וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גוש היורו דחה את הצעת הקיצוצים של יוון

10.2.2012 / 12:25

תכנית החילוץ של יוון מתרחקת? המנהיגים ביוון אמנם הצליחו להסכים על תכנית צנע חדשה אך שרי האוצר של גוש היורו דורשים מהם צעדים קיצוניים יותר

שרי האוצר של גוש היורו דחו אתמול בלילה את הצעת ממשלת יוון לתכנית קיצוצים נוספת בהיקף הנאמד ב-3.2 מיליארד יורו, בנימוק שהצעדים שנכללים בה אינם מספקים, שעות אחדות בלבד לאחר שראש ממשלת יוון הודיע על אישור הסכם הקיצוצים בממשלתו.

ז'אן קלוד יונקר, יו"ר פורום שרי האוצר של גוש היורו וראש ממשלת לוכסמבורג אמר כי מנהיגי יוון יהיו חייבים למצוא עוד 325 מיליון יורו בחיסכון בהוצאות ב-2012 על מנת שהתכנית תאושר, וכי על הפרלמנט היווני יהיה לאשר את חבילת הקיצוצים ביום ראשון הקרוב.

"למרות ההתקדמות המשמעותית שנעשתה בימים האחרונים, טרם קיבלנו את כל הדרוש לנו כדי לקבל החלטות כעת", אמר בתום פגישת שרי האוצר של גוש היורו שנערכה אתמול בערב בבריסל, זמן קצר לאחר שיוון הודיעה על הסכם לגבי שורה נוספת של צעדי צנע. "כל הצעדים האלה חשובים כדי להבטיח שהתכנית של יוון תיושם במלואה וללא תקלות גם לאחר הבחירות הכלליות המתקרבות".

ההודעה על דחיית התכנית התקבלה בכעס רב ביוון, והאיגודים המקצועיים במדינה כבר הכריזו על שביתה כללית במשק של 48 שעות החל מהיום (שישי).

שעות אחדות לפני דחיית התכנית היוונית זה עוד נראה מבטיח עבור לוקאס פפדמוס ושרי ממשלתו. ראש ממשלת יוון הודיע אתמול אחר הצהריים כי המשא ומתן בין ממשלתו לבין "הטרויקה" - האיחוד האירופי, קרן המטבע הבינ"ל (IMF) והבנק המרכזי של אירופה (ECB) - הבשיל לכדי הסכם וכי נפתרו המחלוקות לגבי הסוגיות שלגביהן עדיין היתה מחלוקת.

מוקדם יותר הצליחו מנהיגי יוון להגיע להסכם על שורה נוספת של צעדי צנע שנדרשו כתנאי להסכם עם המוסדות הבינלאומיים, שיספק ליוון חבילת חילוץ בגובה 130 מיליארד יורו וימנע ממנה להגיע לחדלות פירעון. עם זאת, ההסכם עורר התנגדות בחוגים פוליטיים מסוימים, וסגן שר העבודה של יוון אף הודיע על התפטרותו במחאה על ההסכם.

ראש קרן המטבע הבינ"ל, כריסטין לגארד, אמרה כי הסכם תוכנית הצנע שהושג ביוון מהווה חדשות מעודדות מאוד. "יש בבירור חדשות מאוד מעודדות שמגיעות מאתונה בעקבות העבודה הקשה שבוצעה שם באחרונה", אמר לגארד לקראת פגישת שרי האוצר של גוש היורו בבריסל. "זה סימן חיובי". היא כנראה לא שיערה מה עלול להתרחש מאוחר יותר.

ביום רביעי פירסמה סוכנות הידיעות בלומברג פרטים מתוך הסכם המימון מחדש של חובות יוון בין הממשלה לאיחוד האירופי וקרן המטבע הבינ"ל (IMF). לפי הטיוטה, ממשלת יוון מתכננת למכור החזקות בשש חברות גדלות, בהן חברת הלניק פטרוליום - מפעילת בתי הזיקוק הגדולה במדינה - במחצית הראשונה של השנה, ושבה והתחייבה להמשיך למכור נכסי מדינה במטרה לגייס 50 מיליארד יורו.

מהטיוטה עולה גם כי ממשלת יוון תתחייב לקיצוצים קבועים בהוצאותיה, ובכלל זה הורדת תשלומי הפנסיה והורדת שכר המינימום ב-20%. "כדי להשיב את הצמיחה וכושר התחרות, נזרז את יישום הרפורמות המבניות העמוקות בשוקי העבודה, הייצור והשירותים", נאמר במכתב כוונות המיועד לראש קרן המטבע הבינלאומית, כריסטין לגארד, שהגיע לידי בלומברג. המכתב, אשר צורף לטיוטה בת 43 עמודים של ההסכם וכתוב ביוונית, חתום על ידי ראש ממשלת יוון, לוקאס פפדמוס, שר האוצר של יוון, אוונגלוס וניזלוס, ונגיד הבנק המרכזי של יוון, יורגוס פרובופולוס.

החברות הנוספות שבהן תמכור הממשלה החזקות הן חברות שירותי המים והביוב של אתונה וסלוניקי, חברת הגז הממשלתית Depa, וכן חברות Opap, Desfa וחברות נוספות. במחצית השנייה של השנה תערוך יוון מכרזים למכירת זיכיונות להפעלת נמלים ושדות תעופה וכן של חברת הכבישים המהירים הלאומית Egnatia Odos, לפי הטיוטה שהגיעה לידי בלומברג.

סוכנות הידיעות דאו ג'ונס דיווחה כי טיוטת ההסכם קובעת עוד כי יפוטרו השנה 15 אלף עובדים במגזר הציבורי של יוון ויבוצעו קיצוצים נוספים בהוצאות הממשלה. הקיצוצים בהוצאות יוון השנה בלבד צריכים לפי ההסכם להסתכם ב-3.2 מיליארד יורו. סוכנות רויטרס דיווחה כי לפי נתונים בטיוטה של ההסכם צפוי התוצר המקומי הגולמי (GDP) של יוון להתכווץ השנה ב-4%-5%.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully