וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנק ישראל: נטל המס בישראל דומה לממוצע ב-OECD

ואדים סבידרסקי

6.2.2012 / 13:34

מסקירת ההתפתחויות הכלכליות במשק בחודשים האחרונים שערך בנק ישראל עולה כי מסי העבודה בישראל פרוגרסיביים יותר מאשר במדינות ה-OECD

בנק ישראל פירסם היום קטע מתוך סקירת ההתפתחויות הכלכליות במשק בחודשים האחרונים שתתפרסם בחודש מרץ. עפ"י הסקירה, השפעת מחזור העסקים המקומי (המשקף את התוצר) על גביית המסים על ידי הממשלה הינה גבוהה יותר מאשר במדינות המפותחות המשתייכות לארגון ה-OECD ומדינות דרום אמריקה. כלכלני הבנק מצאו כי ירידה של 1% בתוצר גורמת לירידה של 1.25% בתקבולי המסים, ולהיפך.

כמו כן, מממצאי הסקר עולה כי השפעת פער התוצר בישראל על תשלומי השכר במשק הינה נמוכה ביחס למדינות OECD - הדבר מקטין את השפעת מחזור העסקים על רווחי החברות בישראל ותורם לעמידות המשק במשברים כגון האחרונים בארה"ב ואירופה.

עוד ציינו הכלכלנים בעבודתם כי עליית הגירעון הממשלתי מסוף שנת 2007 ועד 2010 מוסברת כמעט במלואה על ידי הפחתות שיעורי המס. "בשנים האחרונות נטל המס בישראל דומה לממוצע במדינות ה-OECD. יחד עם זאת יש הבדל בהרכב ההכנסות: בישראל תשלומי העובדים והמעסיקים למוסד לביטוח לאומי נמוכים מאוד ביחס לממוצע במדינות OECD, לעומת זאת נטל המס העקיף גבוה יותר בישראל. תקבולי המס העקיף רגישים פחות ממס הביטוח הלאומי למחזורי העסקים, לכן משקלם הגבוה יחסית מקטין את השפעת המחזור העסקים על סך המסים הנגבים".

כמו כן, נמצא כי מסי העבודה בישראל פרוגרסיביים יותר מאשר במדינות OECD וגמישות מס הכנסה בישראל לתשלומי השכר גבוהה מהממוצע ב-OECD וממרבית המדינות באיחוד האירופי. בנוסף, גמישות דמי הביטוח הלאומי שמשלמים שכירים בישראל ביחס לשכר היא הגבוהה בקרב מדינות OECD.

הפרוגרסיביות הגבוהה של דמי הביטוח הלאומי בישראל מוסברת בקיום שתי מדרגות מס, שיש ביניהן הבדלים משמעותיים זאת שלא כבמרבית מדינות OECD בהן שיעור דמי הביטוח הלאומי קבוע, ברוב המקרים גם כפוף לתקרה, ובחלק מהן התקרה נמוכה משמעותית מאשר בישראל.

עוד מצאו כלכלני בנק ישראל כי ההשפעה של פער התוצר על גירעון הממשלה דומה לממוצע במדינות ה-OECD. זאת בשל דמי האבטלה הנמוכים אצלנו ובשל רגישות קטנה יחסית של האבטלה בישראל למחזור העסקים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully