וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבורסה לא מתרגשת מיוון: המסחר נסגר ביציבות

ערן אזרן

13.2.2012 / 16:59

למרות המשבר באירופה ולמרות הפיגועים בטביליסי וניו דלהי נחתמה הבורסה התל אביבית ביציבות. מדדי ת"א 25 ו-100 נסגרו בירידה של 0.1% ואילו מדד הבנקים עלה ב-0.3%

המסחר בתל אביב התנהל היום בעצלתיים, על רקע אישור תוכנית הצנע השנייה ביוון כשהמשקיעים ממשיכים לעקוב בדריכות אחר ההתפתחויות באירופה. בסיכומו של יום, רוב המדדים ננעלו ביציבות, ללא כיוון ברור, וזאת למרות ההתקפה המשולבת כנגד מטרות ישראליות בעולם בעקבות ציון יום השנה למותו של עימאד מרנייה רמטכ"ל חיזבאללה.

מדד ת"א 25 ומדד ת"א 100 ננעלו בירידה קלה של עד 0.1%. מדד הבנקים הוסיף 0.3%, לאחר שאתמול רשם עלייה של כ-2.3. מדד נדל"ן 15 התחזק ב-0.3%. מחזור המסחר הסתכם ב-1.1 מיליארד שקל - גבוה מהימים האחרונים. מאז תחילת השנה עלתה הבורסה בתל אביב ב-4% על רקע הערכות להתייצבות משבר החוב באירופה. עם זאת, השוק מתקשה עדיין לאמוד מה יהיו ההשלכות העתידיות של פשיטת רגל ביוון.

בלטו במסחר: מניית כלל תעשיות , שירדה בכ-2% לאחר הדיווח ביום שישי על מכירת השליטה במשאב למשפחת לבנת, ומניית HOT שאיבדה ערך דומה לאחר שהודיעה אתמול על העלאת מחירים כללית. לעומתן מניית טאואר זינקה ב-6.6% על רקע הדיווח כי תקבל מענקים ממשרד הכלכלה היפני להשקעות בציוד במדינה.

מדדי איגרות החוב - תל בונד 20, 40 ו-60 - נסחרו בירידות של עד 0.13%. בלטו במסחר: אג"ח מסדרה ב' של סאני, שבשליטת אילן בן דב, שאיבדה כ-2.7%, ונסחרת כעת בתשואה של 25%. לעומת זאת, אג"ח מסדרה ב' של מועדון 365 בלטה בעלייה של 3%, כשהתשואה יורדת ל-25%.

בגזרת איגרות החוב הממשלתיות נרשמו ירידות שערים של עד 0.2%. שחר (א"גח ממשלתית שאינה צמודה בריבית קבועה) במח"מ של 10 שנים ירדה ב-0.07% כשהתשואה עלתה ל-5%. אג"ח מסוג גליל (ממשלתית צמודה בריבית קבועה) בעלת מח"מ זהה איבדה 0.19% ועלתה לתשואה של 2.21%.

טרור לעבר מטרות ישראליות

בשעות הצהרים דווח על סדרה של אירועי טרור משולבים כנגד מטרות ישראליות בעולם. רעייתו של דיפלומט ישראלי המשרת בשגרירות ישראל בבירת הודו ניו-דלהי, נפצעה בפיצוץ מטען חבלה במכוניתה סמוך לנציגות. כתוצאה מהפיצוץ המכונית עלתה באש. במקביל, גילה הבוקר עובד בשגרירות ישראל בטיביליסי, בירת גיאורגיה, מטען חבלה מתחת למכוניתו. המטען נוטרל על ידי חבלנים ולא התפוצץ.

בעקבות האירועים הכוננות בכל הנציגויות ישראל בעולם הועלתה לרמה העליונה ביותר . משרד החוץ הנחה את הדיפלומטים הישראלים ברחבי העולם להפסיק להשתמש בכלי הרכב שלהם עד שכולם ייבדקו על ידי גורמי ביטחון. עם זאת, המשקיעים הגיבו באדישות לאירועים מחוץ לישראל, כך שלא נרשם שינוי משמעותי במדדים בעקבות הדיווח.

האירועים ביוון

מי שנתן את הטון בבורסה המקומית היו ההתפחויות סביב משבר החוב באירופה. הפרלמנט היווני אישר הלילה חבילת צנע חדשה על מנת להבטיח את קבלת חבילת הסיוע השנייה מהאיחוד האירופי, בהיקף של 130 מיליארד יורו. מחוץ לבניין, התעמתו כ-6,000 שוטרים יוונים עם אלפי מפגינים באמצעות גז מדמיע, וברחובות אתונה הובערו עסקים רבים במסגרת המהומות, שהתפשטו ברחבי יוון.

199 מבין 300 חברי הפרלמנט היווני הצביעו בעד חבילת הצנע, אך 43 חברי פרלמנט מהקואליציה הצביעו נגדה, והודחו ממפלגותיהם. חבילת הצנע החדשה כוללת, בין היתר, הפחתה של 22% בשכר המינימום, וזוכה לביקורת מצד כלכלנים רבים, הטוענים כי היא צפויה רק להעמיק את המשבר הכלכלי ביוון. החבילה תוביל לקיצוץ של 3.3 מיליארד יורו כבר בשנת התקציב הקרובה.

בתי קולנוע, בתי קפה, חנויות ובנקים הוצתו במרכז אתונה, ומפגינים חובשי מסיכות נלחמו במשטרה מחוץ לפרלמנט לפני ההצבעה. בתקשורת היוונית דווח כי המהומות התפשטו גם לאיים התיירותיים קורפו וכרתים, לסלוניקי ולכפרים במרכז יוון. משטרת אתונה דיווחה כי 150 חנויות נבזזו ו-34 בניינים הובערו.

ועל רקע האירועים ביוון, ממשלת איטליה הנפיקה היום אג"ח בהיקף 12 מיליארד דולר, ועמדה ביעד הגיוס שלה. עלויות המימון של איטליה ירדו בהנפקה. משרד האוצר האיטלקי מכר אג"ח לשנה בהיקף 8.5 מיליארד יורו, בריבית 2.23% - ירידה לעומת ריבית של 2.735% במכרז הקודם על אג"ח דומות לפני חודש. הביקוש היה קטן יותר לעומת החודש שעבר, אך עדיין מספק. משרד האוצר מכר גם אג"ח לחצי שנה בהיקף 3.5 מיליארד יורו בריבית של 1.546% לעומת 1.644% בחודש שעבר.

מניות במרכז

השטחת הפירמידה באי.די.בי , שבשליטת נוחי דנקנר, יוצאת לדרך: הקבוצה הודיעה היום (ב') כי תחל במיזוג של כור ודיסקונט השקעות – שתי חברות המטה של החברה - עד לסוף הרבעון השני של שנת 2012. במסגרת המיזוג תימחק כור מהמסחר וכל נכסיה, כמו גם התחייבויותיה, יעברו לידי החברה האם דיסקונט השקעות (דסק"ש). נכון להיום דסק"ש מחזיקה בכור כ-70%, אי.די.בי פתוח (החברה האם של דסק"ש) מחזיקה כ-13.3% והציבור מחזיק כ-16.7%.

הופסק המו"מ למכירת פעילות הביטוח של קבוצת הרכב שלמה החזקות לחברת הביטוח מגדל. המגעים בין שני הצדדים החלו לאחר שחברת הביטוח של שלמה שמלצר רשמה הפסדים בהיקף של עשרות מיליוני שקלים – מה שאילץ את בעליה להזרים כספים לשם המשך פעילותה ועמידה בדרישות הרגולציה. בתשעת החודשים הראשונים של 2011 רשמה שלמה ביטוח הפסד של כ-52 מיליון שקל, לעומת הפסד של 9 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד.

לאחר בנק סיטי, גם בבנק UBS מורידים הבוקר בצורה משמעותית את מחירי היעד למניות חברות התקשורת הישראליות: האנליסט דארן שאו הפחית את מחיר היעד לפרטנר , שבשליטת אילן בן דב, ב-20%, ואת מחיר היעד של סלקום , בשליטת נוחי דנקנר, ב-23%. עם זאת, למניית פרטנר, מעניק שאו המלצת "קנייה" ולמניית סלקום המלצת "תשואת שוק" על רקע המחיר בהן נסחרות המניות בשוק.

לאחר סיום המסחר אתמול, הודיע בנק לאומי - אחד משני הבנקים הגדולים במדינה - כי שלב איתור המנכ"ל הבא הסתיים אמש בבחירתה של המשנה למנכ"לית רקפת רוסק-עמינח. רוסק-עמינח גברה על המפקח על הבנקים לשעבר רוני חזקיהו. תפקיד מנכ"ל לאומי הוא אחד מתפקידי הניהול המשמעותיים ביותר במשק הישראלי עם מוטת השפעה רחבה. לאומי מספק 28.9% מהאשראי הבנקאי במשק בהיקף של 237 מיליארד שקל. סך הנכסים של הבנק מסתכמים ב-353 מיליארד שקל.

עוד במגזר הבנקאות המקומי: הבנק הבינלאומי , בניהולה של סמדר ברבר-צדיק, קיבל אתמול דירוג Aa2 (גבוה מאוד) לגיוס של עד כמיליארד שקל לסדרה כ' הנסחרת בבורסה. הדירוג ניתן על ידי חברת מידרוג. אין תאריך יעד מוגדר להנפקה, שכן מדובר ב"מסגרת" גיוס בלבד, אך ההערכות בשוק הן כי אם תבוצע הנפקה – היא שתיעשה רק לאחר פרסום הדו"ח השנתי.

בפסגות התייחסו הבוקר לעסקת מכירת משאב שבשליטת כלל תעשיות מאי.די.בי לידי משפחת לבנת: "לאחר המימוש כלל תעשיות תהיה חברה קטנה יותר ופחות תזרימית, כאשר החברה תשקיע בפיתוח פעילויות הדורשות השקעה (כלל ביוטכנולוגיה ונייר חדרה). עדכון המודל גוזר מחיר יעד כלכלי של 24.7 שקל, המהווה דיסקאונט של 45%. אי לכך אנו ממשיכים בהמלצת 'קנייה'. עם זאת נציין כי התנהגות כת"ש עשויה להיות תנודתית יותר שכן כרגע החברה המהותית ביותר בפורטפוליו שלה הינה כת"ב".

אורביט טכנולוג'יס, העוסקת בתחום אלקטרוניקה לתחומי התקשורת והתעופה, הודיעה הבוקר על זכייה נוספת בחוזה שירות מול חיל האוויר האמריקאי בהיקף של כ-5.5 מיליון שקל. החברה תספק מערכות לניהול תקשורת ADAS המותקנת במטוסי התדלוק האווירי מדגם KC-135 Stratotanker.

יצרנית השבבים ממגדל העמק, טאואר, נבחרה לקבל סבסוד מממשלת יפן עבור השקעות אותן תבצע החברה במתקן הייצור שלה בנישיוואקי, יפן, זאת כחלק מתוכנית מענקים של משרד הכלכלה, המסחר והתעשייה היפני (METI) שמטרתה לשפר את הפלטפורמות הלוגיסטיות ואתרים עסקיים של חברות הפועלות ביפן, ולעודד השקעות חדשות על מנת לשמור וליצור תעסוקה תוך מתן סובסידיות מקומיות למתקני ייצור.

במגזר הפרמצבטיקה, חברת קמהדע פירסמה אתמול בצהרים כי דו"ח הביניים של הניסוי בתרופה לסוכרת נעורים שמפתחת החברה יפורסם כבר במחצית הראשונה 2012, והניסוי עצמו יסתיים עד סוף השנה. הניסוי מתבצע ב-20 חולים. התרופה מיועדת להאט את התפתחות המחלה, ולצמצם או לבטל את הצורך בשימוש באינסולין.

  • עוד באותו נושא:
  • אחד העם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully