וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השוק האפור: ריבית של 403%, אין עורכי דין

סיון איזסקו

9.2.2012 / 8:33

בדיקה שערכו סטודנטים למימון במרכז ללימודים אקדמיים באור יהודה שופכת אור על תנאי ההלוואות הנהוגים בשוק האפור. הריביות גבוהות פי כמה מהמותר בחוק, הגבייה לעיתים אלימה

הריבית האפקטיבית הנגבית כיום בשוק האפור מגיעה עד 403% - כך עולה מבדיקה שערכו סטודנטים למימון במרכז ללימודים אקדמיים באור יהודה בקרב 18 משרדי הלוואות שפונים ללווים הפוטנציאלים דרך האינטרנט.

שיעורי הריבית הנדרשים על ידי השוק האפור, כפי שעולה מבדיקה זו, גבוהים באופן חריג מהריבית המותרת בחוק להסדרת הלוואות חוץ בנקאיות. על פי החוק, גופים אלה רשאים לגבות ריבית הגבוהה עד פי 2.25 מהריבית השקלית (לא צמוד) הממוצעת הנגבית על ידי המערכת הבנקאית. על פי בנק ישראל, הריבית השקלית הממוצעת במערכת הבנקאית עומדת על 6.08%, כך שהריבית המקסימלית המותרת לגבייה על ידי השוק האפור עומדת כיום על 13.68%.

גובה הריבית שהוצעה לבעלי חשבונות מוגבלים בבנקים הגיע, על פי הבדיקה, לשיעור ריבית אפקטיבית שנעים בין 460%-517%, לא כולל עמלות נוספות שמייקרות את ההלוואה. על פי המרכז האקדמי, במהלך הבדיקה נתגלו גופים שמעניקים הלוואות בריבית חריגה לניתוחים פלסטיים. אחרים נותנים הלוואות לרכישת מכוניות, לטיפול שיניים ולפירעון הלוואות בעייתיות לבעלי חשבונות מוגבלים.

שחף מזין, מרצה למימון במרכז האקדמי, שפיקח על הבדיקה, אמר כי חלק מנותני ההלוואות מתהדרים לכאורה באישור פעילות מבנק ישראל, אשר כלל לא אמון על פיקוח פעילות זו.

על פי הבדיקה, "כל איחור בפירעון חודשי יגרום לקנס של 20% מהקרן, והמשמעות היא שהריבית תגיע לשיעור מדהים. לצדדים ברור שאי פירעון יגרום לצעדי גבייה אלימים, ונאמר לפונים: 'יש לנו שיטות לגבות כספים, כולל קנסות, בדרכים שאינן כוללות מכתבים מעו"ד'".

הלוואות בשוק האפור. TheMarker
הלוואות בשוק האפור/TheMarker

תושב באר שבע סיפר ל-TheMarker כי באחרונה נתקל במקרה של אדם שגייס הלוואה בשוק האפור ולאחר שלא עמד בתשלום, בנו נחטף על ידי נותני ההלוואה עד שהחוב נפרע. כל זה התרחש מבלי שהחייב עירב את משטרת ישראל.

על פי מזין, "חלק מהמשרדים מפרסמים בגלוי את גובה שיעור החזר ההלוואות, ואחרים מוכנים למסור פרטים רק טלפונית או לאחר משלוח מייל. חשוב להדגיש שהמלווים אינם קוראים לעצמם 'שוק אפור', ומשתמשים במינוח 'מימון חוץ בנקאי'. הם מציינים שיש בידיהם אישור פעילות מבנק ישראל, למרות שאין עליהם פיקוח ושיעור הריבית שהם גובים אסור בחקיקה במפורש".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully