וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבורסה בשביתה והעולם מתקדם - מה יהיה אחרי?

רם עוזרי

12.2.2012 / 8:35

מאז יום רביעי לא נערך מסחר בבורסה התל אביבית עקב השביתה. איך יגיב השוק לאירועים שהתרחשו בארץ ובעולם עם התחדשות המסחר?

בשני ימי המסחר האחרונים של השבוע שעבר לא התקיים מסחר בבורסה של תל אביב בשל השביתה הכללית עליה הכריזה ההסתדרות. בינתיים, בעולם ממשיכים האירועים לזרום, ומה שבימים רגילים היה זוכה לתגובה מיידית מצד הסוחרים בבורסה נותר ללא מענה. כך נוצא מצב בו מידע חדש שזרם אל הבורסה מאז סגירת המסחר ביום שלישי אחר הצהרים ועד לשעות אלו לא הופנם במחירי המניות ואיגרות החוב. אם הבורסה תיפתח מחר, ייאלצו הסוחרים לשקלל את כל האירועים להחלטה.

ישראל

תקיפה אפשרית באירן - השבועון "אקונומיסט" העריך בגיליונו האחרון כי המומנטום לתקיפה של ישראל באירן גובר, והיא תעשה זאת גם ללא שיתוף פעולה מצד ארה"ב. במאמר שהקדיש למתיחות בין ישראל לאירן ניתח "אקונומיסט" את הצהרותיהם של מנהיגים משני הצדדים והעריך כי ההכנות למלחמה מתחילות להתגבש.

עסקת משאב נסגרה - אי.די.בי שבשליטת נוחי דנקנר הגיעה להסכם עם משפחת לבנת על מכירת 55% מחברת משאב לידי לבנת תמורת 1.32 מיליארד שקל - המשקף למשאב שווי של כ-2.4 מיליארד שקל. אי.די.בי חתמה עם משפחת לבנת את ההסכם, לפיו כלל תעשיות (המוחזקת בכ-60.5% בידי אי.די.בי פיתוח) תמכור למשפחת לבנת את השליטה במשאב. חברת משאב היא בעלת השליטה במונופול המלט נשר וכן בחברת תעבורה.

ההסדר של דלק נדל"ן לא יאושר - מחזיקי האג"ח מסדרות ו-ה' הודיעו כי הם מסירים את סעיף 1.3 מסדר היום של האסיפות שיקיימו היום. עניינו של הסעיף, על פי הודעתיהם, הוא "קבלת אישור עקרוני ולא מחייב של עקרונות ההסדר של החברה עם מחזיקי האג"ח". עקרונות ההסדר הוצגו בשבוע שעבר בפני מחזיקי האג"ח של דלק נדל"ן . זאת לאחר שהתגלה, מבקשה שהגישה נציגות אג"ח מסדרה ד' לבית המשפט, כי רשות ניירות ערך דורשת שלא לערוך הצבעות על הסדר העקרונות עד שלא יוסדר היקף הגילוי הנדרש למתווה ההסדר.

מגדל לא תשקיע בקרדן סין - חברת הביטוח מגדל וקבוצת קרדן אן.וי הפסיקו את המו"מ על השקעתה של חברת הביטוח בחברת קרדן לנד סין. מגדל היתה אמורה להשקיע 40 מיליון יורו תמורת הקצאה של 10% ממניותיה של קרדן לנד סין, שבבעלות המלאה של קרדן אן.וי. שתי החברות הודיעו על חתימה על מזכר הבנות להשקעתה של מגדל בקרדן לנד סין בסוף ינואר 2012, והעריכו שהסכם מחייב ייחתם לקראת סוף הרבעון הראשון של 2012.

פיצוץ נוסף באמפל - המגעים בין נציגות אג"ח מסדרה ב' של חברת אמפל , שבשליטת יוסי מימן, ובין החברה פוצצו. הנציגות הודיעה שהמגעים עם החברה, אשר מבקשת דחייה של שנתיים בתשלומי כ-900 מיליון שקל, הופסקו והגיעו למבוי סתום. לפי הודעתם, "הצעת אמפל לא היוותה בסיס למשא ומתן. הנציגות בוחנת כעת המשך דרכה".

אירופה

האיחוד האירופי דחה את תכנית הקיצוצים של יוון - שרי האוצר של מדינות גוש היורו דחו את הצעת ממשלת יוון לתוכנית קיצוצים נוספת בהיקף הנאמד ב-3.2 מיליארד יורו, והיתנו סיוע פיננסי בינלאומי נוסף לממשלה בכך שהיקף הקיצוצים יורחב ובכך שתוכנית הצנע כולה תאושר כחוק בפרלמנט של יוון. יוון נדרשת לפרוע אג"ח ממשלתיות בהיקף של 14.5 מיליארד דולר ב-20 במארס, וללא סיוע פיננסי חיצוני נוסף תיאלץ כנראה להודיע על חדלות פירעון בחודש הבא.

הממשלה היוונית מתפרקת - במהלך סוף השבוע הודיעו ארבעה שרים בממשלת יוון על התפטרותם. זאת במחאה על דרישת האיחוד האירופי להחרפת צעדי הצנע של ממשלת יוון. שר התחבורה וסגני שרי החקלאות והסחר הימי התפטרו היום, בהמשך להתפטרותו אתמול של סגן שר העבודה.

היוונים מפגינים - עשרות אלפי בני אדם השתתפו בהפגנות באתונה, מהם כ-7,000 מפגינים בכיכר סינטגמה, מול בניין הפרלמנט של יוון, אשר התעמתו עם המשטרה. סוכנות הידיעות אי.פי דיווחה כי שוטרים ירו גז מדמיע לעבר המפגינים אשר מצדם השליכו אבנים ובקבוקי תבערה לעבר כוחות המשטרה.

היוונים בשביתה - שביתה כללית הוכרזה ביוון על ידי שני האיגודים המקצועיים הגדולים ביוון. הושבתו בתי הספר, משרדי הממשלה, הבנקים הממשלתיים, התחבורה הציבורית, שירותי המעבורות והרכבות, ובתי החולים עובדים במתכונת מצומצמת. האיגודים הכתירו את תכנית הצנע החדשה בתור "קבורת החברה היוונית".

פרלמנט האירופי יכריע בין פשיטת רגל לתכנית צנע - ראש ממשלת יוון, לוקאס פפדמוס, השיג אתמול את אישור הממשלה לקיצוצים נוספים אשר נדרשים על מנת להבטיח חבילת סיוע בינלאומית נוספת. הפרלמנט יצטרך להכריע היום האם לקבל את התכנית שתמנע מיוון חדלות פירעון.

הריבית באירופה לא יורדת - בניגוד לריבית האפסית עליה שומר הבנק הפדרלי בארה"ב, הבנק המרכזי של אירופה הותיר את הריבית ברמה גבוהה יחסית של 1%.

ארה"ב

ברננקי דוחף לסיוע של הממשל בשוק המשכנתאות - יו"ר הבנק הפדרלי בארה"ב, בן ברננקי, אמר ביום שישי כי מכשולים בדרך לאישור משכנתאות לרוכשי בתים פוגעת במאמצי הבנק המרכזי להמריץ את הצמיחה הכלכלית, וקרא לנקיטת צעדים נוספים לשיקום שוק הדיור האמריקאי.

מכיוון שחלק ממשקי הבית בעלי דירוג טוב מתקשים לקבל משכנתאות או לממן מחדש משכנתאות, הצעדים הנחושים בהם נקט הבנק הפדרלי כדי להוריד את הריביות לטווח ארוך ולשפר את התנאים הפיננסים, השפיעו על מגזר הדיור ועל כלל הפעילות הכלכלית, באופן פחות משהיו יכולים לולא כן", אמר ברננקי. "יתכן גם שמצבם של שוקי הדיור והמשכנתאות מקשה על התאוששות המערכת הפיננסית שלנו ועל נורמליזציה של תנאי האשראי".

פיצויים לבעלי משכנתאות - 5 הבנקים הגדולים בארה"ב ישלמו פיצויים של 26 מיליארד דולר בגין הליכי עיקול בלתי חוקיים. התשלום נועד, בין היתר, לסייע לכמעט 2 מיליון בעלי בתים אמריקאיים שנפגעו מהתפוצצות בועת הדיור. התשלום הוא חלק מהסדר רחב יותר שיכלול את כל ארה"ב, ואמור לסייע בבלימת ההידרדרות בשוק הדיור האמריקאי. אף שמדובר במיליארדי דולרים, הפיצויים צפויים לעזור לחלק קטן בלבד ממיליוני הלווים המפגרים בתשלומי המשכנתאות שלהם ועומדים בפני עיקול.

הגירעון התקציבי מראה סימני התכווצות - הגירעון בתקציב הממשל האמריקאי נפל בשיעור חד בינואר לאחר שהתאוששות הכלכלה הגדולה בעולם הגדילה את הכנסות האוצר ממס הכנסה. הגירעון בתקציב האוצר בארה"ב התכווץ בינואר ל-27.4 מיליארד דולר לעומת גירעון של 49.8 מיליארד דולר בחודש המקביל בשנה הקודמת. הגירעון תאם את תחזית הגירעון שפירסם משרד התקציב של הקונגרס (CBO).

הגירעון המסחרי בשיא חדש - הגירעון במאזן הסחר של ארה"ב עלה בדצמבר לרמתו הגבוהה בחצי השנה האחרונה כתוצאה מהיקפים גדולים במוצרים המיובאים, שעלו על היקף היצוא. בחודש האחרון של 2011 צמח פער הסחר ב-3.7% ל-48.8 מיליארד דולר מ-47.1 מיליארד דולר בנובמבר, לפי נתונים שמסר משרד המסחר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully