ההלוואה שעליה יהיה להחזיר בעתיד. לפי מנגנון זה ויולה דורשת הערכת שווי בעוד 3-5 שנים.

מכירת כלל תעשיות הנה קריטית עבור אי.די.בי, בכדי לעמוד בהתחייבויות של מיליארדי שקלים לבעלי האג"ח והבנקים. התרחקותה של ויולה מהמגעים עשוייה לפתוח את הדלת חזרה למשפחת לבנת, לרכישת השליטה בכלל תעשיות או לחלופין בחברות הבנות נשר ותעבורה.

עסקה זו מצטרפת לעסקות נוספות שאי.די.בי לא הצליחה להשלים באחרונה, כמו מכירת השליטה בקמעונאית המזון שופרסל לקבוצת נואי- ברונפמן – פישר ואת כלל ביטוח לידי קרן פרמירה האירופית. בשל אי- השלמת עסקות אלו, שהיו אמורות להניב לאי.די.בי תזרימי מזומנים של מיליארדי שקלים, האג"ח של אי.די.בי אחזקות נסחרות עדיין בתשואות לפדיון זבל של כ-10%-14%.

בוויולה, המנהלת נכסים בשווי של כ-2 מיליארד דולר, סרבו להתייחס גם אתמול לידיעה ועדיין הותירו את המשקיעים תמהים לגבי עניינה בחברה המחזיקה בפורטפוליו של חברות שלא בדיוק תואמות את פרופיל ההשקעה של ויולה וכיצד היא מתכוונת לייצר למשקיעיה IRR (שיעור תשואה פנימי) דו- ספרתי גבוה כמקובל בקרנות השקעה פרטיות (פריווט אקוויטי) .

אם ויולה הייתה מגיעה להבנות עם אי.די.בי, גם קבוצת הביטוח והפיננסים מגדל, המנוהלת על ידי יונל כהן, צפויה להצטרף לעסקה ולרכוש 5%-10% מכלל תעשיות. בינתיים, גם מגדל מסרבת לנדב פרטים לגבי ההיגיון הכלכלי שמניע לגבי השקעה בחברת אחזקות, בפרמיה של עשרות אחוזים מעל שוויה בשוק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully