וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ועדת הריכוזיות סיימה את עבודתה והגישה המלצותיה

ערן אזרן ואורה קורן

12.2.2012 / 15:44

המסקנות הוגשו לראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר יובל שטייניץ ויפורסמו לציבור בימים הקרובים. הוועדה הגישה לפני מספר חודשים את מסקנות הביניים וערכה שימועים

הוועדה להגברת התחרותיות ("ועדת הריכוזיות") במשק סיימה את עבודתה וגיבשה את המלצותיה - כך דיווח היום משרד האוצר. העקרונות המנחים הוצגו לראש הממשלה, לשר האוצר ולנגיד בנק ישראל. בימים הקרובים תפרסם הוועדה את מסקנותיה לציבור.

ועדת הריכוזיות הוקמה לפני כשנה וחצי על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר יובל שטייניץ. הוועדה, שבראשה עומד חיים שני, הציגה לפני מספר חודשים את טיוטת הביניים, ולאחר מכן ערכה שלב שימועים.

במסגרת טיוטת הביניים, המליצה הוועדה, בין השאר, להפריד בין בעלות על נכסים ריאליים (כמו חברות תפעוליות) לבין נכסים פיננסיים (כמו בנקים או חברות ביטוח). הוועדה קבעה כי תאגיד פיננסי ייחשב כמי שמנהל נכסים ביותר מ-50 מיליארד שקל, ותאגיד ריאלי יוגדר כמי שיש לו הכנסות של יותר מ-8 מיליארד שקל בשנה או שמאזנו מסתכם ביותר מ-20 מיליארד שקל.

בנוסף, המליצה הוועדה על סדרת כללי ממשל תאגידי לחברות הנמצאות בתחתית פירמידה עסקית ("חברות פער"). כך למשל נקבע כי שליש מחברי הדירקטוריון יהיו דירקטורים חיצוניים שאינם קשורים לבעל השליטה; אישור של בעלי מניות המיעוט לרכישה של פעילות משמעותית, גיוס הון או גיוס חוב; בעלי מניות המיעוט הם שיקבעו אם להיענות להצעת רכש חיצונית.

עוד קבעה הוועדה, כי בית המשפט יוכל להורות על פירוק מונופולים או קבוצות ריכוז בעקבות פנייה מהממונה על ההגבלים העסקיים. משמעות הפירוק היא דרישה למכור נכס או חלק ממנו. ככל הנראה, הוראת הפירוק תתקבל אם בית הדין ישתכנע, כי יש בכך כדי למנוע פגיעה בתחרות, בעסקים או בציבור. יתר על כן, בית הדין יוכל להורות על הפירוק גם בנסיבות מקלות יותר, אם ישתכנע, שיהיה בכך כדי למנוע חשש לפגיעה משמעותית בתחרות, בעסקים, או בציבור. כלומר, בית הדין יוכל להורות למונופול למכור נכס אם יהיה בכך כדי להפיג חשש לפגיעה משמעותית בציבור הצרכנים. פגיעה יכולה להתבטא במחיר של מוצר, כמותו, איכותו ואספקתו הסדירה וכן בחסמי כניסה ומעבר בענף. הממונה על ההגבלים העסקיים, דיויד גילה הבהיר בשבועות האחרונים, כי ישתמש באפשרות זו רק כמוצא אחרון למניעת פגיעה בציבור.

בנוסף, יהיה בית הדין רשאי להורות על מכירת נכס של חבר בקבוצת ריכוז בעקבות פנייה של הממונה על ההגבלים. קבוצת ריכוז מוגדרת כמספר מצומצם של מתחרים הפועלים באותו ענף, שהתחרות ביניהם אינה גבוהה, כמו ענף הבנקים והביטוח. הוראת המכירה של נכס או חלק ממנו תתקבל אם בית הדין ימצא, כי יש בכך כדי למנוע פגיעה או חשש לפגיעה משמעותית בציבור, בתחרות, בעסקים בין חברי הקבוצה או בענף בו הם פועלים. כמו כן, תתאפשר הוראת מכירה כדי להגביר משמעותית את התחרות בין חברי הקבוצה או בענף, או ליצור תנאים להגברה משמעותית של התחרות.

עוד קבעה הוועדה חובת התייעצות עם הממונה על ההגבלים העסקיים כאשר שווי הזכות או הנכס המופרט מעל 150 מיליון שקל, והרחבת סמכויותיו של הממונה על ההגבלים העסקיים לפעול כנגד קבוצת ריכוז במשק.

עיקר הביקורת סביב המלצות הוועדה יוחסה לההחמרת כללי הממשל התאגידי בפירמידות, והעברת כוח רב לבעלי מניות המיעוט בנוגע לאישור עסקות משמעותיות, גיוס הון או גיוס חוב של חברות בתחתית הפירמידה העסקית ("חברת פער"). נטען כי לבעלי מניות מקרב הציבור אין יכולת לנהל חברות, שהמוסדיים - המחזיקים במניות המיעוט - אינם רוצים לקחת חלק בניהול של חברות ושמדובר בפתרון מורכב מידי.

ההערכות בשוק היו כי הוועדה תבטל חלק ממהמלצות הללו, וכי תגבש פיתרון פשוט יותר. בנוסף מעריכים בשוק כי הוועדה תחמיר את הרף שקבעה להפרדה בין נכסים ריאליים לפיננסים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully