וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דירקטוריון חברת החשמל אישר את עסקת הגז עם שותפות תמר

איתי טרילניק

19.2.2012 / 21:43

בתום דיון שני בתוך ארבעה ימים אושר החוזה הענק לרכש גז למשך 15 שנה - לאחר שהוכנסו בו שינויים. בין היתר, חברת החשמל תוכל לעדכן את מחיר הגז בחלוף שמונה שנים

דירקטוריון חברת החשמל אישר את עסקת הגז הטבעי עם שותפות תמר. זאת, בתום דיון חריג שהתקיים היום, לאחר שהדיון בנושא בשבוע שעבר הסתיים בלא תוצאות.

מתווה ההסכם אושר על ידי דירקטוריון החברה באמצע דצמבר, ובו נקבע כי החוזה ייחתם ל-15 שנה, וירכשו בו BCM 5–3 גז בשנה במחיר של כ-5.2 דולרים למיליון BTU (יחידת מידה תרמית). עלותו המוערכת של ההסכם נעה בין 16-8 מיליארד דולר, בכפוף לכמות שתצרך בסופו של דבר. בנוסף, הוצמד מחיר הגז למדד חדש, שבבסיסו מדד המחירים האמריקאי.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הושמט מנוסח החוזה הסופי סעיף המבטיח לחברת החשמל את מחיר הגז הזול במשק. קידוח תמר/מערכת וואלה!, צילום מסך

עם זאת, מתווה העסקה שאושר כלל כמה שינויים מזה המקורי. בין היתר, נקבע כי חברת החשמל תורשה לעדכן את מחיר הגז בעסקה בחלוף שמונה שנים מיום חתימת ההסכם. בנוסף, הושמטו מנוסח החוזה הסופי שני הסעיפים שעוררו את התנגדות הממונה על ההגבלים העסקיים, דיויד גילה, משום הפגיעה הפוטנציאלית בתחרות.

מדובר בסעיף המבטיח לחברת החשמל את מחיר הגז הזול במשק, וכן סעיף המבטיח את השוואת מחיר הגז שתשלם חברת החשמל במקרה של הכנסת הגז לפיקוח מחירים ממשלתי. מכיוון שמדובר בקביעת מחיר רצפה לגז הטבעי עבור כל הלקוחות העתידיים, התנאים עלולים למנוע את ירידת המחיר אם וכאשר יכנסו ספקי גז מתחרים למונופול הגז של תמר. כמו כן, עלולים התנאים להוות מכשול בפני תחרות בתחום אספקת החשמל, שכן הם עשויים להקשות על יצרני החשמל הפרטיים לספק מחירים תחרותיים.

הדירקטוריון דן בדרישה להשמיט את הסעיפים במהלך החודש האחרון. זאת, בעקבות דרישת דירקטורים לתקן את החוזה המקורי לאחר השמטתם. בין היתר, דרשו כמה מהדירקטורים לשנות את נוסחת ההצמדה של מחיר הגז.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully