וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איפה הכסף? תשובות ליאיר לפיד

גיא רולניק

9.2.2012 / 12:20

יאיר לפיד נכנס לפוליטיקה וזיהה את הסיסמא שתפנה לציבור "איפה הכסף". גיא רולניק תוהה למה הוא רק שואל ולא עונה - ומציע תשובות אפשריות

ימים ספורים לאחר שקפץ מהעיתונות לפוליטיקה, בחר יאיר לפיד את הכותרת "איפה הכסף" כסיסמה זמנית. המחאה החברתית שיצרה מהפכה בתודעה הישראלית גרמה ללפיד, כמו גם לפוליטיקאים מכהנים רבים, להבין שהסחורה הוותיקה והבדוקה של "התהליך המדיני", "הביטחון", "אירן", "השטחים", "החרדים" ו"המתנחלים" לא תביא את המנדטים המיוחלים.

הציבור התעורר בקיץ וגילה אוקיאנוס של שחיתות ביזנטית וניהול ציבורי כושל, שמדרדרים את רמת החיים שלו ומאיימים לשדוד את עתיד ילדיו. אם הוא לא נמנה עם המאיון והאלפיון העליון או עם המקורבים והמחוברים - הוא מבין שאכל אותה. "איפה הכסף" היא הסיסמה הרלוונטית ביותר.

החדשות הטובות הן שפוליטיקאי חפץ חיים - מכהן או כזה שרק הגיח - מבין שסוגיות של כלכלה, חברה, שחיתות, תרבות, ערכים ושלטון הן המרכז ולא השוליים. החדשות הרעות הן שלא צריך לשאול "איפה הכסף?" - התשובה ידועה, והגיע הרגע לענות היכן הוא נמצא. מי שימשיך לשאול "איפה הכסף?" במקום למנות בדיוק ובפרטי פרטים את מקום הימצאו מאחז את עיני הציבור.

הנה כמה תשובות ראשוניות לשאלה היכן נמצא הכסף. מובן שיש עוד אינספור מקומות שבהם הוא נמצא, ואנחנו מזמינים את הקוראים להרכיב רשימות חלופיות ולשלוח לנו.

הנה הכסף

1. הכסף נמצא בפריון הנמוך של העובד הישראלי בשוק המקומי. בעוד רוב הפוליטיקאים מסתפקים בחיפוש כסף שאפשר להעביר מצד לצד, הכסף הגדול ביותר נמצא בפריון ובתפוקה הנמוכה במגזר העסקי: בכוח אדם מבוזבז, בכישרונות לא מנוצלים, במנגנונים שחונקים ועוצרים יצירה. המקום להתחיל לחפש בו את הפריון הנמוך הוא המגזר הציבורי - אבל זו רק ההתחלה: המבנים המושחתים והריכוזיים בחלקים גדולים מהמגזר העסקי המתחזה לחופשי מחביאים גם הם כסף גדול.

2. הכסף נמצא בבורות השומן הגדולים במגזר הציבורי: בעודפי כוח אדם עצומים במשרדים, ברשויות ובארגונים שממומנים מכספי משלם המסים. במקום שהכסף יחזור לאזרח לשירותי חינוך, בריאות ורווחה, הוא נקבר במשרות מיותרות ובמנגנונים מאובנים - וכך מנציח את רמת החיים הנמוכה, את השירות הגרוע ואת העוני.

3. הכסף נמצא במערכת הביטחון הישראלית, שהלכה והשמינה - ושום פוליטיקאי לא מעז לצרוח שהמלך הוא עירום. קואליציה ואופוזיציה, ימין ושמאל, כולם עושים שימוש ציני באיומים ביטחוניים אמיתיים ומדומים כדי להזרים מיליארדי שקלים למערכת הביטחון, למקורביה ולחבריה. פנסיות, תנאי שכר, פרויקטים מגלומניים ומיותרים, רכש ציוד שנועד רק לשרת את המאכערים ואת גוזרי הקופונים - כל אלה נשארו מחוץ לשיח הישראלי החדש של המחאה החברתית, במקום לעמוד במרכזו.

מנכ"ל של אחת החברות הגדולות במשק, אלוף במיל', אמר לי בשבוע שעבר: "האיכות והמקצוענות של הצבא מידרדרות, ואחת הסיבות העיקריות לכך היא עודפי התקציבים העצומים, השומן העצום והיד הקלה על הרכש. במקום לחשוב, במקום לפעול, במקום להתייעל, במקום להתאמן, במקום לנהל - שופכים מיליארדי שקלים. התקציבים הגדולים הורסים את צה"ל". חבל שהוא לא אומר את זה לציטוט: כנראה שחונטת הגנרלים ודעת הקהל עדיין משתקים ומפחידים.

4. הכסף נמצא במונופולים הציבוריים כמו הנמלים, מינהל מקרקעי ישראל ורבים אחרים - הגוזרים שירות עלוב ופריון נמוך. הכסף "הקטן" הוא עודפי כוח האדם והמשכורות בכל הגופים האלה; הכסף הגדול הוא אובדן התפוקה, החדשנות והפריון שהם גוזרים על המשק. כל יבואן ויצואן בישראל משלם מסי נמל עצומים - גבוהים בהרבה מהמסים הגלויים - כתוצאה מהשירות העלוב שהוא מקבל. הכל מגולגל, כמובן, על הציבור בכלל ועל השכבות החלשות בפרט.

5. הכסף נמצא במונופולים "פרטיים" הנשלטים על ידי הקבוצות העסקיות הגדולות. כמו במונופולים הציבוריים, כאן העודף המונופוליסטי זורם לא רק לעובדים אלא גם לבעלי המניות, לבעלי השליטה ולמנהלים - ואת הרוב מקבלים האחרונים. כמו בציבוריים, גם כאן המחיר הכבד ביותר אינו העושק שמתבטא במחירים גבוהים, אלא הנזק שגורמת סביבה כלכלית לא תחרותית למשק כולו. ניהול ירוד, נפוטיזם, מקורביזם, ניוון ושחיתות מאפיינים חברות ענק שמצליחות לדכא תחרות באמצעות שליטה בכל כלבי השמירה של הדמוקרטיה והשוק החופשי.

6. הכסף נמצא בכלכלה השחורה הישראלית, שבמונחי תוצר היא מהגדולות ביותר בישראל. כסף שחור, לא מדווח, מונע מהממשלה את היכולת לספק לשכבות החלשות את השירותים הנדרשים, מעוות את הקצאת המקורות, משחית את הציבור ויוצר ניכור בתוך החברה ובין הציבור לשלטון. כסף שחור הוא גם התוצאה של כל התופעות האלה - וזהו מעגל קסמים הרסני שמשמיד ערך למשק ולחברה.

7. הכסף נמצא בתיק הנכסים הפיננסיים של הציבור - 2.5 טריליון שקל, שמדי שנה גדלים בעוד כמה עשרות מיליארדי שקלים - שהם הפנסיות והחסכונות של הציבור. הכסף נמצא שם, ובשנים האחרונות הוא מחולק בשיטות מושחתות על ידי מועדון של עשרות או מאות אנשים, השולטים במוסדות הפיננסיים ומשרתים זה את זה בניגודי אינטרסים גלויים וסמויים. הכסף הזה נמצא תחת פיקוח ושליטה של משרד האוצר והממונה על שוק ההון - שעסוקים כבר שנה בהסברים שהמצב מצוין ושמבנה שוק ההון הוא על הכיפאק. ביום שבו יגלה הציבור את המחיר של מבנה שוק ההון הישראלי, זה יהיה לאחר שהכסף יישדד וייעלם, וישכון לבטח בחשבונות הבנק של כמה אלפי מקורבים.

8. הכסף נמצא במבנה המשק שמונע הזדמנויות שוות מהצעירים ומהעובדים, מבריח אנשים טובים מישראל ומשאיר כאן אנשים מוטרדים ומוחלשים. הכסף נמצא במוחותיהם של מאות אלפי עובדים שהיו יכולים להפיק וליצור - אבל שיטות ביזנטיות, נפוטיסטיות ומושחתות מדירות אותם משוק העבודה, מהשוק העסקי ומשוק ההון - לטובתם של קומבינטורים ומאכערים.

9. הכסף נמצא באפקטיביות הנמוכה של המגזר הציבורי: הקושי העצום שלו למשוך כוחות טובים, חרוצים, נחושים ויוצרים וחוסר היכולת להיפטר מהעצלים, המושחתים, הטיפשים והבטלנים - או לפחות להזיז אותם הצדה. בישראל לעולם לא יהיו צדק חברתי, מדינת רווחה או קפיצת מדרגה באיכות החיים ללא עליית מדרגה באיכות המגזר הציבורי. אנשים טובים רוצים לעבוד עם אנשים טובים ובורחים מבינוניים וממושחתים - או שבוקר אחד הם מסתכלים במראה ולא רואים את עצמם, אלא קרנף עייף ומסואב.

10. הכסף נמצא אצל פוליטיקאים, אנשי ציבור, רוח, עיתונות ושאר אנשים השולטים כיום בשיח הציבורי ומנווטים אותו במודע או מתוך בורות לכל נושא שבעולם - רחוק מהנושאים החשובים, כדי לשמר את המצב הקיים או כדי להימנע מקשיים ומהתמודדות.

11. הכסף נמצא אצל כל נביאי השקר שמוכרים לציבור את הבלוף שישראל היא המדינה המתקדמת, המוצלחת והמשגשגת בעולם - "אומת הסטארט?אפ" המופלאה - על אף שפחות מ–10% מהציבור שייכים לאותה אומת סטארט?אפ ושאר חלקי המשק נראים פחות מבטיחים.

12. הכסף נמצא בשיעור ההשתתפות בעבודה הנמוך באוכלוסיות החרדיות והערביות, שמחמיצות הזדמנות להעלות את רמת החיים שלהן ושל כלל הציבור. הכסף נמצא אצל הפקידים והפוליטיקאים ששוכחים להוסיף באותה נשימה שלרוב החרדים והערבים אין מקומות עבודה ולא יהיו מקומות עבודה, אם הממשלה לא תייצר אקלים כלכלי של הקמת מפעלים ועסקים.

13. הכסף נמצא אצל מי שעדיין לא הבין שיצרני מקומות העבודה אינם חברות הענק, אלא דווקא העסקים הקטנים והבינוניים - והמדיניות הממשלתית צריכה להיות ממוקדת בעידודם.

14. הכסף נמצא בכיסיהם של אנשי ציבור, פקידים, פוליטיקאים, מנהלי כסף מוסדי - וכל שאר האנשים שיושבים על משאבים ציבוריים וכסף של אנשים אחרים ומנתבים אותו לחברים שלהם כדי לקבל נתח בחזרה ברבות הימים. בכך הם לא רק שודדים את הציבור ואת הפנסיונרים, אלא בעיקר יוצרים מערכת כלכלית לא יעילה ולא מתגמלת, שההון החברתי והאמון בה נשחקים. יכולתה של מדינה לצבור לאורך זמן הון פיננסי ללא הון חברתי קלושה, ובשנים הקרובות ניווכח בכך במדינות רבות על פני הגלובוס שימחקו רטרואקטיבית הון פיננסי שנשען על הידלדלות ההון החברתי.

15. הכסף נמצא אצל השרלטנים שמוכרים לציבור שקיימים פתרונות פשוטים לשיפור המצב הכלכלי והחברתי, ולא משרטטים את תמונת העולם הכלכלית והחברתית המורכבת שבה לכל דבר יש מחיר בטווח הקצר ובטווח הארוך.

16. הכסף נמצא אצל ציבור אדיש שהתעורר בקיץ, יצא לרחובות, עבר מהפכה תודעתית, התחיל להבין שהחיים בלה לה לנד לא יביאו אותו רחוק - אבל עדיין מחכה לפוליטיקאים פלאיים שיפתרו את בעיותיו. רק ביום שבו הוא יבין שהכוח נמצא בידיו, שההתעוררות האזרחית היא הפתרון ושהתהליך ארוך, כואב וסיזיפי - הוא יתחיל לראות את הכסף מגיע אליו. אז הוא גם יגלה שהשינויים התרבותיים, הערכיים והחברתיים הנדרשים חשובים כפליים מהכסף עצמו - שהוא רק ביטוי לתהליכים בחברה הישראלית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully