וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפיתרון ללוביסטים - שקיפות

אלונה וינוגרד

14.2.2012 / 16:56

פועלו של משרד לוביסטים אחד נחשף והציבור ממהר לשלוף את הסכינים. אלונה וינוגרד סבורה כי מקצוע הלובינג הוא לגיטימי וכי הוא זקוק לפיקוח

נמצאו הרשעים החדשים: הלוביסטים. כתבה אחת בתוכנית תחקירים מובילה ויש לנו על מי להפיל את כל הרוע, התחמנות והעסקנות במדינה. הלוביסטים, ובעברית - השדלנים (זה נשמע כל כך רע, שנדמה שגורלם כבר נחרץ מראש), פועלים לקידום אינטרסים אישיים וצרים, מונעים רק על ידי הרצון לספק את הלקוחות העסקיים שלהם, ובכלל מה שמניע אותם זה היכולת להצליח לתמרן פוליטיקאים. הם פועלים במחשכים, מציעים טובות הנאה לפקידים, מנסחים ודוחפים הצעות חוק לפוליטיקאים והכל בשם הקומבינה. הפתרון המתבקש לתופעה הלא ראויה הזו היא פשוט להוציא את הלוביסטים מחוץ לחוק, ואם לא מחוץ לחוק אז לפחות מחוץ למשכן.

כולנו מחפשים את שק האגרוף התורן, אך האם הלוביסטים הם באמת הסיבה לריקבון, לחוסר האתיות ולמחשכים בהם פועלים לעיתים הפוליטיקאים? הדרך להתמודד עם הקושי המובנה של שדלנים הוא מאוד פשוט. לא הדרת לוביסטים והטלת רפש בכל המקצוע, כי אם דרישה לשקיפות בפעילותם. כל מה שנכתב על הלוביסטים, נכון לא פחות לפוליטיקאים עצמם. כן, אלה שישר הרימו זעקה, הוציאו מכתבי דרישה לגירוש השטן החדש מקרבם. הצעתנו בזאת לחברי הכנסת, תדרשו שקיפות, אך אליה וקוץ בה, דרישה כזו מחייבת, שגם אתם תפעלו בשקיפות בכל הקשור לפעילותכם הציבורית.

לא למהר לתלות בכיכר העיר

למה שקיפות תציל אותנו מכל הרעה החולה הזו? כי רק כאשר נדע אילו גופים מייצג כל לוביסט, נקבל גישה לניירות העמדה שהם מגישים לח"כים, נדע מי נפגש עם מי ומתי, ודרך אגב חלק מהמידע הזה גלוי אנחנו רק צריכים לבקש אותו או לחפש אותו, נוכל לקבוע מי פועל באופן ראוי ובהתאם לחוק, ומי מנצל את כוחו ופועל בדרכים לא ראויות.

מזה זמן מה, פועל, בהתנדבות לוביסט בתנועה. אדם ערכי, חדור מוטיבציה, שמייצג לא רק ארגונים חברתיים בכנסת, אלא גם חברות פרטיות ובכל זאת, אתעקש שמדובר באדם ערכי. הלוביסט של התנועה לחופש המידע סייע לתנועה לקחת חלק בהקמת היחידה החדשה לחופש המידע במשרד המשפטים, להרחיב את החלת החוק על גופים שכיום החוק לא חל עליהם או חל עליהם באופן חלקי, לפעול להפחתת האגרות ועוד. מטרות ראויות, שפועלות לטובת הציבור הרחב כולו. ללא סיוע הלוביסט ספק אם עמותה קטנה ודלת אמצעים כתנועה לחופש המידע, הייתה יכולה לקדם מטרות חשובות אלה.

אז, עם כל הזעזוע והדחייה מפעולות הלוביסטים כפי שאלה הוצגו בתוכנית "עובדה" לאחרונה, בואו לא נמהר לערוך תליות המוניות בכיכר העיר. לוביסט הוא מקצוע ראוי, שככל מקצוע אחר דורש בקרה ופיקוח ואין טוב "מאור השמש" להשגת מטרה זו. שקיפות של פעילות הלוביסטים, של מפלגות (שכיום החוק לא חל עליהן), של אוניברסיטאות (שכיום החוק חל עליהן באופן מצומצם), של פרוטוקולים של ועדות שונות, של תקציבים ועוד נושאים הקשורים להתנהלות הציבורית של השלטון, תהייה מנגנון הבקרה וכלב השמירה הטוב ביותר.

אלונה וינוגרד, מנכ"לית התנועה לחופש המידע

  • עוד באותו נושא:
  • לוביסטים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully