וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חברת החשמל תרכוש גנרטורים ב-200 מיליון דולר?

איתי טרילניק ואבי בר-אלי

16.2.2012 / 8:31

משרד האנרגיה והמים יציע לחברת החשמל לקנות 8 גנרטורים בהספק של 25 מגה-ואט כל אחד על מנת להתמודד עם המשבר הצפוי בייצור החשמל בקיץ

החשש המתעצם ממחסור בחשמל בעונת הקיץ הקרובה גורר את הממשלה לצעדים מעוררי מחלוקת, שנועדו להתמודד עם משבר הגז הטבעי במשק. משרד האנרגיה והמים הודיע אתמול כי יציע לחברת החשמל לרכוש שמונה גנרטורים בעלות כוללת של כ-200 מיליון דולר, שישמשו לגיבוי מערכת החשמל בשעת מחסור. הגנרטורים יופעלו בסולר ויובלו על גבי משאיות, כך שיוכלו לשרת גם אזורים גיאוגרפיים מסוימים במקרה של ניתוקי חשמל יזומים. מיקומם המדויק של הגנרטורים ייקבע בתיאום עם המשרד להגנת הסביבה.

הספק כל גנרטור יהיה 25 מגה-ואט, כך שבסך הכל תייצר חברת החשמל באמצעותם 200 מגה-ואט - 1.5% מכושר ייצור החשמל במשק. למרות עלותם הגבוהה - 25 מיליון דולר לכל גנרטור - יורה משרד התשתיות לחברה לרכוש אותם. זאת, במקום לפרסם מכרז להצבת הגנרטורים ולהפעלתם בידי חברות פרטיות בהליך תחרותי שיאפשר הוזלת עלויות. לטענת המשרד, הליך כזה לא יאפשר את העמדת הפתרון הנדרש למשק בטווח הזמן המיידי. ואולם בכך למעשה תזכה חברת החשמל לכושר ייצור נוסף של 200 מגה-ואט - לאחר שנקבע כי לא תקים עוד תחנות כוח.

סכנה להפסקות חשמל בקיץ. TheMarker
סכנה להפסקות חשמל בקיץ/TheMarker

כמו כן, רכש הגנרטורים לא תוקצב עדיין בידי דירקטוריון חברת החשמל ויידרש גם באישור רשות החשמל לגלם את עלותו בתעריף החשמל לציבור. תוכנית זו מועלת לאחר שחברת החשמל כבר יצאה בארבע השנים האחרונות לביצוע תוכנית חירום למשק החשמל בעלות כוללת של 6.8 מיליארד שקל. זאת, כדי להימנע מהפסקות חשמל בעונות הקיץ. מדובר בתוכנית דו-שלבית להקמת יחידות ייצור בהספק כולל של כ-1,050 מגה-ואט ב-2008-2013, כאשר מרבית המימון גוייס באופן תקדימי מהעלאה ישירה של תעריף החשמל לציבור.

במסיבת עיתונאים טען אתמול שר האנרגיה והמים, עוזי לנדאו, כי קיימת "סכנה ממשית להפסקות חשמל בקיץ", ותלה את האשם ב"גורמים חסרי אחריות, שעיכבו פרויקטים שהיו יכולים להגביר את הייצור". בין היתר, כיוון לנדאו את דבריו לארגוני הסביבה אשר התנגדו להקמת התחנה הפחמית באשקלון, וכן למשרד האוצר, שהחליט בעבר כי אין צורך בבניית תחנות כוח נוספות ולהתנגדויות להקמת המתקן לקליטת הגז ממאגר תמר בצפון. ממשרד הגנת הסביבה נמסר כי "זה שנים רבות, שמשרד האנרגיה והמים אינו מקדם תכנון מערכתי כולל של משק החשמל".

רזרבה של 4% בייצור החשמל בקיץ

המחסור הצפוי בחשמל נובע בעיקר מהמחסור בגז טבעי, לאור הפסקת הזרמת הגז ממצרים והידלדלות מאגר ים תטיס מול אשקלון. חלק גדול מיחידות הייצור של חברת החשמל, שהופעלו בעבר בגז, מופעלות כעת בסולר, בנצילות נמוכה יותר ועלות גבוהה בהרבה. בנוסף, המעברים התכופים בין גז לסולר ב-2011 גרמו לשחיקה ניכרת בציוד של חברת החשמל, ועל כך נוספו תקלות נוספות הנובעות מדחיית עבודות אחזקה רחבות היקף. מסיבות אלה, הספק החשמל המיוצר הוא 12,880 מגה-ואט, בעוד שהצפי לצריכה בקיץ מגיע לכדי 12,370. לפיכך, ההערכות הן כי הרזרבה בשעות השיא תהיה כ-4% בלבד.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
סכנה להפסקות חשמל בקיץ. TheMarker
סכנה להפסקות חשמל בקיץ/TheMarker

כפי שנחשף ב-TheMarker, כחלק מהצעדים להתמודדות עם המחסור בגז, הורה משרד האנרגיה על צמצום אספקת הגז ממאגר ים תטיס המידלדל, במטרה לשמור על שארית מאגר הגז לקיץ. בנוסף, אמור המאגר הקטן נועה לספק גז למשק ביוני השנה, וקידוח מאגרי לוויין נוספים סביב ים תטיס יספקו גז החל באוגוסט. במקביל, קבעה באחרונה רשות החשמל כמה הסדרים צרכניים שנועדו לתמרץ חיסכון בצריכת חשמל בשעות עומס. בנוסף, נבחנת כיום האפשרות להעניק הנחה של 10% בתעריף החשמל ללקוחות שיחסכו 20% מצריכת החשמל.

כשנשאל לנדאו על לקיחת אחריות אישית למתרחש השיב: "להפקיר את השטח זה לא אחראי. אני לא נוקט גישה של לשרוף את המועדון. אני חושב שהגישה צריכה לשלב אחריות לממשל בישראל, ליציבות, לתביעות שכל משרד מעלה בתחומו, עם גישה מאוזנת גם בתחום הזה. אני לא מכיר רופא שמגיעים אליו חולים בחדר מיון, לא מקבל את מה שהוא רוצה, ועוזב את הטיפול".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully