וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דירקטוריון חברת חשמל דן בעסקת רכישת הגז מתמר

איתי טרילניק

16.2.2012 / 14:51

הדירקטור שמעון אקהויז, שהתנגד עד כה לעסקה, התפטר לאחר שנמנעה מעורבותו בדיון, בשל ניגוד עניינים. על פי ההסכם ייחתם החוזה ל-15 שנה בעלות של 8-16 מיליארד דולר

דירקטוריון חברת החשמל מתכנס היום (ה') על מנת לדון בעסקת הגז עם שותפות תמר. זאת, לאחר שהדירקטור שמעון אקהויז, שהתנגד עד כה לעסקה, התפטר לאחר שנמנעה מעורבותו בדיון, בשל ניגוד עניינים. אקהויז הוא יו"ר דירקטוריון ומנכ"ל סטרלינג תקשורת מתקדמת, הנמצאת בבעלות קבצת IDB המחזיקה ברישיונות שרה ומירה, שעשויים להתחרות בעתיד בתמר.

ההסכם בין חברת החשמל ושותפות תמר אושר על ידי דירקטוריון החברה באמצע דצמבר, ובו נקבע כי החוזה יתחם ל- 15 שנה, במחיר של כ- 5.2 דולר למיליון BTU, ועלותו מוערכת ב- 8-16 מיליארד דולר. בנוסף, הוצמד מחיר הגז למדד מחירים מורכב. זאת, לאחר שבהסכם העקרונות שנחתם ב- 2009 נקבע כי המחיר יוצמד למחיר הנפט, דבר שהיה עלול להקפיץ את מחיר הגז ב- 30% עד כה. אקהויז טען אז כי "אי אפשר להמר על מחיר הגז 15 שנה קדימה ולחסום את האופציה שמחירי הגז החשמל יירדו", ודרש לקצר את העסקה.

בסוף ינואר הועלתה טענה נגד אקהויז, כי הוא נמצא בניגוד עניינים בעסקת הגז עם תמר, שכן חברתו נמצאת בבעלות IDB, השולטת גם במאגרי שרה ומירה הצפויים לעבור קידוחי ניסיון בקרוב. זאת, לאחר שהשתתף בכל הדיונים בנושא עד לאותו מועד. ישיבת הדירקטוריון בנושא התפוצצה, והדיון נדחה עד לקבלת חוות דעת משפטיות בנושא. בסופו של דבר התקבלו מספר חוות דעת, ביניהן של רשות החברות ומשרד עורכי הדין המייעץ לחברה, הקובעות כי אקהויז אכן נמצא בניגוד עניינים. אקהויז, לאחר שנמנע ממנו להשתתף בדיונים בנושא הגז, בחר להתפטר מהדירקטוריון חברת החשמל.

להסכם עם שותפות תמר, שאושר בדירקטוריון חברת החשמל באמצע דצמבר, נוספו שני תנאים שדרש הדירקטוריון, ומעוררים התנגדות בקרב הממונה על ההגבלים העסקיים. הראשון קובע כי חברת החשמל תהנה מהמחיר הטוב ביותר שתתן תמר ללקוחותיה. השני קובע כי במקרה ויוטל פיקוח על הגז הטבעי, ירד המחיר שבהסכם למחיר המפוקח. הממונה על ההגבלים כבר הביע הסתייגות חזקה מתנאים אלה, ודירקטוריון החברה צפוי לדון היום גם באפשרות להסירם מן ההסכם. אפשרות נוספת היא קיצור משך החוזה, על מנת לסיים אותו בעת שיהיו מספר מאגרי גז מפותחים, שיתחרו אחד בשני, בעת המו"מ על ההסכם הבא. לחלופין, יוכל הדירקטוריון לדרוש תחנות יציאה מהחוזה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully