וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צריכים עזרה: איזה שואב אבק רובוטי כדאי לקנות?

רותי לוי

21.2.2012 / 15:39

הרובוטים שואבי האבק הופכים ליותר ויותר נפוצים בעולם וגם בישראל. איזה רובוט מנקה הכי טוב? על איזה רובוט צריך להשגיח? מדריך

באוקטובר האחרון חדר נחש צפע לבית במצפה אבטליון שבגליל. באותה עת שהו בבית שני ילדים, שני כלבים ושני חתולים. ואולם מי ששם לב לנחש ושהכריע אותו לבסוף היה שואב האבק הרובוטי רומבה, מבית איי-רובוט (iRobot), שלכד בתוכו את הנחש והמיתו.

חברת איי-רובוט נחשבת לחלוצה בתחום הרובוטים הביתיים, והיא היצרנית המובילה בעולם בתחום שואבי האבק הרובוטיים - השולטת בכ-75% מהשוק ומוכרת כמיליון יחידות רומבה בשנה. ואולם איי-רובוט כבר מזמן לא פועלת לבד. יותר ויותר דגמים מתחרים מציפים כיום את השוק, וגם בישראל ההתעניינות גוברת והולכת.

בארה"ב תופסים שואבי האבק הרובוטיים נתח של 9% משוק שואבי האבק, באירופה נתח השוק שלהם הוא 13% מכלל שואבי האבק הנמכרים לשימוש ביתי. לפי נתוני גוגל, חיפוש של צירוף המלים "שואב אבק רובוט" בעברית במנוע החיפוש שלה מבוצע כ-4,400 פעמים בחודש; החיפוש אחר הצירוף "רומבה שואב אבק" בוצע כ-720 פעמים. למרות זאת, מדובר בשוק צעיר בעולם, ובשוק המקומי המתפתח לא הצלחנו להשיג הערכות ריאליות לשוויו או למספר המכשירים הנמכרים בישראל.

"ההתעוררות בענף והיבוא הנרחב מסין עושה לנו טוב וגם רע", אומר אמיר עציון, שותף ומנהל השיווק של חברת אפקטיב רובוטיקס, המייבאת לישראל את שואב האבק ניטו-רובוטיקס. "מצד אחד, יש המון התעניינות, רובוטים מכל הסוגים מקודמים במועדוני לקוחות ובאתרי רכישה חברתית וכמובן שמתעניינים גם בנו. מצד שני, יש עודף של מוצרים לא אמינים והתנסות לקויה עשויה להרוס את האמון של הצרכנים בשואבים מסוג זה".

התכנון המקורי שלנו לקראת הכתבה, היה לבדוק יחד עם אתר WiseBuy עשרה רובוטים מהסוג הזה, כדי להבין מה פשר פערי המחיר הגבוהים בין המכשירים של החברות הגדולות, שמוכרות דגמי ביניים החל ב-2,300 שקל, לבין המקבילים הסיניים העלומים שמקודמים במבצעים אטרקטיביים שונים ברשת במחיר של כ-900 שקל. לצערנו, ניסיונות לפנות לכמה חברות שמשווקות רובוטים זולים יותר נענו בתירוצים שונים. האם הם ניסו להתנער המבדיקה מחשש להשוואה תחרותית מול דגמים אחרים? כולם ציינו כי היו שמחים להעביר אלינו רובוט לבדיקה, אך לצערם הכמות במחסנים אוזלת במהרה, ועד צאת הכתבה כבר לא יישאר מה למכור, כך שאין לכך טעם בכך.

כך הצטמצמה הבדיקה שלנו לכדי ארבעה רובוטים. "בסופו של דבר, לכל הרובוטים שנבדקו לצורך הכתבה יש כתובת לפניות, וכולם נמצאו ראויים ומוצלחים, מי פחות ומי יותר", מסביר שלומי עמיצור, עורך אתר WiseBuy.

כל ארבעת הרובוטים שנבדקו התמודדו כהלכה עם שטיחונים, וגם עלו על השטיח ללא בעיה, אם כי לא כולם ניקו אותו היטב. מנגד, אף לא אחד מהרובוטים מתאים לשטיחי "שאגי" שעירים וכולם גם רגישים לצעצועים קטנים, כבלים ואביזרים דומים, שעלולים להסתבך במברשות או בגלגלים - כך שיש עבודת הכנה מסוימת לפני הפעלת הרובוטים. רצוי גם להרים כיסאות וחפצים אחרים כדי למקסם את הניקיון. בבדיקה מצאנו עוד כי כל הרובוטים התגלו כעזרה לא מבוטלת, במיוחד בבית עם חיות מחמד עתירות פרווה.

ולבסוף צריך להיות ריאליים: גם הרובוטים הטובים ביותר אינם מנקים 100% מהבית, וכשהם מסיימים מומלץ לעבור עם מטאטא בפינות, שמטבע הדברים לא נקיות לגמרי.

כך בדקנו

בכתבה נבדקו דגמי הביניים שמציעות החברות אקוואקס ואיי רובוט. החברות LG וניטו רובוטיקס מציעות דגם אחד בישראל, שעמד באותם קריטריונים.

בדיקת המכשירים נעשתה על ידי מומחי אתר WiseBuy, המדריך לקניית מוצרי חשמל ואלקטרוניקה באמצעות מדריכי קנייה, סקירות והשוואות מחירים. הרובוטים שהו אצלנו כשבועיים, והופקדו על דירת 3 חדרים (כ-80 מ"ר), שבה דרים זוג ושני בעלי חיים. הם הופעלו 4-3 פעמים בתקופת הבדיקה, וניתן להם החופש להסתובב בבית ולנקות כראות עיניהם. הבית כלל שני שטיחונים ושטיח גדול אחד. הפרמטרים שבדקנו היו שיטת הפעולה, עקביות ויסודיות, פינות, רעש וריח, שמירה על הריהוט בבית, אמינות הרובוט בפעולה עצמאית, עוצמת שאיבה, נוחות התפעול, אפשרויות התזמון ותוצאות הניקיון בבית.

חרוץ ומדויק

Neato Roboticx VX-15

נפח המכל: 0.6 ליטרים

גובה המכשיר: 10.2 ס"מ

זמן טעינה: שלוש שעות

פילטר: סטנדרטי

שטח ניקוי: 300 מ"ר

מקום: 1

2,840 שקל

ניטו הוא ה"חנון" של הכיתה: מרובע, לא אופנתי, אך חרוץ ושקדן ומשיג ציונים טובים. מבחינה חיצונית הוא לא אטרקטיבי, עם עיצוב תעשייתי מיושן וחזית שטוחה (לעומת מתחריו העגולים), אך מסתבר שמבפנים זהו הרובוט החכם והחזק מכולם. במקום להתרוצץ בחדר כמו תרנגולת ערופת ראש, ניטו עומד לרגע ומתבונן בחדר בעזרת עין הלייזר שלו. לאחר שהוא ממפה אותו, על מכשוליו השונים, הוא ניגש לפינה ועובר על כל המתאר החיצוני של החדר. לאחר שסיים הוא מנקה את מרכז החלל בקווים ישרים, הלוך חזור.

מדובר ברובוט היחיד שיש לו שיטת ניקוי יסודית וחכמה, ולכן בדרך כלל הוא גם מנקה בזמן קצר יותר מהאחרים וחוזר לעמדת הטעינה לפני שהסוללה מתרוקנת. בזכות עוצמת שאיבה חזקה פי 5 מהמתחרים (לטענת החברה), הוא מנקה שטיחים טוב יותר. התפעלנו מהדיוק שלו כשהוא ניגש לאזורים מורכבים, למשל, בין שני כיסאות, או מסתובב בעדינות סביב רגל של חצובת מצלמה ומנקה סביבה בלי להפיל אותה.

למכשיר עוד יתרונות, כמו קביעת תזמון יומי, מסך LCD עם תפריט ברור ונגישות טובה למכל האיסוף. החסרונות הבולטים שלו הם רעש חזק בעת העבודה, הרבה יותר מהמתחרים, וכן ריח מורגש של אבק. הערכה שמגיעה עם הרובוט כוללת כמה חלקי חילוף ורצועות מגנט שמונעות ממנו מלהיכנס לחדר לא רצוי.

שורה תחתונה: ללא ספק, זהו רובוט שמומלץ לתת לו לעבוד כשאתם לא בבית - אמינותו הרבה מסייעת לו בכך. אתם לא תסבלו מהרעש, ותחזרו לבית שנוקה ביסודיות.

שובב, אבל יסודי

770 iRobot Roomba

נפח המכל: 0.6 ליטרים

גובה המכשיר: 9.4 ס"מ

זמן טעינה: שלוש שעות

פילטר: היפו אלרגני (HEPA)

שטח ניקוי: 110 מ"ר

מקום: 2

2,770 שקל

להבדיל מהניטו האטי והשקול, את רומבה אפשר להגדיר בתור הילד המוכשר אך ההיפראקטיבי. הוא נוסע מהר, נע מפה לשם, וגם כשנראה שהוא מתחיל משהו ביסודיות - הוא מאבד ריכוז ואץ לו לפינה אחרת. עם זאת, במבחן התוצאה הוא לא פחות מוצלח מהניטו (רק שלוקח לו זמן רב יותר לנקות, והוא חוזר שלא לצורך לאזורים שכבר נוקו). בתום הניקוי, כשהסוללה היתה ממש לקראת סופה, הבית היה נקי, למעט פינה אחת שהוא שכח לנקות. ניקוי הפינות לא רע בכלל, בזכות המברשת הצדית המסתובבת, ונראה שהרובוט גם יודע להיכנס ולהיחלץ מאזורים קשים ללא בעיה.

ב-WiseBuy מציינים כי עוצמת הרעש של רומבה בינונית וסבירה, ואין לו ריח בעייתי (בזכות פילטר HEPA). ניתן לתזמן ניקוי לכל יום בשבוע, והנגישות לתא הלכלוך - במגירת צד - טובה. בערכה שמגיעה עם הרובוט תקבלו גם שלט רחוק וקיר וירטואלי (מכשיר אלקטרוני קטן המבצע חסימה של אזור מסוים לרובוט) כדי לחסום אותו מלהיכנס לחדר לא רצוי. למכשיר אין מסך דיגיטלי אלא ממשק נורות פשוט.

שורה תחתונה: אמין ונותן עבודה. לוקח לו זמן רב יחסית לנקות את הבית, אך בסופו של דבר, היינו מרוצים מהתוצאות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

שקט, אבל זקוק למעט פיקוח

LG Hom-Bot VR5902LVM

נפח המכל: 0.4 ליטרים

גובה המכשיר: 9 ס"מ

זמן טעינה: שלוש שעות

פילטר: היפו אלרגני (HEPA)

שטח ניקוי: 100 מ"ר

מקום: 3

3,280 שקל

ההום-בוט מגיע בעיצוב חללי ובצבע אדום לוהט, והוא ללא ספק היפיוף שבחבורה. לרובוט של LG יתרון מובהק מול מתחריו: הוא כל כך שקט, שנדמה שמכונית על שלט מסתובבת בביתכם - ולא שואב אבק. תוכלו להפעילו ולשוחח בטלפון או ביניכם בלי הפרעה. מעבר לכך, זהו רובוט ממוצע, כלומר כזה שנוסע ללא תוכנית בבית ומנקה את מה שהוא עובר עליו.

אהבנו את העדינות שבה הוא מתקרב לחפצים ומכשולים, כך שההתנגשות בהם רכה, לא מזיקה ולא רועשת. רמת הניקיון טובה כמו אצל שאר המתחרים, אבל גם כאן קרה לא פעם שמצאנו אותו עומד לו בדד באמצע הבית, אף שעדיין לא סיים לנקות. לפיכך, לא היינו משאירים אותו לנקות לבד (אם כי מה אכפת לכם להיות בבית כשהוא מנקה, הוא הרי לא מפריע ולא רועש).

בזכות פילטר HEPA, אין ריח לא נעים בבית ולא תגובות אלרגיות לאבק. אפשרויות התזמון דלות מאוד: אפשר רק לקבוע טיימר לעד 12 שעות. ממשק הבקרה נאה, איך אין מסך LCD. בערכה תקבלו שלט וחלקי חילוף, אך אין אמצעי הגבלת כניסה לאזורים לא רצויים.

שורה תחתונה: רובוט שאין בעיה להפעיל כשאתם בבית. הפעולה השקטה שלו תאפשר לכם לשוחח בקרבתו ולהמשיך להתנהג כרגיל, עם עין אחת פקוחה שמוודאת שהוא אכן ממשיך במשימה כראוי.

ספורטיבי, אך מעגל פינות

Ecovacs Deebot D58

נפח המכל: 0.7 ליטרים

גובה המכשיר: 9 ס"מ

זמן טעינה: שלוש שעות

פילטר: אנטי-בקטריאלי

שטח ניקוי: 120-150 מ"ר

מקום: 3

2,390 שקל

הדיבוט מגיע בצבע זהב בלבד, בצורה עגולה ובעיצוב ספורטיבי למדי. לא מדובר בחכם גדול - הוא מסתובב בבית באופן רנדומלי ומנקה את מה שנמצא בטווח, אך לא זיהינו תוכנית סדורה. בחלק מהפעמים הרובוט חזר למקומו לפני שהבית היה נקי, ובאחרות הוא סיים בהצלחה ניקוי טוב של הבית.

הפינות לא תמיד היו נקיות כמו שהיינו רוצים, חרף המברשת המסתובבת. ב-WiseBuy אומרים שכדאי להפעיל את הרובוט בזמן שנמצאים בבית, אחרת לא בטוח שתחזרו לבית נקי למשעי. חיסרון משמעותי: הרובוט נוטה להתנגש בריהוט, ולא בעדינות יתרה. יש לו בולם זעזועים בקדמתו שמגן עליו, אבל מה עם הריהוט וקירות הגבס?

עוצמת הרעש בינונית ואין ריח. בנוסף, יש פילטר אנטי בקטריאלי. אהבנו את ממשק הבקרה, שכולל מסך LCD, מקשים ותפריט ברור. ניתן לתזמן ניקיון פעמיים ביום, אך לא לתזמן באופן שבועי. הנגישות לתא הלכלוך בינונית: יש לפרק לגמרי מכסה בחלק העליון ואחר כך להרכיבו חזרה. הערכה שמגיעה עם הרובוט נדיבה מאוד, וכוללת חלקי חילוף רבים, שלט, קיר וירטואלי וגם רצועות מגנט רב-פעמיות שחוסמות גם הן את הכניסה לחללים לא רצויים.

שורה תחתונה: עם ערכת אביזרים נדיבה וניקוי כללי טוב בסך הכל, מדובר באפשרות די טובה, אבל עדיף להשגיח עליו מדי פעם ולא לסמוך שינקה בכוחות עצמו.

  • עוד באותו נושא:
  • שואבי אבק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully