וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יציבות באחד העם: המדדים המובילים ירדו ב-0.2%

רם עוזרי

22.2.2012 / 16:59

המסחר במניות אי. די. בי. התנהל במחזור גדול פי 45 מהמחזור היומי הממוצע, פרטנר צונחת והמסחר בבורסה התל אביבית נסגר ביציבות. מדד הבנקים איבד 1%

"יש גופים מוסדיים שרוצים לעזור לנוחי דנקנר בהנפקה אבל מתביישים. הם לא יכולים להרשות לעצמם להופיע בתשקיף ההנפקה ולהצטייר כמי שרוכש סחורה ביוקר. לכן הם קונים בשוק ממגה סוחרים שעושים ארביטראז' ענק, ויוצרים מסלול עוקף ביקורת. אחרת אין הסבר מי קנה היום מניות אי.די.בי במחיר הגבוה מ-5% מזה שאפשר להשיג בהנפקה".

כך הסביר היום מנהל השקעות בכיר בשוק ההון את מחזור הענק במניית אי.די.בי אחזקות. המחזור במניה היה היום 46 מיליון שקל - גבוה פי 45 מהמחזור היומי הממוצע במניה. אתמול הסתכם מחזור המסחר במניה ב-33 מיליון שקל. אי.די.בי אחזקות צפויה לגייס בהנפקת המניות היום 200-300 מיליון שקל שיעזרו לה לעמוד בהתחייבויותיה השנה.

במקביל, המניות והאג"ח של חברות התקשורת, בהובלת פרטנר , צנחו היום. זאת לאחר שפרטנר הודיעה לבורסה שלא תגיש את דו"חותיה הכספיים לשנת 2011 במלואם, ובינתיים דיווחה על צניחה של 41% ברווח התפעולי.

מניית פרטנר איבדה 4.4% ומניית סלקום ירדה ב-3%. עוד בלטו בירידות חדות האג"ח של החברות שבשליטת אילן בן דב. סאני מסדרה 1 צנחה ב-14%, סקיילקס סדרה 4 איבדה 5% וסקיילקס סדרה 8 ירדה ב-5%. אג"ח סקיילקס מסדרות 6 ו-3 ירדו ב-3%. סדרה 3 של פרטנר עצמה השילה 0.8% מערכה.

לאחר פתיחה חיובית, עברו המדדים המובילים לירידה ומאז שעות הצהרים נעו סביב רמות הסגירה מאתמול. מדד ת"א 25 סיים בירידה של 0.2% ומדד ת"א 100 השיל אף הוא 0.2%. מדד מניות הבנקים שאיבד אתמול 0.5% ירד היום בעוד 1% ומדד מניות הנדל"ן ירדו בשיעור של 0.4%.

ועדת הריכוזיות המליצה על מגבלה של שלוש קומות על חברות פירמידה קיימות, כאשר על החברה השלישית יחולו מגבלות של חברת פער, כמו בהמלצות הביניים. דו"ח הביניים קבע מיגבלות על חברות פער ללא מיגבלת קומות הפירמידה. עוד המליצה הוועדה להוריד את הרף של חברה ריאלית גדולה מ-8 מיליארד שקל ל-6 מיליארד שקל.

בין החברות שיושפעו מהמהלכים נכללות קבוצת דלק של יצחק תשובה, אי.די.בי של נוחי דנקנר והחברה לישראל של משפחת עופר שייאלצו למכור נכסים למזג פעילויות עסקיות. על פי נתוני בנק ישראל, כ-20 משפחות שולטות ב-25% מהחברות הרשומות בבורסה בארץ וב-50% מסך שוק המניות, אחד מהריכוזים הגבוהים ביותר בין המדינות המפותחות.

"פירוק הפירמידות יכניס דינמיות במשק, יגביר תחרות, יוריד מחירים ויאיץ השקעות זרות", אמר לבלומברג גלן יאגו, מנהל בכיר במכון מילקן. "תהליך הארגון מחדש במשק יעלה מספר החברות הרשומות בבורסה בתל אביב, יעלה את הנזילות בשוק וכתוצאה מכך, יגביר את השקיפות".

בעולם, בניגוד לציפיות, הבורסות לא חגגו את אישור הסכם החילוץ של יוון ביום שני. הפעילים בשוקי ההון קיבלו בספקנות את ההודעה, ומנגד- האיומים מצד איראן לעצור את יצוא הנפט הקפיצו את מחירו לשיא של תשעה חודשים, והגבירו את החששות מפני עליית מחיר התשומה החשובה ביותר לתעשייה העולמית.

מי שהעיב במיוחד על המדדים היו מניות חברות הביטוח שרשמו נפילות חדות על רקע ההחלטה להוריד בהדרגה את דמי הניהול המקסימליים בקופות הגמל ל-1.05% עד 2014. מניות הביטוח צנחו במהלך המסחר בכ-6%, אך ננעלו בסופו של יום בירידה מתונה יותר של 3.6%, והן תמשכנה לרכז עניין גם היום.

הכלכלן נוריאל רוביני, שזכה לכינוי ד"ר יום הדין בשל התחזיות העגומות שהוא נוהג לספק, אמר אתמול (ג') כי השינויים המבניים בכלכלת יוון וצעדי הצנע שנכפו על המדינה רק יחריפו את המיתון במדינה ויביאו את החוב לרמות שאינן בנות קיימא.

"אם אתה חייב לקצץ במשכורות ובפנסיה, אתה מוריד את הביקוש ואת ההכנסה הפנויה, מה שיוצר מעגל אכזרי", אמר אתמול הכלכלן נוריאל רוביני בתגובה לשינויים המבניים בכלכלת יוון וצעדי הצנע שנכפו על המדינה . "הרפורמות המבניות רק יחריפו את המיתון בטווח הקצר, שיעור החוב יגדל ודינמיקת החוב תגיע למצב שאינו בר-קיימא".

מניות במוקד

מניית פרטנר השילה 5% על רקע הדרמה הנוגעת לפרסום דו"חותיה, וגוררת את החברה המתחרה סלקום לירידה של 3% במחזור גבוה. בזק איבדה 1% במחזור הגבוה בבורסה. פרטנר אמורה היתה לפרסם הבוקר את הדו"ח המלא שלה לרבעון הרביעי ולשנת 2011 כולה, אך הוציאה הודעה קצרה לבורסה על דחיית פרסום הדו"ח. הסיבה העיקרית: הכניסה החדשה של HOT לשוק אספקת האינטרנט שיכולה להוביל לירידת ערכה של פרטנר.

בהודעת החברה נמסר כי "פרטנר בוחנת בימים אלה את ההתפתחויות בשוק ספקי האינטרנט ואת השפעותיהן האפשריות, ככל שתהיינה, על החברה ועל תוצאותיה. כמו כן, החברה עדיין בוחנת את הצורך, ככל שיהיה, בירידת ערך הנכסים הלא מוחשיים של המגזר".

גם איגרות החוב של חברות התקשורת סובלות מסנטימנט שלילי. כך למשל, באפיק הצמוד, אג"ח מסדרה 3 של פרטנר יורדת ב-1%, אג"ח מסדרה 4 של סלקום מאבדת 0.6% ואג"ח מסדרה 3 של סקיילקס מאבדת כמעט 3%.

די פארם , בשליטת כלל ביוטכנולוגיה , מזנקת ב-30% במחזור של 1.6 מיליון שקל לאחר שהחברה הודיעה שהיא בוחנת אפשרות לרכישת טרומבוטק שנשלטת גם כן על ידי כלל ביוטכנולוגיה (46%). טרומבוטק החלה ביולי 2011 בגיוס חולים לניסוי הקליני בשלב השני בתרופה THR-18 שאמורה להקטין סיבוכים מסכני חיים של תרופת ה tPA, המשמשת להמסת קרישי דם.

מניות כיל וטבע נסחרות בעליה במחזורים ערים. בשוק מעריכים שמדובר על רכישות של שחקנים זרים המזרימים לשוק ביקושים בהיקפים גבוהים. זאת, בהמשך למגמה של הימים האחרונים שכללה גם את בזק.

יצרנית השבבים טאואר על רקע התחייבויות ממוסדיים בשווי של כ-240 מיליון שקל (כ-64 מיליון דולר), שהתקבלו לקראת הרחבת סידרה ו' של אגרות-החוב ארוכות הטווח הניתנות להמרה למניות החברה. זאת, לאחר שהחברה ביקשה לגייס חוב בסך של 40 מיליון דולר . שלב המכרז הציבורי יתקיים מחר.

מצד שני, הסדרי החוב הגדולים במשק לא הולכים להיות פשוטים. אביעד ויסולי, מבעלי האג"ח של דלק נדל"ן , הגיש אתמול בקשה בשם כלל מחזיקי האג"ח למנות לחברה כונס נכסים שיגבה מבעל השליטה 2.145 מליארד שקל - סכום שעולה על סך החוב המלא לכל סדרות אג"ח. כמו כן, ויסולי דורש להורות על קיום אסיפות נפרדות לסדרות האג"ח להצבעה על ההסדר המוצע , כך שבסופו של יום מחזיקים טהורים ולא נגועים יצביעו באסיפות.

הבקשה הוגשה לאחר שהשופטת אלשיך דחתה את בקשתם של מחזיקי אג"ח מסדרה כ"ה למנות מפקח מטעם בית המשפט להסדר. ויסולי ביקש בשם כלל המחזיקים מהשופטת ורדה אלשייך למנות לחברה כונס נכסים שיגבה מבעל השליטה 2.145 מליארד שקל - סכום שעולה על סך החוב המלא לכל סדרות אג"ח. כמו כן, ויסולי דורש להורות על קיום אסיפות נפרדות לסדרות האג"ח להצבעה על ההסדר המוצע , כך שבסופו של יום מחזיקים טהורים ולא נגועים יצביעו באסיפות.

מניות הגז עשויות להינות מסנטימנט חיובי לאחר שבבית ההשקעות פסגות העלו אתמול את הערכת השווי של מאגר הגז תמר מ-7.5 מיליארד דולר ל-8.5 מיליארד דולר. זאת לאחר שנחתמו שורה של הסכמי מכירת הגז מהפרויקט תמר ונרשמה התקדמות בהסכם הרכישה של חברת החשמל. בנוסף, וכפועל יוצא, העלו בפסגות את מחירי היעד לשותפויות המחזיקות בתמר: אבנר, דלק קידוחים וישראמקו .

החברה הבת של חברת האנרגיה המתחדשת סאנפלאואר חתמה על מזכר הבנות לרכישת פארקים סולאריים באיטליה. הספקם המתוכנן הוא 11 מגה וואט והתמורה היא 30 מיליון יורו. על פי מזכר הבנות תבוצע בדיקת נאותות של הפארקים הסולאריים ובכפוף להשלמתה המוצלחת - ייחתם הסכם מסגרת שיסדיר את רכישת הפארקים הסולאריים, שהקמתם הושלמה ושחוברו לרשת החשמל החל בנובמבר 2011.

  • עוד באותו נושא:
  • אחד העם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully