וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הלוביסט שתועד ב"עובדה" יורחק מהכנסת

צבי זרחיה

12.2.2012 / 9:04

בעקבות חשיפת שיטות הפעולה של הלוביסטים ממשרד גלעד, הושעה אישור הכניסה שלהם למשכן. ככל הנראה יוכלו שאר חברי המשרד לחזור לפעילות בקרוב

הלוביסט צח בורוביץ' ממשרד הלובינג גלעד, שתועד במצלמה נסתרת של "עובדה" בה תיאר את הפעילות מול חברי הכנסת, צפוי להיות מורחק מהכנסת לתקופה ארוכה; לעומת זאת, ייתכן כי יתר הלוביסטים העובדים במשרד גלעד יוכלו לחזור למשכן הכנסת בתום תקופת השעיה קצרה - כך מעריכים מקורות בכנסת, לאחר החלטתו בסוף השבוע של יו"ר הכנסת, ח"כ ראובן ריבלין, לאסור על כלל 13 הלוביסטים של גלעד להיכנס למשכן.

המקורות ציינו כי החלטה גורפת לאסור על כלל הלוביסטים של גלעד להגיע לכנסת לתקופה ממושכת, עלולה לפגוע בחוק יסוד חופש העיסוק ולפגוע קשות במשרד גלעד. בשבוע הקרוב אמורה הכנסת לערוך שימוע למשרד בעניין שלילת היתרי הכניסה למשכן. בשימוע ישתתפו ריבלין, יו"ר ועדת האתיקה ח"כ יצחק וקנין (ש"ס), וח"כ יעקב אדרי (קדימה). ריבלין, וקנין ואדרי משמשים יחדיו ועדת היתרים למתן היתרי כניסה ללוביסטים. לפני שהחליט להגביל את הלוביסטים בכנסת בשבוע שעבר, התייעץ ריבלין עם וקנין ואדרי וקיבל את תמיכתם הגורפת במהלכים שנקט.

לקוחות של משרד הלובינג גלעד סיפרו כי במשרד שוררת אווירה קשה. החלטת ריבלין לשלול את היתרי הכניסה של כל עובדיו עלולה לפגוע במשרד, שחלק גבוה בעבודתו עבור הלקוחות מתבצע בכנסת. לקוחות מסוימים שסירבו להיחשף אמרו שהם מחזקים את ידי המשרד. ל-TheMarker נודע כי משרד גלעד שכר את עו"ד דורי קלגסבלד כדי שייצג אותו בשימוע.

מקורב לגלעד טוען כי החברה מבינה שבורוביץ' "לא פעל לפי הדי.אן.איי שלה". לדבריו, החברה מעסיקה אנשים הנחשבים לאנשי מקצוע מן המעלה הראשונה ותילחם על זכותה להמשיך לעבוד בכנסת כפי שעשתה ב-20 השנים האחרונות. בכיר אחר בתחום העסקי, המקורב ללוביסטים, טען כי "הרבה לוביסטים עובדים בשיטות שונות. יד הגורל היא שאנשי גלעד צולמו ודיברו מהלב אבל לא מהמוח".

בתגובה נמסר ממשרד גלעד כי "החברה מכבדת את החלטת יו"ר הכנסת ומתייחסת בחומרה רבה לתמונה שעלתה בתוכנית 'עובדה', שאינה משקפת את המציאות ורוח החברה. לאור זאת, החלטנו להשעות את הלוביסט צח בורוביץ' מכל פעילות החברה עד להשלמת הבירור בנושא".

צח בורוביץ' מסר בתגובה: "אני מכבד את ההחלטה".

לוביסטים: "יהיה צורך בשינוי באופן העבודה שלנו"

קבוצה של לוביסטים מתכוונת לבקש פגישה עם יו"ר הכנסת, ח"כ ראובן ריבלין, כדי לדון במצב. "נבקש מיו"ר הכנסת שלא יוציא את חמתו על כל הלוביסטים", אמרה בהירה ברדוגו ממשרד ברדוגו יועצים, שחתמה על מכתב הלוביסטים לריבלין בשבוע שעבר שבו הובעה שאט נפש מהתייחסות הלוביסטים של גלעד לחברי הכנסת כפי שתועדה בתוכנית "עובדה". ברדוגו הוסיפה: "אנחנו מבינים את כעסו של ריבלין ואת תפקידו לשמור על כבודה של הכנסת, חברי הכנסת ועובדי הכנסת".

דפנה כהן-איווניר ממשרד כהן רימון כהן אמרה: "בעקבות האירועים יצטרך להיות שינוי באופן עבודתם של הלוביסטים. יהיה זה נכון לקיים עמנו דיון כדי להגיע לסדרי עבודה ראויים. הגבלות שיובילו לאי יכולת תפקוד עלולות להחזיר תופעות של חברי מרכז במפלגות ומאכערים המסתובבים בכנסת, שעליהם לא יחול כל פיקוח".

יו"ר הכנסת ח"כ ראובן ריבלין אמר אמש: "הלוביסטים צריכים לארגן את המקצוע שלהם מכיוון שבכנסת לא יכולה להיות הפקרות. עלינו לקדם את אישור חקיקת הפרק בקוד האתי של חברי הכנסת העוסק בלוביסטים, שבא למנוע שימוש לרעה בקשר בין חברי הכנסת לבין הלוביסטים".

בין היתר מוצע בקוד האתי כי חבר כנסת לא יתחייב בפני שדלן או לקוחותיו שיצביע או יפעל בדרך מסויימת. חבר כנסת יסרב לקבל משדלן במישרין או בעקיפין תמורה או טובת הנאה אחרת, בן עבורו ובין עבור אדם או גוף אחר".

יו"ר ועדת האתיקה, ח"כ יצחק וקנין (ש"ס), החבר בצוות המעניק היתרי כניסה ללוביסטים, סבור שיש לאסור על חברי מרכז במפלגות לפעול בכנסת למען שולחיהם. "פעילות לוביסטים בכנסת הפכה לבוטה", אמר. "פעם היתה להם בושה, היום זה קטסטרופה. לפני כשבועיים כמעט הוצאתי לוביסט מוועדת הכלכלה לאחר שפעל לשכנע ח"כים במהלך הדיון. לוביסט אחר טילפן אלי והציע לי לבוא לאיזה דיון. מה הוא חושב שאני עובד אצלו?".

ח"כ יעקב אדרי (קדימה), החבר אף הוא בצוות ההיתרים ללוביסטים, אמר: "נדאג שיוטלו הגבלות על עבודת הלוביסטים כדי לא יחצו את הקווים, לא ימיצאו בהצבעות בוועדות, ויהיו שקופים לחלוטין".

קבוצת מחאה בפייסבוק: לצמצם את השפעת הלוביסטים

בתוך כך, הקימו פעילים חברתיים קבוצה בפייסבוק בשם "מגינים על הכנסת מפני הלוביסטים", באמצעותה הם מבקשים לגייס 10,000 תומכים להגבלת הלוביסטים בתוך שבועיים. לקבוצה שהוקמה הלילה הצטרפו בתוך כמה שעות 235 חברים.

בשלב הבא מבקשים הפעילים לערוך עבודת מחקר שבה יתברר מי חברי הכנסת משתפים פעולה עם הלוביסטים, אם יש ח"כים שמקבלים טובות הנאה מלוביסטים, מי הח"כים שמתנגדים להם, וכן על הנזק שגרמו הלוביסטים לאזרח הקטן. לאחר מכן, מתכוונים הפעילים להגיש הצעות חוק ספציפיות להגבלת הלוביסטים בכנסת ובמסדרונות השלטון וכן לערוך הפגנות.

בדף הקבוצה נקבעו היעדים: "חשוב לנו לשמור על הכנסת נקייה, ולמנוע את השפעת בעלי ההון. בעקבות התחקירים והרעש התקשורתי שנוצר התעוררנו מחדש לנושא. ידענו כמובן על הבעיות קודם לכן, אבל לא ידענו עד כמה הן חמורות, וכמובן הרעש התקשורתי עזר לפרסם את הקבוצה. היעד הוא לנסות למנוע עד כמה שאפשר השפעה בלתי הוגנת של הלוביסטים על חברי הכנסת".

  • עוד באותו נושא:
  • לוביסטים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully