וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

32 טיסות ב-28 חודשים: מסעותיו של מנכ"ל התמ"ת

אורה קורן

19.2.2012 / 9:30

מכניסתו לתפקיד בספטמבר 2009 ועד סוף 2011 טס מנכ"ל משרד התמ"ת שרון קדמי לחו"ל 32 פעמים - יותר מכל מנכ"ל משרד ממשלתי אחר. המחיר: 650 אלף שקל

ביום שישי, 8 בינואר 2010, נחתה משלחת משרד התמ"ת בהודו לביקור שנמשך כשבוע. בראש המשלחת עמד השר בנימין בן אליעזר, והתלוו אליו בכירים במשרד, ובהם המנכ"ל, שרון קדמי. על פי ההודעות שפירסם משרד התמ"ת במהלך הנסיעה ופירוט פגישות המשלחת בהודו, ניתן להבין כי רק לאחר כשלושה ימים, ב-11 בינואר, החלו פגישות העבודה (יום השבתון בהודו חל ביום ראשון). מה עשתה המשלחת הישראלית בימים הראשונים בהודו על חשבון המדינה?

יום העבודה של משלחת התמ"ת בהודו אופייני גם לביקורים במדינות אחרות. לרוב הוא נפתח בארוחת בוקר עם מנכ"ל או יו"ר של חברה מובילה במגזר העסקי. לאחר מכן משתתף השר או מנכ"ל המשרד בפתיחת סמינר עסקי בין המשלחת העסקית שהתלוותה אליו לאנשי עסקים מקומיים. לאחר פתיחת הסמינר הוא משאיר את אנשי העסקים לנהל שיחות על שיתוף פעולה אפשרי - וממשיך לפגישות עם עמיתים במשרדים אחרים. מפגש שנערך בצהריים משלב ארוחת גורמה במסעדה או במשרדי תאגיד גדול. במהלך ביקורים חשובים מבחינה אסטרטגית - נערכים גם ראיונות לתקשורת המקומית.

לקראת הערב פוחת הלחץ ממפגשי העבודה הרשמיים, ולרוב מסתיים היום באירוח סביב ארוחת ערב במסעדה או בבית השגריר הישראלי באותה מדינה, במיוחד אם מדובר בערב האחרון של הביקור. לא פעם דואגים המארחים לשלב בביקור אירוע תרבותי אותנטי.

סדר יום אינטנסיבי במיוחד היה לקדמי בנסיעותיו עם בן אליעזר. כך, גם בנסיעה לארה"ב בספטמבר 2009, שבה ניהלו השניים פגישות מרתוניות - למעט בימי השבתון, שכללו את שבת וראשון. נסיעות ליעדים קרובים יותר באירופה, שנמשכו יומיים-שלושה וללא שהות בסוף שבוע, היו אינטנסיביות יותר מבחינת פגישות העבודה. עם זאת, בדרך כלל ניתן לשלב גם בהן גיחות למסעדות, אתרי תיירות ואפילו שופינג למשפחה.

האם כל נסיעותיו של קדמי נדרשו משיקולי עבודה? בוודאי היו הנסיעות שהיה עליו להשתתף בהן במטרה לחזק קשרים או נסיעות שהפרוטוקול מחייב השתתפות ספציפית של מנכ"ל משרד התמ"ת. ואולם ישנן טיסות, שראשי המשרד מחליטים את מי לשלוח אליהן. הרקע להחלטה - אם לשגר את הדרג המקצועי הבכיר, כמו מדען ראשי בראש המשלחת או לצרף אליהם את המנכ"ל - לא מתפרסם. אחד הנהנים מהטיסות במשרד התמ"ת בשנתיים האחרונות העיר בעבר: "זו ההזדמנות שלנו. אם לא עכשיו, אז מתי?"

ההוצאה מתקציב משרד התמ"ת גדלה כאשר לאותו ביקור יוצאים יחד השר, המנכ"ל, בכיר נוסף האחראי על ההיבט המקצועי בנסיעה ובני לווייה על תקן של יועצים ועוזרים. השר והמנכ"ל טסים על פי הנהלים במחלקת עסקים שעלותה גבוהה במיוחד, ולנים בבתי מלון בדרגת חמישה כוכבים. בפועל, יוצא שהפמליה המתלווה אליהם לנה לא פעם באותו מלון יקר, משיקולי ביטחון או נוחות.

מאז התיישב על כיסא המנכ"ל במשרד התמ"ת, טס קדמי לחו"ל ככל נראה יותר מכל מנכ"ל במשרד ממשלתי אחר. קצת סטטיסטיקה, המבוססת על נתונים שהעביר משרד התמ"ת בעקבות פניות TheMarker: ממועד כניסתו הרשמי לתפקיד בספטמבר 2009 ועד סוף 2011 טס קדמי 32 פעמים לחו"ל. בכמה מהמקרים צירף אליו עוזר אישי. מספר הנסיעות של קדמי עלה בהרבה על הטיסות של מנכ"לי משרדים כלכליים חשובים לא פחות, אולי אף יותר ממשרד התמ"ת.

בשקלול שתי טיסות נוספות שהיו לקדמי בחודשים שבהם כיהן כמנכ"ל טרם מינויו הרשמי, הגיע מספר טיסותיו לחו"ל ל-34. באותה תקופה (מאפריל 2009 עד דצמבר 2011) טסו לחו"ל שני המנכ"לים של משרד האוצר, חיים שני ודורון כהן, שבע פעמים במצטבר. מנכ"ל משרד התקשורת, עדן בר טל, טס לחו"ל עשר פעמים ומנכ"ל משרד התיירות, נועז בר ניר, שניתן היה לשער שישהה הרבה בחו"ל, טס 15 פעמים. שני מנכ"לי משרד החוץ, יוסי גל ורפאל ברק, צברו יחד 32 טיסות לחו"ל.

18 טיסות ב-12 חודשים

טיסותיו של קדמי עלו למשלם המסים יותר מ-650 אלף שקל, כולל כרטיסי טיסה, לינה בבתי מלון ועלויות צירוף עוזרים. הטיסות לחו"ל שולמו בשקלים ואילו השהייה בבתי המלון שולמה בדולרים. שער ההמרה הממוצע לדולר שנבחר לצורך החישוב לעיל הוא 3.65 שקלים, על פי ממוצע השערים של בנק ישראל לשנים אלה.

ל-12 מהנסיעות צירף קדמי עוזר. מנתוני משרד התמ"ת עולה כי הצורך של מנכ"ל בעוזר צמוד גבר עם הזמן. ב-2009 טס קדמי חמש פעמים לחו"ל ללא עוזר. ב-2010 צירף עוזר לשלוש מתוך 18 טיסותיו. ב-2011 כבר צורף עוזר לשמונה נסיעות מתוך תשע.מתוך 32 הטיסות, 11 כללו סופי שבוע בחו"ל, המותירים יותר זמן לפעילויות שאינן קשורות לעבודה. כל טיסותיו של קדמי לארה"ב שילבו סוף שבוע בחו"ל. כמו כן, שהה קדמי בסופי שבוע בטיסותיו לשווייץ ולונדון, להודו, לסינגפור לרוסיה ולאינדונזיה, וכמן כן לגרמניה.

נסיעות לחו"ל של מנכ"לי משרדי ממשלה. TheMarker
נסיעות לחו"ל של מנכ"לי משרדי ממשלה/TheMarker

חגיגת הטיסות במשרד התמ"ת איפיינה בעיקר את תקופת כהונתו של בן אליעזר. בארבעת החודשים הראשונים לכהונתו כמנכ"ל שהה קדמי חמש פעמים בחו"ל. הטיסה הראשונה, שנמשכה כשבוע, היתה לארה"ב. שבוע בלבד לאחר שנחת בישראל כבר המריא לתאילנד. מיד לאחר החגים המריא לצרפת, טורקיה, לשווייץ ולאיטליה.

ב-2010 רשם קדמי 18 טיסות, ובהן שלושה ביקורים בארה"ב שכללו סופי שבוע. בנוסף ביקר בהודו, תאילנד, סינגפור ואינדונזיה, רוסיה, קזחסטאן, קטאר ומדינות אירופה. בינואר 2011 החליף שלום שמחון את בן אליעזר ואתו הגיעה הרגיעה בקדחת הטיסות. קדמי טס לחו"ל "רק" תשע פעמים ב-12 חודשים, בכלל זה פעמיים לארה"ב בטיסות שכללו סופי שבוע.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax

עסקים והנאה

משרד התמ"ת התבקש להשיב לטענה, שלפיה נסיעותיו של קדמי היו מרובות יחסית למקובל בממשלה, והתוצאות לא הצדיקו את כולן. למרות התמקדות השאלה בקדמי, במשרד בחרו להתייחס לנסיעות של כל ראשי המשרד ולא לתרומתו של קדמי בלבד.

"מתוקף תפקידו פועל משרד התמ"ת לעידוד הצמיחה של המשק הישראלי, חיזוק התעשייה והגדלת מספר המועסקים במשק", נמסר בתגובת משרד התמ"ת. "המשך צמיחתה של הכלכלה הישראלית תלוי במידה רבה במשיכת השקעות בינלאומיות לישראל, מצד אחד, ובהגדלת היצוא של התעשייה הישראלית, מאידך. במסגרת זו, פועל המשרד לחתימת הסכמי סחר בינלאומיים להסרת חסמים ולפתיחת שווקים בינלאומיים לתעשייה הישראלית ולעידוד תאגידי ענק וממשלות זרות להקים מרכזי פיתוח בישראל. כל נסיעה שעומדת על הפרק במשרד התמ"ת מתחילה בהמלצה של מינהל סחר חוץ ונבדקת על ידו, בכלל זה היעדים לביצוע. הטיסות מאושרות על שר התמ"ת עצמו ובכל נסיעה מדווח לו בסופה סיכום נסיעה ומתבצע מעקב אחר הביצוע.

"על פי הערכתנו, ביקוריהם של בכירי משרד התמ"ת בחו"ל הניב למשק הישראלי הכנסות ישירות ועקיפות בסך של מאות מיליוני דולרים וסייעו ליצירת מאות רבות של מקומות עבודה", הוסיפה התגובה.

לתגובת משרד התמ"ת צורפה טבלה, המפרטת את משך ועלות הנסיעות. כמו בתגובה לעיל, לא ניתן לנחש מהטבלה אם את ההישג יש לייחס לשר, למנכ"ל או לבכיר כמו ראש אגף סחר חוץ, שהשתתף בכמה מהנסיעות. בין הישגי הנסיעות צויינו השתתפות בסמינר להצגת חברות ישראליות בפני תעשייה מקומית או מפגשים לקידום שיתופי פעולה עסקיים וחילופי משלחות - מהלכים שאי אפשר להתייחס אליהם כתוצאה של נסיעה, אלא כאירועים שאמורים להניב תוצאות.

לצדם צוינו הישגים כמו הבאת בנק ברקליס לישראל וחתימה על עסקה של 50 מיליון דולר בעקבות ביקור ברוסיה. בנק ברקליס הגיע לישראל בעקבות מאמצים משולבים של מנכ"ל האוצר לשעבר, שני, וקדמי, כאשר קדמי שימש בתהליך כינור שני. בנוסף, לרוב נובעת חתימת עסקה ממשאים ומתנים מתמשכים במגזר הפרטי, וביקור ממלכתי משמש תפאורה להכרזה עליה. הישג נוסף שצוין היה החתימה על הסכם מחקר ופיתוח עם רוסיה, אך מעיון בפרסומים בתקשורת מאותו ביקור עולה כי בן אליעזר חתם עליו ולשכת המדען הראשי עסקה בגיבושו.

אין ספק, כמה מנסיעותיו של קדמי לחו"ל תרמו להידוק קשרים, במיוחד בנסיעות שבהן הוא היה הנציג הבכיר של המשרד. ואולם למשרד התמ"ת יש עבודה חשובה רבה בצד הפחות זוהר של פעילותו - התעסוקה. אולי ראוי שיוקדשו לו הרבה יותר שעות ניהול, אף שאין שם מסיבות קוקטייל, מסעדות משובחות ומלונות חמישה כוכבים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully