וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מלט - יקר לישראלים, זול לפלסטינים

אורה קורן

7.2.2012 / 8:14

מונופול המלט נשר מכר לרשות הפלסטינית מלט במחיר הנמוך ב-40% מהמחיר בישראל, כך עולה מתחקיר "המקור". על פי התחקיר נשר מעסיקה גורמים ביטחוניים המסייעים לה לשלוט בשוק

תחקיר "המקור" שישודר הערב בערוץ 10 חושף כי מונופול המלט נשר, המחזיק ב-90% משוק המלט הישראלי, מכר ברשות הפלסטינית מלט במחיר נמוך בכ-40% ממחירו בישראל - כך לדברי בכיר לשעבר בחברה. המכירה התבצעה בשתי הזדמנויות - בדצמבר 2007 וביולי 2008. נתונים אלה סותרים לכאורה את טענות נשר, לפיהן היא מוכרת ברשות הפלסטינית בהנחה של 20% בלבד.

משרד התמ"ת מפקח על מחיר המלט על פי נוסחה שאינה מביאה בחשבון את מחיר המכירה ברשות הפלסטינית. באחרונה המליצה ועדת טרכטנברג לשנות את הנוסחה בטענה כי היא מותירה בידי נשר רווח גבוה מדי, שמהווה למעשה חסם בפני יבוא מתחרה. בעקבות ההמלצה הוקמה ועדת גל, שאמורה לבחון דרכים להגברת התחרות בענף המלט. הוועדה תבחן גם את האפשרות להעניק תמריצים למפעלים מתחרים וסיוע ליבואנים.

ועדת טרכטנברג גם מתחה ביקורת על ההגנה שמעניק משרד התמ"ת לנשר מפני יבוא זול. למרות זאת, וחרף התנגדותם של רשות ההגבלים העסקיים ומשרד האוצר, ממשיך התמ"ת להגן על נשר, כמו גם על מונופולים אחרים, מפני תחרות. התחקיר מביא כדוגמה את הגנת ההיצף (כאשר מוצר נמכר בישראל במחיר נמוך ממחירו במדינה שבה הוא מיוצר, ניתן להטיל עליו היטל היצף, המגן על היצרן המקומי) שקיבלה נשר ממשרד התמ"ת ב-2003, כששר שר התמ"ת היה אהוד אולמרט, שהרחיקה מישראל את התאגיד הצרפתי לה פארג' שייבא לישראל מלט מירדן ומרומניה. ערב הטלת ההיטל החזיקה נשר כ-70% משוק המלט, ובעקבותיו עלה נתח השוק שלה לכ-90%.

תחקיר "המקור" סוקר גם את האירועים שהובילו להפסקת יבוא המלט מירדן דרך מעבר גשר השלום, לאחר שהחברה הירדנית נרכשה על ידי לה פארג'. למרות הפסקת היצוא לישראל, המשיכה החברה לשלם שכר דירה על המתקן להעברת המלט, שנמצא בצדו הישראלי של הגבול.

בכירים לשעבר בשירות מונופול המלט

על פי התחקיר, נשר העסיקה ומעסיקה בכירים ברשויות המדינה ובמערכת הביטחון, בהם הרמטכ"ל לשעבר, אמנון ליפקין שחק, וראש המינהל האזרחי לשעבר, דב צדקה, שמסייעים לה לבסס את אחיזתה בשוק המלט הפלסטיני. הבכירים הישראלים נפגשים מעת לעת עם בכירים פלסטינים, בהם סלאם פייאד.

בנוסף, על פי התחקיר, קבוצת לבנת, שמחזיקה בנשר מאז 2003 באמצעות בעלותה המשותפת על תאגיד אי.די.בי, מעסיקה בתפקידים שונים, בחברות השייכות למשפחה, שורה של בכירים לשעבר במשרדי ממשלה, בהם ראש הממשלה ושר התמ"ת לשעבר, אהוד אולמרט, מנכ"ל משרד ראש הממשלה ומנכ"ל משרד התמ"ת לשעבר, רענן דינור, מפקד מחוז ירושלים לשעבר, מיקי לוי, מנכ"לית המשרד להגנת הסביבה לשעבר, נחמה רונן, וסמנכ"ל רשות המסים לשעבר, בועז סופר. מנחם פרלמן, לשעבר הכלכלן הראשי של רשות ההגבלים העסקיים, מייעץ לנשר מדי פעם בעניינים הקשורים להגבלים עסקיים, אך אינו עובד של החברה.

משפחת לבנת מחזיקה גם בחברת תעבורה ובחברה הבת שלה, תעבורה תפזורת, שהיא מונופול מוכרז בשינוע מלט. בימים אלה מנהלת המשפחה מגעים לרכישת חברת משאב מקבוצת אי.די.בי, ככל הנראה כחלק ממהלך להיפרדות משותפיה בתאגיד, נוחי דנקנר ומשפחת מנור. האחזקה המרכזית של משאב היא חלקה בחברת נשר. בשלב זה לא ברור אם רשות ההגבלים תאשר את העסקה.

נשר: מעולם לא מסרנו נתונים סותרים

מנשר נמסר בתגובה: "העברת עודפי הייצור של מלט לשוק הפלסטיני מוזילה את המלט לצרכן הישראלי. ההנחה ניתנת מכיוון שחברה הפלסטינית שרוכשת את המלט חוסכת לנשר את השיווק, ההפצה וסיכוני האשראי. אין לנשר כל קשר להפסקת היבוא מירדן. מדינות רבות משתמשות בהיטל היצף כדי להגן על תוצרת מקומית, וכך נעשה גם בישראל בעקבות המלצות של ועדה מקצועית וחתימה של שני שרי תמ"ת, אהוד אולמרט ואלי ישי. נשר מעולם לא מסרה נתונים סותרים בקשר לפער המחירים בין השוק הישראלי לזה הפלסטיני".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully