וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בגלל יוון - S&P 500 בירידה ראשונה זה 6 שבועות

נמרוד הלפרן

11.2.2012 / 0:00

מדד התנודתיות VIX קפץ בשיעור דו-ספרתי; OSG של רקנאטי נפלה ב-14% לאחר הפסקת דיווידנד; לינקדאין זינקה ב-18% עקב רווח גבוה מהצפוי

בורסות וול סטריט נסגרו במגמה שלילית בדרכן לירידה שבועית ראשונה זה שישה שבועות, על רקע התגברות החשש מפני חדלות פירעון של ממשלת יוון ובעקבות ירידה חדה מהצפוי בביטחון הצרכנים בארה"ב. מגזרי הבנקאות והסחורות הובילו את הירידות.

מדד דאו ג'ונס ירד ב-0.7%; מדד S&P 500 נסוג ב-0.7% בדרכו לירידה שבועית של 0.2% - שבוע שלילי ראשון זה שישה שבועות. עד שבוע שעבר, עלה מדד S&P 500 במשך חמישה שבועות ברציפות - רצף העליות השבועי הארוך ביותר מאז ינואר 2011. מדד S&P 500 נסגר אתמול ברמתו הגבוהה ביותר מאז השביעי ביולי והשלים עלייה של 7.5% מתחילת השנה, לאחר שראש ממשלת יוון, לוקאס פפדמוס, הודיע כי הגיע להסכם עם ראשי המפלגות הפוליטיות הגדולות במדינה על תמיכה בתוכנית הצנע שגיבשה הממשלה, אשר מהווה תנאי לקבלת סיוע פיננסי נוסף מהאיחוד האירופי. מדד נאסד"ק איבד 0.8%.

מדד התנודתיות של וול סטריט (VIX) הידוע גם בכינויו "מדד הפחד" שכן הוא מספק אינדיקציה מסוימת לגבי עוצמת הפחד של המשקיעים בוול סטריט, זינק במהלך המסחר בקרוב ל20% וחצה את רמת 20 נקודות בראשונה זה שבועיים. שוק האג"ח הממשלתיות האמריקאיות נסגר בעליות בראשונה זה ארבעה ימים, והתשואה על האג"ח ל-10 שנים ירדה ב-0.08% לרמה של 1.96%.

חזית המקרו בארה"ב

ביטחון הצרכנים בארה"ב נסוג מרמתו הגבוהה ביותר זה כמעט שנה, וירד בשיעור חד מהצפוי החודש, לאחר שהתייקרות מחירי הבנזין החלה להכביד על תקציבי משקי הבית בארה"ב.

מדד ביטחון הצרכנים של ספקית המידע הפיננסי רויטרס ואוניברסיטת מישיגן ירד החודש לרמה של 72.5 נקודות לעומת רמה של 75 נקודות בינואר, לפי קריאה ראשונית של מדד חודש פברואר שפורסמו היום. כלכלנים צפו ירידה מתונה יותר של המדד לרמה של 74.8 נקודות.

רמתו הממוצעת של המדד בחמישה השנים שקדמו למיתון הכלכלי האחרון בארה"ב שהסתיים בקיץ 2009, היתה 89 נקודות - רמה גבוהה בשיעור ניכר מרמתו הנוכחית.

עוד בחזית המקרו כלכלית בארה"ב היום: הגירעון במאזן הסחר של ארה"ב התרחב בדצמבר ב-3.7% ל-48.8 מיליארד דולר - שיא של שישה חודשים - בעקבות צמיחה בייבוא לארה"ב, מסר היום משרד המסחר האמריקאי. תחזית הכלכלנים היתה לגירעון נמוך מעט יותר של 48.5 מיליארד דולר.

הגירעון בתקציב הממשל האמריקאי נפל בשיעור חד בינואר לאחר שהתאוששות הכלכלה הגדולה בעולם הגדילה את הכנסות האוצר ממס הכנסה. הגירעון בתקציב האוצר בארה"ב התכווץ בינואר ל-27.4 מיליארד דולר לעומת גירעון של 49.8 מיליארד דולר בחודש המקביל בשנה הקודמת, מסר היום משרד האוצר האמריקאי. הגירעון תאם את תחזית הגירעון שפרסם משרד התקציב של הקונגרס (CBO) מוקדם יותר השבוע.

הכנסות האוצר בחודש שעבר הסתכמו ב-234.3 מיליארד דולר, גידול של 3.1% לעומת ינואר 2011. הוצאות האוצר הסתכמו בינואר ב-261.7 מיליארד דולר, ירידה של 5.1% לעומת החודש המקביל בשנה הקודמת.

בארבעה החודשים הראשונים של שנת התקציב 2012, שהחלה בראשון באוקטובר, הסתכם הגירעון בתקציב האוצר ב-329 מיליארד דולר, ירידה של 20% לעומת התקופה המקבילה בשנה הקודמת.

נאום ברננקי

יו"ר הבנק הפדרלי בארה"ב, בן ברננקי, אמר היום כי מכשולים בדרך לאישור משכנתאות לרוכשי בתים פוגעת במאמצי הבנק המרכזי להמריץ את הצמיחה הכלכלית, וקרא לנקיטת צעדים נוספים לשיקום שוק הדיור האמריקאי.

"מכיוון שחלק ממשקי הבית בעלי דירוג טוב מתקשים לקבל משכנתאות או לממן מחדש משכנתאות, הצעדים הנחושים בהם נקט הבנק הפדרלי כדי להוריד את הריביות לטווח ארוך ולשפר את התנאים הפיננסים, השפיעו על מגזר הדיור ועל כלל הפעילות הכלכלית, באופן פחות משהיו יכולים לולא כן", אמר ברננקי לפי טיוטה של נאומו הצפוי היום בתערוכת איגוד הקבלנים הלאומי של ארה"ב בעיר אורלנדו בפלורידה. "יתכן גם שמצבם של שוקי הדיור והמשכנתאות מקשה על התאוששות המערכת הפיננסית שלנו ועל נורמליזציה של תנאי האשראי", הוסיף יו"ר הבנק המרכזי.

במסגרת הנאום, העוסק במצבו של שוק הדיור האמריקאי, אמר ברננקי כי קצב התאוששות כלכלת ארה"ב "מסתכל באיטיותו", אולם הוא לא התייחס לתחזית המדיניות המוניטרית של הבנק המרכזי. חלק ניכר מהנאום הוקדש להמלצות של מחקר שערך הבנק הפדרלי על שוק הדיור, ואשר הועבר לקונגרס בחודש שעבר. הדו"ח גרר ביקורת מצד חלק מחברי הקונגרס אשר טענו כי הבנק הפדרלי חרג מסמכותו בדו"ח.

ברננקי ציין כי ההתאוששות האיטית של שוק הדיור נובעת מכך "שמוסדות מלווים רבים הקשיחו באופן דרמטי את תנאי האשראי שלהם לעומת התקופה שקדמה למיתון". לדבריו "לאור האשראי הקל של תקופת גאות האשראי, אין ספק שהיה מקום להקשחה מסוימת כדי להגן את הצרכנים ולהבטיח את יציבות ובטחון המלווים. עם זאת, נראה כי תנאי האשראי הנוכחיים נובעים, בין השאר, ממכשולים שמגבילים או מונעים הלוואות גם למשקי בית בעלי דירוג אשראי טוב".

ברננקי גם חידש את קריאתו להקמת תוכניות להפוך בתים מעוקלים ליחידות דיור להשכרה, במטרה להביא להתאוששות שוק הדיור. "לאור הנפילה במחירי הבתים והעלייה במחירי השכירות, יהיה הגיון בכך שבחלק מהשווקים יהפכו בתים מעוקלים לנכסים להשכרה", אמר ברננקי.

משבר החוב באירופה

שרי האוצר של מדינות גוש היורו דחו אתמול בלילה את הצעת ממשלת יוון לתוכנית קיצוצים נוספת בהיקף הנאמד ב-3.2 מיליארד יורו, והתנו סיוע פיננסי בינלאומי נוסף לממשלה בכך שהיקף הקיצוצים יורחב ובכך שתוכנית הצנע כולה תאושר כחוק בפרלמנט של יוון. עם זאת, אחד מראשי שלוש המפלגות התומכות בממשלתו של לוקאס פפדמוס, הודיע כי לא יתמוך בצעדי הצנע הנוספים שאותם דורשים הנושים הבינלאומיים. יוון נדרשת לפרוע אג"ח ממשלתיות בהיקף של 14.5 מיליארד דולר ב-20 במארס, וללא סיוע פיננסי חיצוני נוסף תיאלץ כנראה להודיע על חדלות פירעון בחודש הבא.

ז'אן קלוד יונקר, יו"ר פורום שרי האוצר של גוש היורו וראש ממשלת לוקסמבורג, אמר כי מנהיגי יוון יהיו חייבים למצוא כיצד לחסוך עוד 325 מיליון יורו בהוצאות ב-2012 על מנת שהתוכנית תאושר וכי על הפרלמנט היווני לאשר את חבילת הקיצוצים ביום ראשון הקרוב.

ההודעה על דחיית התוכנית התקבלה בכעס רב ביוון והאיגודים המקצועיים במדינה כבר הכריזו על שביתה כללית במשק של 48 שעות החל מהיום (שישי). שר האוצר של יוון, אוונגלוס וניזלוס, דוחק במנהיגים הפוליטיים במדינתו להיעתר לתנאים שהוצבו אמש.

לדבריו, אם יוון תסרב להם היא תסולק מגוש היורו. "מהיום ועד לפגישה הבאה של שרי האוצר של גוש היורו, המדינה שלנו, מולדתנו, החברה שלנו חייבת לחשוב ולקבל החלטה אסטרטגית והחלטית", אמר וניזלוס לכתבים בבריסל. "אם אנחנו קושרים את עתידנו בגוש היורו ובאירופה, עלינו לעשות כל שנדרש כדי לאשר את תוכנית הצנע".

הזרקור מופנה כעת למנהיגי המפלגות הפוליטיות ביוון ולמערכת הפוליטית כולה במדינה, המכינה עצמה לקראת בחירות כלליות שייערכו בקרוב. ראש ממשלת המעבר, לוקאס פפדמוס, יצטרך להשיג את הסכמת ראשי המפלגות השונות לסעיפי קיצוץ נוספים בהיקף של 325 מיליון יורו ב-2012, בהתאם לדרישה שהציבו שרי האוצר של גוש היורו אתמול בלילה לאחר שדחו את תוכניתה של יוון.

ביום ראשון צפוי הפרלמנט היווני להצביע על אישור הצעדים ולאחר מכן יתכנסו שוב שרי האוצר של היורו לדון בתוכנית המעודכנת. שעות אחדות לפני דחיית התוכנית היוונית זה עוד נראה מבטיח עבור לוקאס פפדמוס ושרי ממשלתו. ראש ממשלת יוון הודיע אתמול אחר הצהריים כי המשא ומתן בין ממשלתו לבין "הטרויקה" - האיחוד האירופי, קרן המטבע הבינ"ל (IMF) והבנק המרכזי של אירופה (ECB) - הבשיל לכדי הסכם, שיסלול את הדרך לקבלת חבילת החילוץ ליוון בגובה 130 מיליארד יורו.

גורם נוסף שישפיע על המניות היום הוא תוכנית הסיוע של הממשל האמריקאי לסיוע לבעלי משכנתאות. הממשל יוציא 26 מיליארד דולר על מנת לסייע לבעלי משכנתאות שנפגעו מצניחת המחירים בשוק הדיור האמריקאי, כאשר ההערכות הן ש-2 מיליון אמריקאים ייהנו מהסיוע.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady

עונת הדו"חות הרבעוניים

עונת הדו"חות הכספיים בוול סטריט נכנסת לשבועות האחרונים שלה, ומתוך 339 החברות הנכללות במדד S&P 500 שכבר פירסמו את תוצאותיהן הרבעוניות, 63% דיווחו על רווח גבוה מתחזיות האנליסטים, לפי נתוני ספקית המידע הפיננסי תומסון רויטרס.

בנק ברקליס הבריטי דיווח היום על ירידה של 16% ברווח הנקי השנתי ב-2011, הדבר נבע מהחמרת הרגולציה על המגזר הפיננסי במדינה והשלכות המשבר הכלכלי העולמי. ברקליס, הבנק השלישי בגודלו בבריטניה במונחי נכסים, הרוויח בשנה החולפת 3 מיליארד ליש"ט (4.74 מיליארד דולר), לעומת 3.56 מיליארד דולר ב-2010. התוצאות החמיצו את תחזיות האנליסטים לרווח נקי של 3.27 מיליארד ליש"ט, זאת לפי סקר שערך בלומברג.

חברת הרשתות החברתיות לינקדאין, אשר עברה ברבעון הקודם להפסד, חזרה לרווח ברבעון הרביעי של שנת 2011 לאחר שהכנסותיה יותר מהוכפלו. במונחי רווח למניה דיווחה החברה על רווח של 12 סנט למניה - כמעט כפליים מתחזיות האנליסטים.

חברת הספנות האמריקאית OSG שעל בעלי המניות שלה נמנים אודי ואריאל רקנאטי הישראלים, הודיעה אמש על השהיית חלוקת הדיווידנד הרבעוני למשקיעים עד להודעה חדשה. החברה, אשר חילקה דיווידנדים למשקיעים במשך יותר מ-37 שנים, מסרה כי השהיית תשלום הדיווידנדים נועדה "לשמור על נזילות החברה ולשמר את גמישותה הפיננסית".

בחודש אוגוסט, לאחר שדיווחה על הפסד רבעוני תשיעי ברציפות, הודיעה החברה על קיצוץ במחצית של הדיווידנד השנתי למשקיעים. נכון לסוף חודש ספטמבר היו לחברה, אשר נוסדה בשנת 1969, חובות ארוכי טווח בסך 2.07 מיליארד דולר, לפי נתוני תומסון רויטרס. "ההאטה בשוקי הדגל הבינלאומיים שלנו היתה עמוקה וממושכת יותר משציפינו", אמר המנכ"ל מורטן ארנצן, בהודעה שפרסמה החברה אתמול.

מניית אפל המשיכה לשבור שיאים והגיעה לשווי שוק של 460 מיליארד דולר - יותר משווי השוק של גוגל (198 מיליארד דולר) ומיקרוסופט (257 מיליארד דולר) ביחד. אנליסטים של חברת פורמולה קפיטל, העריכו בשנה שעברה כי אפל צפויה להפוך לחברה הראשונה בהיסטוריה שתגיע לשווי שוק של טריליון דולר ובהמשך אף עשויה לחצות את רף שני הטריליון. כל זאת, הודות לביקוש העצום למוצריה ובראשם האייפון והאייפד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully