וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שביתה כללית ביוון על רקע הקיצוצים המתקרבים

7.2.2012 / 9:30

ממשלת יוון נדרשת לבצע שורה של קיצוצים על מנת לקבל סיוע מהאיחוד האירופי ואיגודי העובדים הכריזו על שביתה כללית. בתוך כך ממשיכם מנהיגי אירופה ללחוץ על ראש ממשלת יוון

ממשלת יוון תמשיך היום במאמציה לנסות ולהגיע להסכמה לגבי הקיצוצים הנדרשים להבטחת חבילת חילוץ נוספת, על רקע הלחץ ההולך וגובר מצד אירופה. ללחץ מוסיפה גם שביתה כללית שבה יפתחו איגודי העובדים במחאה על הצנע ועל קיצוצי המשרות.

ראש ממשלת יוון, לוקאס פפדמוס, ומנהיגי המפלגות אמנם הסכימו על קיצוצים נוספים בשווי של 1.5% מהתמ"ג השנה, אך עליהם עדיין להגיע להסכמה לגבי כמה צעדים שדורשים נושיה של יוון. מנהיגי אירופה הגבירו אתמול את הלחץ על יוון וקנצלרית גרמניה אנגלה מרקל אמרה כי "זמנה של יוון אוזל". יוון צריכה להסכים על אמצעים פיסקליים בשווי 600 מיליון יורו עבור 2012, אמרו אתמול נציגי הממשלה לכתבים באתונה.

היום יקיימו איגודי העובדים של יוון את השביתה הכללית הראשונה שלהם לשנה זו, שביתה בת יממה שתשתק את שירותי הממשלה, בתי המשפט, בתי הספר וחלק משירותי התחבורה והבנקים. שירותי התחבורה באתונה יפעלו במהלך היום באופן חלקי על מנת להביא את המפגינים למרכז העיר. "מה שמתרחש עכשיו זה לא משא ומתן", אמר נשיא איגוד GSEE, יאניס פנוגופולוס. "זוהי סחיטה גסה וצינית נגד ציבור שלם".

"אנחנו רוצים לראות את יוון נשארת בגוש היורו, אך זמנה הולך ואוזל", הזהירו אתמול קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל ונשיא צרפת ניקולא סרקוזי, בעוד שהקואליציה ביוון מקשה על מאמצי הממשלה לאשר שורה נוספת של קיצוצים בתקציב.

שני המנהיגים נועדו אתמול בפריז בשעה שראש ממשלת יוון, לוקאס פפדמוס, לא מצליח לגבש הסכמה בקרב חברי הקואליציה על שורת הצעדים התקציביים, שיאפשרו לקצץ בתקציב ולקבל את חבילת החילוץ השנייה של יוון.

"אינני מבינה מדוע דרושים ליוון עוד מספר ימים - הזמן הולך ואוזל", ביטאה מרקל את תסכולה בפני הכתבים, במסיבת עיתונאים משותפת שקיימה עם סרקוזי בתום פגישתם. "ההסכם מעולם לא היה קרוב יותר, לא עם הנושים הפרטיים ולא לגבי החוב הלאומי", אמר סרקוזי. "אנחנו חייבים לסיים אותו. איננו יכולים לדמיין מצב שבו לא יהיה הסכם".

אתמול נפגשו ראשי מפלגות הקואליציה עם פפדמוס לדון בהסכם, והיו אמורים להגיע להחלטה עד 11 בבוקר שעון אתונה. המועד חלף עבר לו, והשווקים רשמו ירידות, אולם ממשלת יוון אמרה כי מלכתחילה לא נקבע מועד שכזה. העיכוב בהגעה להסכמה על חבילת החילוץ מסכן את יוון בכך שתגיע לחדלות פירעון בחודש הבא, שבו היא אמורה לפרוע חובות של 14 מיליארד יורו. בכירים באיחוד האירופי רמזו ליוון כי ללא הסכם קיצוצים היא תופקר להתמודד לבדה עם משבר החוב שלה. לשכתו של ראש הממשלה לוקאס פפדמוס פרסמה הודעה לפיה ההחלטה בנוגע לצעדים בתנקוט המדינה תדחה למחר.

הודעה אחת שכן התקבלה מיוון היתה בנוגע לקיצוץ 15 אלף משרות במגזר הציבורי - אחת מהדרישות של האיחוד האירופי. המשרות הציבוריות ביוון היו עד כה טאבו בשיחות שכן החוקה היוונית מגנה על עובדי הציבור מפני פיטורים ועל כן הקיצוצים ייאלצו להגיע בצורת ביטול משרות.

הטרויקה - הבנק המרכזי של אירופה, האיחוד האירופי וקרן המטבע הבינלאומית - התנה את קבלת חבילת החילוץ השנייה של יוון, בסך 130 מיליארד יורו, בקבלת שורה של קיצוצים כואבים, בהם קיצוצים בשכר עובדי ממשלה ובפנסיות שלהם, הפחתת שכר המינימום, ביטול משכורת 13-14 במגזר הפרטי וקיצוץ 150 אלף משרות במגזר הממשלתי.

במקביל, צריכה יוון להגיע גם להסכמה עם נושיה הפרטיים על הסדר חובות. לפני הכניסה לפגישה עם הנושים הזרים של יוון אמר שר האוצר, אוונגלוס וניזלוס, כי המגעים נמצאים "על להב הסכין". אחרי מגעים בסוף השבוע עם נציגי הטרויקה אמר וניזלוס כי מדובר ברגע מכריע עבור יוון, וכי נושאים רבים לא יושבו, אם כי הפערים בין הצדדים קטנים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully