וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המתמחים תובעים: משמרות של 26 שעות לא חוקיות

רוני לינדר-גנץ

8.2.2012 / 8:13

לדברי המתמחים משמרות ארוכות אלה מסכנות את חיי החולים. בתביעה שהגישו לבית הדין הארצי לעבודה דורשים המתמחים להכריז על המשמרות הארוכות כלא חוקיות

"אני לא מכיר מתמחה אחד שלא עשה תאונת דרכים בדרגה כזאת או אחרת. הגוף האנושי לא נועד להיות ער 26 שעות ברצף, ובטח שלא להיות אחראי על חיים של אחרים לאורך שעות רבות כל כך".

את הדברים האלה - בביקורת קשה על שעות העבודה הארוכות הנדרשות מרופאים מתמחים - אמר ד"ר דניאל לנצברג, מתמחה בבית החולים שיבא. לנצברג ועוד חמישה מתמחים וסטודנט לרפואה הגישו בשבוע שעבר תביעה לבית הדין הארצי לעבודה נגד המדינה, שירותי בריאות כללית וההסתדרות הרפואית. בתביעתם הם מקווים להביא למהפכה בסדרי העבודה בבתי החולים - באמצעות קיצור התורניות, שאותן מבצע כל מתמחה בדרך כלל שש עד תשע פעמים בחודש.

על פי התביעה, "חולה שמגיע לבית חולים כשחייו בסכנה ופוגש רופא שמטפל בו בעייפות - יש פוטנציאל לפגיעה בחייו". לטענת התובעים, התורנויות הארוכות פוגעות ברווחתם, מנוגדות לחוק שעות עבודה ומנוחה, ויתרה מכן - פוגעות בבריאותם של החולים שבטיפולם, ואף מסכנות את חייהם.

התובעים אינם דורשים פיצוי ואף אינם מציגים פתרון לבעיה. הדבר היחיד שהם דורשים מבית הדין הוא שיקבע כי ההסדר הקיים, שבו תורנויות רופאים נמשכות 26 שעות רצופות ויותר, אינו חוקי.

אורך התורנות היה תמיד סיבה למרמור מצד מתמחים, אך בעשרות השנים האחרונות לא ננקטה פעולה משפטית בניסיון לקצרו - בין השאר בשל חששם של מתמחים ממנהליהם, וכן משום שתורנויות של 24 שעות ויותר הן נוהג מקובל בעולם. עם זאת, שני הגורמים האלה השתנו באחרונה. בעקבות מחקרים שהצביעו על הנזק שנגרם לחולים כתוצאה משעות העבודה הארוכות של רופאים, התחילו מדינות בעולם בתהליכים לקיצור התורנויות. השינוי המעניין יותר הוא השינוי התודעתי אצל המתמחים בישראל: במאבק האחרון שלהם, הפחד שאיפיין אותם כל השנים מול המערכת ומול המנהלים שלהם פינה את מקומו למחאה מתפרצת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully