וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שנה קשה לאי. די. בי: לא יחולקו בונוסים למנהלים

מיכאל רוכוורגר

26.2.2012 / 9:49

שנת 2011 היתה אחת מהשנים הקשות שעברו על קבוצת אי. די. בי. בין המנהלים שלא יקבלו בונוסים: חיים גבריאלי, עמי אראל, ליאור חנס ואייל סולגניק

על רקע אחת השנים הגרועות מאז שנרכשה על ידי דנקנר ושותפיו, הוחלט בקבוצת אי.די.בי כי לא יחולקו בונוסים למנהלים הבכירים בגין שנת 2011. בין הבכירים שלא יזכו לבונוסים: חיים גבריאלי, מנכ"ל אי.די.בי אחזקות, עמי אראל, נשיא ומנהל העסקים הראשי של דסק"ש, ליאור חנס יו"ר כור תעשיות ומופקד על הפעילות הבינלאומית של אי.די.בי, אייל סולגניק, המשנה למנכ"ל ומנהל הכספים הראשי של אי.די.בי וכן למנהלים נוספים. דנקנר (הנהנה מעלות שכר של כ-2.9 מיליון שקל בשנה) המשמש כיו"ר דירקטוריון קבוצת אי.די.בי מזה כ-3 שנים, לא מקבל בונוסים - בדומה לסגניו אבי פישר וצביקה לבנת.

עלות שכרו של עמי אראל, נשיא ומנהל העסקים הראשי של חברת דיסקונט השקעות (דסק"ש), השולטת בחברות גדולות כמו שופרסל, סלקום, נכסים ובנין ועוד, נאמדת במהלך השנים 2006-2010 בכ-30 מיליון שקל. אם לוקחים בחשבון את 2011, השכר יגיע ל-33 מיליון שקל. השכר של הראל לא בא באופן ישיר לביצועי מניית דסק"ש, שרשמה ב-12 החודשים האחרונים תשואה שלילית של כ-66%.

גם ליאור חנס, המשנה הבכיר למנכ"ל אי.די.בי פיתוח, האחראי על השקעות הקבוצה בחו"ל, נהנה ב-3 שנים אחרונות ממענקים של כ-5 מיליון שקל, שנבעו בעיקר בגין חלק נכבד שנטל בהשקעה של חברת כור תעשיות מקבוצת אי.די.בי במניות הבנק השוויצי קרדיט סוויס. השקעה זו הניבה לכור במהלך 2008-2009 רווח מצטבר של כ-3.6 מיליארד שקל, ואולם בהמשך כור חזרה ורכשה מניות נוספות של קרדיט סוויס בכ-7 מיליארד שקל ומאז צברה הפסדים כה גדולים שמחקו את מלוא הרווח, והשפיעו לרעה על יתר חברות הקבוצה.

חנס, שנהנה במהלך 2005-2010 מעלות שכר של כ-25 מיליון שקל, בינתיים לא התבקש להחזיר את הבונוסים שקיבל. מניית כור רשמה החל יולי 2006 ( כשנרכשה ע"י אי.די.בי) ועד היום תשואה שלילית של כ-50%, לעומת תשואה חיובית של כ-26% של מדד ת"א 100. חנס גם לא התבקש בינתיים להחזיר את ג'יפ האאודי Q8 שקיבל לאחרונה יחד עם גבריאלי ומנהלים נוספים.

גם חיים גבריאלי מנכ"ל אי.די.בי אחזקות, שנהנה בשנים האחרונות משכר של כמה מיליוני שקלים מדי שנה, לא התבקש להחזיר בונוס של כ-1.2 מיליון שקל שקיבל בגין ההשקעה בקרדיט סוויס, כמו בגין עסקות נוספות שעליהן היה מופקד, בהן ההעברה של חברת הישראייר הפרטית, אל תוך אי.די.בי פיתוח שמחזיקה אג"חים של הציבור במיליארדי שקלים.

ההפסדים הכבדים בעקבות סיבוב השקעה שני כושל במניות הבנק השווייצי קרדיט סוויס, לצד המשך הדימום והמחיקות בפרויקט הנדל"ן פלאזה לאס וגאס, הסבו בתשעת החודשים הראשונים של 2011 לקבוצת אי.די.בי שבשליטת נוחי דנקנר ומשפחות מנור ולבנת הפסדים כבדים של מיליארדי שקלים שרשמו חברות המטה העיקריות - אי.די.בי אחזקות, אי.די.בי פיתוח , דיסקונט השקעות (דסק"ש) , כור תעשיות ועוד.

בנוסף לכך, בשל הקצאה לא יעילה של הכסף בתוך הקבוצה ונוכח חוסר היכולת למחזר חוב בשוק האשראי הן הבנקאי והן חוץ בנקאי בשל מגבלות לווה בודד, ונסיקה של האג"ח לרמות זבל דו-ספרתיות, אי.די.בי אחזקות נקלעה למצוקת נזילות ואלמלא הסיוע של השותפים, חברים, חתמים, בנקים זרים (בהם קרדיט סוויס המוחזק ע"י כור בכ-2.7%) שהשתתפו בהנפקת מניות של כ-321 מיליון שקל, אי.די.בי אחזקות עלולה היתה להגרר להסדר חוב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully