וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הממשלה ועובדי הקבלן: אחד בפה ואחד בלב

אפרים דוידי

23.2.2012 / 16:34

למרות הצהרות הממשלה, עושה רושם כי מדיניות הרחבת השימוש בעובדי קבלן דווקא נמשכת. אפרים דוידי מצביע על הרכבת כמקרה מבחן

הממשלה ממשיכה בשלה והיא מוסיפה לדבוק בתכניותיה להפריט את הרכבת צעד-אחר-צעד: אתמול הייתה זו הכנסת עובדי הקבלן, היום זו הוצאת עבודות התחזוקה למיקור חוץ, ומחר תהיה זו הקמת "תאגיד המטענים". ועד היד נטויה, על פי פרסום השבוע ב"כלכליסט", עיקרי התוכנית הממשלתית לטווח הרחוק הם: הפעלת הרכבת על ידי חברה חיצונית; העסקת חלק מהעובדים על ידי הסכם קיבוצי חדש וביטול ההסכם הקיבוצי הקיים; קליטת עשרות מהנדסים והנדסאים בחוזים אישיים; הפעלת מערך של כאלף אוטובוסים; הוצאת מכרזים לציוד חשמלי חדש בתוך שנה; וקבלת אישור ממינהל מקרקעי ישראל לבניית בנייני משרדים מעל מתחמי תחנות הרכבת. התוכנית היא המשך להצהרת שר התחבורה ישראל כץ מיום שבת, כי אין "ברירה אלא לסגור את רכבת ישראל לאלתר".

המאבקים נותרו מבודדים

המועמדת הראשית לתפקיד הפעלת הרכבת, אם תיושם תוכנית משרדי התחבורה והאוצר, היא חברת ואוליה הרב-לאומית, מומחית בתחום התחבורה והעומדת מאחורי הפרטות רבות של שירותים ציבוריים (מאספקת מים, דרך פינוי אשפה ועד תחבורה ציבורית) באירופה המערבית ואמריקה הלטינית. היא כבר המפעילה באמצעות חברת קונקס, שהיא זרוע התחבורה של ואוליה ישראל, את מערך הרכבת הקלה בירושלים. בהנהלת הרכבת יקבלו ככל הנראה הוראה לפנות לואוליה בבקשה להקצות כוח אדם להפעלת הרכבת. אף שמדובר במערכים שונים (רכבת חשמלית בירושלים, רכבת דיזל בארצי), מקורבים לנושא מסבירים שאחת האפשרויות שבוחנים במשרד התחבורה היא הסבת חלק מעובדי הרכבת הקלה בירושלים לעובדים ברכבת ישראל באופן מלא או חלקי, עד קליטת העובדים שפוטרו מחדש. הסיבה העיקרית: פרט לרכבת ישראל, מדובר בחברה היחידה שיש לה מומחיות בהפעלת רכבת עילית. במילים אחרות: הממשלה תגייס את התאגיד הצרפתי הגדול כדי לשבור את מאבקם של העובדים הישראלים. אגב, ישנה בעיה אחת "פעוטה": עובדי הרכבת הקלה בירושלים התארגנו בוועד עובדים ואף הם נאבקים בתנאי העבודה הגרועים מבית מדרשה של ואוליה.

כבר עתה מועסקים ברכבת ישראל אלפי עובדים בחמש צורות העסקה שונות: מהסכם קיבוצי ותיק, ועד לעובדי קבלן ללא כל ביטחון תעסוקתי. הנהגת ועד העובדים החדש של הרכבת, בראשות גילה אדרעי, החליטה לשים לזה סוף. ותחילת הסוף היא - הסירוב למסור את עבודות התחזוקה של הקרונות לידי התאגיד הקנדי "בומברדייה", דבר שמשמעותו היא הפרטה חלקית (או: "מיקור חוץ", בלשון המכובסת של הממשלה). מתברר, כי מנהיגי עובדים, המתעקשים להגן על זכויותיהם ולהיאבק נגד עבודה קבלנית, נאלצים להתמודד לא רק עם המעסיקים, אלא גם עם ממשלת ההון שבשלטון.

צבועה מכל היא עמדתו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שבתום השביתה הכללית האחרונה אמר: "אני מברך על כך שהתבשרנו על סיום השביתה בעניין שהוזנח במשך שנים, וזה עניין עובדי קבלן". עוד הוסיף: "אני חושב שזה הישג חשוב מאוד שמתקן, ולו חלקית, עוולות שנמשכו עשרות שנים". אז, מסתבר שגם נתניהו לצידם של עובדי קבלן. מי שפיזר אשליות כאלה לגבי נתניהו הוא עופר עיני, שבאחת מישיבות בית נבחרי ההסתדרות (בינ"ה) קבע, כי גם נתניהו הוא שותף במאבק עובדי הקבלן... עתה הממשלה מנסה לשבור את עובדי הרכבת, וגם את מאבק הסגל הזוטר, הנאבק אף הוא בהעסקת "מרצי קבלן" באוניברסיטאות. והשבוע פרצו עיצומים באגף האפוטרופוס הכללי, הכונס הרשמי ורשמי הירושות. העובדים מוחים על כוונת הנהלת המשרד להפריט חלק מפעילות הליבה ולבצע עבודות באמצעות עובדים חיצוניים. שוב, הממשלה מנסה להכניס עובדי קבלן במנגנון המדינה.

לצערנו, מאבקם של עובדי הרכבת, הסגל הזוטר והכונס נותרו מבודדים. חרף העובדה, שהוקם מטה מאבק של עובדי התחבורה נגד ההפרטה, ושעובדי הנמלים אף הם הציעו תמיכה מעשית בעובדי הרכבת, קבוצות העובדים השונות, המצויות במאבקים חשובים ושמטרותיהם דומות, אינן מתואמות ביניהן, לשמחת נתניהו, ואוליה ו... עיני.

ד"ר אפרים דוידי, המכללה החברתית-כלכלית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully