וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המאגר אוזל: הפחתה נוספת בכמות הגז מתטיס

איתי טרילניק

9.2.2012 / 8:09

מאגר הגז הטבעי מארי-B שמול חופי אשקלון הולך ואוזל ונובל אנרג'י המפעילה את שאיבת הגז הודיעה על הפחתת כמות הגז הנשאב לכדי מחצית מהכמות לה היא מחוייבת

מפעילת קידוחי ים תטיס, חברת נובל אנרג'י האמריקאית, הודיעה ללקוחותיה בישראל על הפחתה נוספת בנפח הגז הטבעי שתספק למשק. זאת בעקבות הידלדלותו המואצת של מאגר הגז מארי-B שמול חופי אשקלון.

כפי שפורסם בשבוע שעבר, המשך שאיבת הגז מהבאר בקצב הנוכחי תביא לכך שהגז יאזל בתוך שבועות ספורים. לפיכך החליטה הממשלה על הפחתה ניכרת בכמות הגז הנשאבת מהבאר - מ-300 אלף מ"ק לשעה כיום ל-150 אלף מ"ק לשעה עד אפריל - כדי להותיר בה די גז לצורכי המשק בקיץ. כמות זו היא כ-20% מנפח הגז שהשותפות מחויבת לו בחוזה.

ביולי-ספטמבר תגדל הכמות שתספק הבאר ל-450 אלף מ"ק לשעה, ובאוקטובר שוב תפחת עד לאזילתו הסופית של המאגר. במקביל יפותחו בקיץ מאגרי הלוויין של מארי-B, בהם מאגר נועה, שיספקו למשק עד 2 מיליארד מ"ק גז נוספים. אלה יספקו את צורכי המשק עד חיבור מאגר תמר לחוף, באמצע 2013.

בסוף 2012 אמורה ישראל להתחיל לייבא גז נוזלי באמצעות מצוף שיוקם 11 קילומטר מערבית לחופי קיסריה. אל המצוף יתחברו אוניות, שיזרימו את הגז אל החוף. המועצה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה שלשום את הקמת המצוף. המצוף ייבנה על ידי חברת מיקופרי האיטלקית בעלות כ-520 מיליון שקל ויוכל לקלוט עד כ-3.5 BCM בשנה, שהם כמחצית מצריכת הגז של ישראל, ובכך יקל על המחסור בגז שממנו סובלים חברת החשמל והצרכנים.

תוכנית זו כרוכה בהוצאות גבוהות למשק, שכיסויין אמור היה להעלות את תעריפי החשמל ב-31%. ואולם הסדר שהושג בין רשות החשמל, משרד האוצר וחברת החשמל קבע כי התעריף יעלה ב-13% בלבד בשלוש השנים הקרובות. על פי ההסדר, התעריף יעלה בהדרגה, ויחל בייקור של 6.6% החודש. אם הידלדלות הגז בים תטיס תהיה מהירה מהצפוי, העלייה תהיה חדה יותר.

מנובל אנרג'י נמסר בתגובה: "נובל אנרג'י מנהלת את מאגר ים תטיס כדי לספק את צורכי האנרגיה של ישראל וכדי לאפשר אספקת גז גם בחודשי הקיץ".

  • עוד באותו נושא:
  • גז טבעי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully