וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ליף: "הלוביסטים - לחשנים של בעלי ההון"

צבי זרחיה

14.2.2012 / 8:48

דפני ליף, ממנהיגות המחאה החברתית, פנתה ליו"ר הכנסת רובי ריבלין בקריאה להגביל את פעילות הלוביסטים בכנסת. "מחלקים את ההון והחופש של האזרחים להתקדם"

"הלוביסטים שמייצגים את בעלי ההון מגוננים על האינטרסים שלהם, על חשבון הציבור העובד במדינה שקורס תחת הנטל. בכנסת פועלים לחשנים עבור אילי הון - שמחלקים ביניהם את ההון, את השטח ואת החופש שלנו, האזרחים, לנוע ולהתקדם", אמרה אתמול ל-TheMarker דפני ליף, מראשי המחאה החברתית, שהצטרפה לקריאות לצמצם את השפעת הלוביסטים על עבודת הכנסת והממשלה. ליף פנתה אל יו"ר הכנסת ראובן ריבלין בקריאה להגביל את פעולות הלוביסטים, ולהגביר את השקיפות במגעים מול חברי הכנסת, השרים והפקידים.

אתמול הודיע יו"ר ועדת חוקה חוק ומשפט ח"כ דוד רותם (ישראל ביתנו) כי לוביסטים לא יוכלו עוד להיכנס לישיבות הוועדה. הוא הודיע על כך בפתח ישיבה שעסקה ב"חוק הפטנטים", ואמר ללוביסטים של חברות תרופות שהגיעו לדיון כי לא יוכלו להיכנס לישיבה. לחברות התרופות יש עניין להשפיע על החוק, כדי שתרופות יוכרו כפטנט.

רותם אוסר זה תקופה ארוכה על לוביסטים להיכנס לחדרו, ומסרב להיפגש איתם. לדבריו, "בדיוני הוועדה נוכחים כל הגורמים הרלוונטיים ואין צורך בלוביסטים או בנציגי קשרי ממשל למיניהם שייעצו לחברי הכנסת. ישנם לוביסטים שמפריעים לחברי הכנסת בזמן דיוני הוועדות". שבי גטניו מהעמותה לדמוקרטיה מתקדמת, הפועלת להוצאת לוביסטים מוועדות הכנסת, פנה בנושא בשבוע שעבר אל כל הוועדות, אבל רק רותם וח"כ רונית תירוש (קדימה) השיבו לו. תירוש הודיעה כי תקיים את הנחיות יו"ר הכנסת בעניין. יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה), הודיע בשבוע שעבר שלא ימנע כניסת לוביסטים לישיבות הוועדה.

האיסור שהטיל יו"ר הכנסת ראובן ריבלין על הלוביסטים להסתובב במזנון חברי הכנסת, במשרדי הוועדות, במרכז המחקר והמידע ובלשכות יו"ר הכנסת, המנכ"ל, מזכירת הכנסת, הלשכה המשפטית, הדפוס והמשרדים - גרם לכך שלוביסטים רבים שהו אתמול במזנון החלבי או בתוך ועדות הכנסת עצמן.

חלק מהלוביסטים טענו כי חשו לא בנוח עקב תגובות שקיבלו. אחד הלוביסטים טען שהטיחו בפניו שהוא מושחת. לוביסטים אחרים טענו שיש לעגן בחוק את עבודת הלוביסטים ולהקים ארגון או לשכה שתגבש קוד אתי, והלוביסטים יהיו כפופים להנחיותיה. ואולם לוביסטים אחרים התנגדו לכך ואמרו שאין צורך בהתאגדות של כל הלוביסטים, ומוטב שכל אחד מהלוביסטים ישמור על הכללים.

יו"ר הכנסת ריבלין יכנס היום את ראשי הסיעות בכנסת לדיון בהסדרת פעילותם של הלוביסטים בכנסת. ריבלין מבקש להגביל את מספר הלוביסטים בישיבות הוועדות, כך שלכל לקוח יהיה לוביסט אחד בלבד, ולהוציא אותם מהישיבה בזמן ההצבעות. בנוסף מבקש ריבלין לקדם את חקיקת פרק הקוד האתי של חברי הכנסת העוסק בפעולות הלוביסטים. אחדים מראשי הוועדות מסתייגים מהגבלת הלוביסטים.

בעקבות תחקיר התוכנית "עובדה" שהציג את עובדי משרד הלובינג גלעד כשהם מתארים את עבודתם בכנסת, שלל יו"ר הכנסת ריבלין את 13 היתרי הכניסה לכנסת של עובדי המשרד. עד יום חמישי אמור המשרד לתת את תגובתו לכנסת על ביטול אישורי הכניסה במסגרת שימוע. החלטתו של ריבלין בעניין תתקבל בימים הקרובים. גלעד שכרה את עו"ד דורי קלגסבלד כדי שייצג אותה בנושא.

שקיפות של הח"כים והלוביסטים

ליף הוסיפה אתמול כי "אותם אנשי אוליגרכיה ששלחו את השליחים לכנסת, היכל הדמוקרטיה, בשביל לגונן על האינטרסים הכלכלים על חשבוננו - זה הפשע האמיתי". יגאל רמב"ם, שהיה גם הוא בין מובילי המחאה, אמר כי "הציבור מודע לכך שיש לוביסטים שמייצגים בעלי הון ומונעים משיקולים זרים במטרה לקדם אינטרסים צרים של חברות גדולות - ולא אינטרסים של הציבור. זהו המשך ישיר למה שקרה בקיץ האחרון".

לדברי רמב"ם, "צריך לנקות את הכנסת מהשפעות ומשיקולים זרים. השלב הראשון הוא להוציא את הלוביסטים בשכר מהוועדות ומהמסדרונות בכנסת. אמנם הדבר לא ימנע את הקשרים וההשתכשכות של חברי כנסת עם בעלי אינטרסים בחוגים פרטיים, אבל יהיה קל יותר לחשוף זאת לציבור כשזה יקרה".

במכתב אל יו"ר הכנסת קוראים ארגוני המחאה לריבלין לקבוע את הכללים הבאים:

■ לחייב כל לוביסט בשקיפות מלאה באשר למכלול פעולותיו בשם אינטרסים מסחריים. שקיפות זו חייבת להינתן בזמן אמת ובאופן ברור לגבי כל פעולה של הלוביסט: הגשת נייר עמדה, עזרה במחקר, שיחות טלפון עם נבחרי ציבור ופגישות עם גורמי ממשל ותקשורת.

■ לחייב את חברי הכנסת לציין באופן בולט מהיכן קיבלו מידע שהוביל להצעת חוק, וכן לפרסם מידע בשקיפות מלאה על כל פגישה, שיחה, העברת מסרים אלקטרונית או כתובה בין חברי כנסת לבין בעלי אינטרסים מסחריים - בין אם ישירות ובין אם הם מיוצגים על ידי לוביסטים.

■ להחיל את הכללים החלים על לוביסטים רשומים גם על פעילי מפלגות, שמגיעים למשכן בהזמנת חברי כנסת וסיעות ואינם רשומים כלוביסטים.

■ לאמץ את החוק הקנדי המחייב תקופת צינון של חמש שנים לכל פקיד ממשל בטרם יוכל לפעול כלוביסט.

■ להרחיק את הלוביסטים ממגע יומיומי ורציף עם חברי הכנסת והממשלה, מלבד במקומות וזמנים המיועדים לכך שיפוקחו באופן ציבורי.

■ לאסור כל מגע בין לוביסטים המייצגים אינטרסים מסחריים לבין חברי כנסת, פעילי מפלגות, שרים, סגני שרים או עובדי ציבור במשרדי הממשלה - ללא נוכחות ובקרה של נציגי ציבור.

■ לחזק את עצמאות מרכז המחקר של הכנסת ולשמור עליה, ולאסור לחלוטין על המרכז לקבל מידע מחקרי שסופק על ידי בעלי עניין.

■ לעגן בחוק "עצירת חירום" של כל חוק שדבק בו דופי, משמע כל חוק החשוד בקידום אינטרסים שאינם לטובתם של אזרחי ישראל ייעצר מיידית ויורד מסדר היום.

■ קביעה כי קידום חקיקה תמורת טובת הנאה, גם כזו עתידית, תיחשב כעבירה פלילית; יש לזכור כי לפי ספר החוקים של מדינת ישראל גם "שלח לחמך" היא עבירת שוחד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully