וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרחבת החופש ביום העצמאות - פופוליזם

צחי כהן

16.2.2012 / 16:39

אחרי סילבן שלום שרוצה חופש בימי ראשון הגיע סטס מיסז'ניקוב שרוצה יומיים חופש ביום העצמאות. צחי כהן מזכיר את הנזק למשק ותוהה האם הבא בתור ירצה חופש ביום המשפחה?

השבוע הציע שר התיירות סטס מיסז'ניקוב הצעה לתיקון חוק יום העצמאות. לפי ההצעה, יום העצמאות יחול באופן קבוע בכל שנה ביום חמישי והאירועים סביבו יימשכו שלושה ימים לאורך סוף השבוע כולו. אם תתקבל ההצעה ערב יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל יחול ביום שלישי וברביעי בערב ייפתחו החגיגות הרשמיות של יום העצמאות. ברור שרבים יעבדו חלקית ביום רביעי, ולפיכך בפועל בשבוע של חג העצמאות המשק והעולם העסקי יפעלו רק שלושה ימים מלאים. מיסז'ניקוב התקנא, כנראה, בסילבן שלום המבקש שנקבע סופי שבוע ארוכים קבועים במסגרתם לא נעבוד בימי ראשון, בדומה לחו"ל כשיום שישי אמור להיות יום עבודה חלקי.

כבר השנה חוגגים

מיסז'ניקוב נחפז להוכיח שהוא לא איש פטפוטים ובכוונתו לחגוג כבר השנה את יום העצמאות שלושה ימים תמימים. ב- 2012 ה' באייר, חל ביום שישי ולפיכך הוקדמה החגיגה ליום חמישי. לכן את החופש השנה נתחיל כבר ביום רביעי. ב- 2013 החופשה של מיסז'ניקוב תיכנס לתוקף באופן חוקי.

שר התיירות לא טרח כמובן לחשב את הנזק לכלכלה ולתעשייה המקומית מחגיגות העצמאות. מיסז'ניקוב טוען כי מהלך כזה ימנע ימי שבתון מיוחדים באמצע השבוע כפי שקורה כיום. לא ברור על פי איזה קריטריון או ממצא מבוססת טענה מופרכת זו. לכולם ברור כשמש שיהיו גם יהיו עוד ימי שבתון בשפע.

כל אובדן יום עבודה שווה ערך לכחצי מיליארד שקל לפי אומדנים כלכליים במשק שנעשו בעבר במשרדי הממשלה. חגיגת העצמאות של מסז'יניקוב תעלה כמיליארד שקל. חצי יום ברביעי, יום חמישי ושישי שווים מיליארד שקל. יום עצמאות " רגיל " כבעבר יעלה רק חצי מיליארד שקל למשק.

שר התיירות, המשמש גם כיו"ר ועדת השרים לטקסים וסמלים, חושב שהצעתו תאפשר למשפחות השכולות לתכנון ולהיערך ביתר קלות לאירועי יום הזיכרון והעצמאות. חשיבה מוזרה בלשון המעטה. לפי ההצעה יהיה יום זיכרון בודד, יום העצמאות בודד, ימי חופש – שלושה. כל חשבון נוסף מיותר. טקס הזיכרון לחללי מערכות ישראל במוצאי יום הזיכרון יהיה גם האות כידוע לפתיחת אירועי יום העצמאות. על איזה תכנון והערכות כלפי המשפחות השכולות שר התיירות מדבר?

קדימה חופש

ברור שלהצעת מיסז'ניקוב יש סיכוי סביר לעבור את שלבי החקיקה כי מדובר בפופוליזם פשוט שיאפשר עוד יום של מנגלים או גיחה לחו"ל עם לקיחת יום חופש נוסף מהעבודה.

על פי ההיגיון המוזר של חופשות בישראל ופופוליזם בכנסת, סביר והגיוני שנמצא שר נוסף, בעוד חודשיים, שיציע להוסיף נר לחנוכה, שני ימי אהבה, יום נוסף לט"ו בשבט ופעמיים פורים בשנה. הכלכלה ונזקיה הכספיים לא ממש מעניינים את נבחרי העם. העיקר להטיב עם העם והלאה הקופה הציבורית.

עו"ד צחי כהן, מרצה במרכז ללימודים אקדמיים אור יהודה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully