וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

להגביל את פעילות הלוביסטים בכנסת

צבי זרחיה

9.2.2012 / 10:10

מאז 2006 קפץ מספר הלוביסטים בכנסת מ-40 ל-210. לעיתים הם מנסחים את החוקים בשביל חברי הכנסת. צבי זרחיה סבור שיש להגביל את פעילותם

הם נמצאים בוועדות הכנסת, במסדרונות, במזנוני הכנסת, ואף בחדרי הח"כים. הם נוחתים על הח"כים, ומגישים להם ניירות עמדה, שבהן מוצגות העמדות של שולחיהם. לפעמים הם אפילו מנסחים הצעות חוק והסתייגויות עבור חברי כנסת.

הם - הלוביסטים - פשטו בשנים האחרונות על משכן הכנסת. כפי שנחשף באחרונה ב-TheMarker, מספר הלוביסטים גדל בשנים האחרונות ב-400% - מ-40 ב-2006, עת נחקק חוק הלוביסטים, ל-210 בסוף 2011.

השקעה נושאת תשואה

הסיבה לכך היא שחברות גדולות, בינוניות ואפילו קטנות הבינו שכדי "לסגור עניינים" ולקדם את ענייניהן במשרדי הממשלה והכנסת עליהם לשכור לוביסטים. בדרך זו, הטייקונים ואילי ההון אינם צריכים להיחשף וחוסכים מעצמם התרוצצות במסדרונות הכנסת והממשלה. בין החברות ששוכרות לוביסטים: הבנקים, חברות הסלולר, חברות הביטוח, חברות מקבוצת אי.די.בי, חברת דלק שבבעלות יצחק תשובה, בתי השקעות, חברות טלוויזיה, יבואני רכב, חברות תשתית, קופות חולים, חברות תרופות - והרשימה עוד ארוכה.

מבחינת החברות העסקיות מדובר בהשקעה נושאת תשואה גבוהה: תמורת כמה אלפי דולרים בחודש ב"ריטיינר" קבוע, הן מצליחות לקדם עניינים בבית המחוקקים, שמניבים להם רווחים גבוהים. במקרים רבים קיימים יחסי גומלין בין הלוביסטים לחלק מהח"כים: הלוביסטים יוזמים ומקדמים עבורם הצעות חוק שישרתו את לקוחותיהם, ומסייעים בקידומם. כך חברי הכנסת צוברים נקודות כמי שמחוקקים חוקים, והלוביסטים מצליחים לקדם הצעות חוק עבור שולחיהן. הלוביסטים המייצגים אילי הון וחברות גדולות בכנסת, גם יכולים ל"זרוק מלה טובה" לשולחיהם על חברי הכנסת לאחר גמר כהונתם.

ההתבטאויות שנקלטו במצלמה הנסתרת של "עובדה" צריכות להוות תמרור אזהרה לחברי הכנסת. עליהם להבין שהגיע הזמן לעצור את חגיגת הלוביסטים וליצור איזון בין האינטרס של האזרח הקטן לאינטרסים של בעלי ההון השוכרים לוביסטים.

אחד הפתרונות האפשריים הוא הגברת השקיפות בעבודת הלוביסטים והגבלת פעולתם: יש למנוע מהם להיות נוכחים בהצבעות בוועדות, לאסור עליהם לעשות פעולת לובינג בתוך הוועדות ובתוך הדיונים, ולדרוש מהם לחשוף את כל ניירות העמדה שהם מגישים לח"כים.

יש לדרוש מן השרים, הח"כים והפקידים הממשלתיים לקבוע כלל המחייב אותם לחשוף באתר האינטרנט של הכנסת את פגישותיהם עם הלוביסטים, הטייקונים ונציגי הארגונים החברתיים. כך הציבור יידע אם נבחרי הציבור אכן מייצגים אותו או מייצגים אינטרסים של קומץ אנשי עסקים הלוחצים על המחוקקים לקבל החלטות שבאות על חשבון האזרח הקטן. בנוסף, השרים, הח"כים ופקידי הממשלה צריכים גם לדווח ולחשוף את שיחות הטלפון שהם מנהלים עם הלוביסטים.

האם לח"כים יהיה האומץ להתייצב מול הלוביסטים ושולחיהם, אנשי העסקים והטייקונים? ימים יגידו.

  • עוד באותו נושא:
  • לוביסטים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully