וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

באוצר מודים: "יש ממש בטענות הביטחון נגד הקיצוץ"

מירב ארלוזורוב

16.2.2012 / 9:11

במשרד האוצר אמנם דוחים את השימוש הציני אותו עושה מערכת הביטחון במערכות ההגנה מפני טילים, אבל מודים: "יכול להיות שמערכת הביטחון כבר הכניסה עצמה להתחיבויות"

האיומים של מערכת הביטחון על הקפאת ההצטיידות של מערכות ההגנה מפני טילים, כיפת ברזל ושרביט קסמים, אם לא תקבל תוספת תקציב - אינם נופלים על אוזניים ערלות במשרד האוצר. באוצר מודים כי ייתכן שיש ממש בטענות מערכת הביטחון לגבי חוסר יכולתה להתמודד עם הקיצוץ הצפוי בתקציבה ב-2013 - קיצוץ של 3 מיליארד שקל בבסיס התקציב.

באוצר אמנם דוחים על הסף את השימוש, הציני לדבריהם, שמערכת הביטחון עושה דווקא במערכות ההגנה מפני טילים. עם זאת, מודים שם כי ייתכן שיש גרעין של אמת בטענה העקרונית של מערכת הביטחון לגבי חוסר יכולתה להגיב בזמן קצר, של פחות משנה.

"בהחלט יכול להיות שמערכת הביטחון כבר הכניסה את עצמה להריון לשנים הבאות, ויהיה קשה מאוד להוציא אותה מכך", אמר בכיר באוצר. הסיבה לכך היא שמערכת הביטחון עובדת על התקשרויות ארוכות טווח, כך שכל ההתחייבויות של תקציב 2013 כבר יצאו לדרך. ככל הנראה, המערכת זקוקה לפרק זמן של שנה וחצי-שנתיים כדי לשנות את מערך ההתקשרויות שלה, מה שאומר כי בשלב זה כבר מאוחר מדי לבטל את ההתחייבויות לשנה הבאה. זאת ועוד, בשל חוסר השקיפות הרב של תקציב הביטחון, משרד האוצר כלל לא יודע מהן ההתחייבויות ארוכות הטווח שמערכת הביטחון לקחה על עצמה לשנים הבאות. במשרד האוצר קיים חשש כי המערכת דחתה התחייבויות רבות ל-2013 ואילך.

לאור זאת, במשרד האוצר דורשים עתה לקבל פירוט מלא של כל ההתחייבויות של מערכת הביטחון ל-2013 ואילך, כדי לבדוק מה ניתן לעשות לגביהן. הכוונה היא לדון עם מערכת הביטחון, במסגרת ההכנות לתקציב 2013 שיחלו באפריל, ולנסות להבין עד כמה היא חישקה את תקציבה לשנה הבאה. אם ייתברר כי החישוקים הם אמיתיים, במשרד האוצר מודים כי יהיו מוכנים לבחון פרישה של הקיצוץ המתוכנן בתקציב.

במקרה כזה, ומכיוון שהאוצר לא מוכן לפגוע בהתחייבויות שניתנו במסגרת ועדת טרכטנברג לחינוך חינם החל מגיל 3, יצטרכו למצוא מקורות תקציביים אחרים - משמע קיצוץ בסעיפי תקציב אחרים.

ממשרד הביטחון נמסר כי "טענת האוצר, לפיה אינו מודע כביכול להיקף ההתחיבויות של מערכת הביטחון, היא סילוף גמור של העובדות. מסגרת ההתחיבויות של משרד הביטחון לשנים הבאות נקבעת ומסוכמת על יד האוצר ומאושרת על ידי הממשלה והכנסת במסגרת הליך אישור תקציב הביטחון".

לפי מקורות בכירים במערכת הביטחון, תקציב הרכש המיוחד של משרד הביטחון ל-2013 הוא 4 מיליארד שקל, מהם 2.3 מיליארד שקל סגורים בחוזים. לדברי המקורות, המסקנה כי ניתן לבטל חוזים של 1.7 מיליארד שקל היא שגויה, מאחר שמדובר בחוזים קריטיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully