וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצעה להצלת פרי גליל: מענקים למפעלים שמייצרים לארץ

צבי זרחיה ואורה קורן

26.2.2012 / 16:06

לפי הצעת החוק של ח"כ שלי יחימוביץ' יוענקו מענקים גם למפעלים שמייצרים לשוק המקומי בלבד. ההצעה תאפשר לסייע למפעלים כמו פרי גליל ומפעלים אחרים בפריפריה

יו"ר מפלגת העבודה שלי יחימוביץ' תעלה ביום ראשון הבא לוועדת שרים לענייני חקיקה הצעת חוק שתאפשר מענקים לעידוד השקעות הון גם למפעלים שמייצרים לשוק המקומי ואינם מייצאים. הצעת החוק תאפשר את הצלת מפעל פרי הגליל ומפעלים נוספים בפריפריה, בעיקר מפעלי מזון. על הצעת החוק חתומים יו"ר ועדת הכספים משה גפני (יהדות התורה), ח"כ ציון פיניאן (ליכוד), ח"כ רוחמה אברהם-בלילא (קדימה) וח"כ מסעוד גנאים (רע"מ-תע"ל).

יחימוביץ קראה בעמוד הפייסבוק שלה להצטרף לקבוצה שהוקמה לתמיכה בעובדי פרי גליל: "בואו נראה שאפשר להתארגן לא רק נגד מחירים גבוהים אלא גם בעד כמה מאות עובדים קשיי יום שנזרקו הביתה בברוטאליות", כתבה יחימוביץ' בפייסבוק.

על הצעת החוק אמרה יחימוביץ': "מדובר בהצעת חוק לתיקון חוק עידוד השקעות הון. החוק הקיים אומר שמפעל יקבל מענק אם 25% או יותר מכלל הכנסתו בשנת המס הוא לשוק בגודל של 12 מיליון תושבים, כלומר, לייצוא. התיקון לחוק מבקש להסיר את המגבלה על גודל השוק אליו מיועדת התוצרת. התיקון יסייע לא רק לפרי הגליל, אלא למפעלי מזון נוספים בפריפריה, בירוחם, בדימונה ועוד - שיש להם שוק מאוד נרחב בישראל, אבל הם לא יכולים לקבל שקל מהקרן משום שהם מייצרים לשוק המקומי.

הקריטריונים שנקבעו אינם לוחות הברית שירדו מהר סיני, הם מעשה ידי אדם. אפשר להוריד את ההגבלה על גודל שוק, להעביר חקיקה במהירות בפטור מחובת הנחה, ולדאוג שהחוק יחול גם על פרי הגליל".

עוד אמרה יחימוביץ': "סגירת פרי הגליל היא חורבנה של העיירה חצור. מדובר ב – 220 עובדי שכר מינימום שכל חייהם עובדים במפעל. דמי אבטלה, יצירת מקומות עבודה חלופיים ותשלומי העברה – יעלו למדינה פי כמה וכמה מהצלת המפעל".

בן אליעזר: היה צריך לתת לבעלי המפעל את הכסף

האם בעלי מפעל פרי גליל קיבלו הבטחה מפורשת משר התמ"ת לשעבר, בנימין בן אליעזר, שיעביר להם 18 מיליון שקל תמורת השארת המפעל בחצור הגלילית? הבעלים טוענים כי אכן קיבלו הבטחה שלטונית. במשרד התמ"ת טוענים, שלא ניתנה הבטחה כזו. בתגובה, אמר בן אליעזר היום ל-TheMarker כי ההבטחה היחידה שלו היתה הוראה למרכז השקעות "להפוך הכל" כדי למצוא מקור חוקי להעברת הסיוע - לא הבטחה להעברת הסיוע.

עם זאת, הוסיף בן אליעזר: "הם הבינו ממני, ובצדק, שיקבלו את הכסף. אמרתי להם, שאעשה כל מאמץ בעולם כדי שהם יקבלו את הכסף. אמרתי למרכז השקעות 'תהפכו שולחנות' ותמצאו דרך חוקית לשלם להם כסף. לדעתי אפשר וצריך היה לתת להם כסף. הם הבינו ממני שהם הולכים לקבל כסף".

איך הבינו שיקבלו אם הבטחת למצוא מקור תקציבי ולא הבטחת ישירות את הכסף?

"נתתי הנחיה, ברור שזה לא כמו להבטיח כסף".

בן אליעזר הוסיף כי ליווה את פרי גליל כמעט לאורך כל שנותיו במשרד התמ"ת (מאפריל 2009). "ליוויתי את פרשת פרי גליל הרבה מאוד זמן כמעט לאורך כל התקופה בה שירתתי כשר התמ"ת. בחלק מהמפגשים התברר לי שאכן קווי היצור בחצור הגלילית הפכו מיותרים ובעלי הבית רוצים להעתיק את הפעילות למפעל באזור נהריה.

"כמובן שהתנגדתי לדבר, כי ידעתי שמדובר בקיומה של חצור הגלילית ובלמעלה מ-300 עובדים. ניסיתי לעשות כל מאמץ בעולם בישיבות אינספור. הבאנו אלינו את הבעלים. עמדו בפנינו שתי בעיות. הבעלים דרש שיכירו בהשקעות שהשקיע על מנת להישאר בחצור הגלילית. ובעייה נוספת היתה המיגבלה של יצוא כדי לקבל מענק. פתרנו את היצוא בתקנה שהורידה אותו, אבל זה כבר לא רלוונטי".

בן אליעזר הדגיש, כי הבהיר לא פעם, כולל בכתב, כי הבטיח "לטפל בדבר כך, שמרכז השקעות יכיר בהם. אמרתי את זה באינספור ראיונות. הופעתי בוועדת הכספים ואמרתי את זה. השארתי מה שאמרתי בכתב לידי יו"ר ועדת הכספים. הבטחתי לעשות כל מאמץ בעולם והם הבינו את זה כך, שמרכז השקעות ייתן להם כסף. הוריתי למרכז השקעות לעשות כל מאמץ בעולם. לדעתי הם הבינו ובצדק שקיימת פה הבטחה שלטונית". לדבריו, הוא אינו זוכר באיזה סכום מדובר.

פרי גליל. ג'יליס
"משרד התמ"ת יסייע לעובדים במסגרת מסלולי הסיוע להשתלב במקומות עבודה אחרים"/ג'יליס

משרד התמ"ת הגיב בצהריים על סגירת מפעל פרי גליל בסוף השבוע. "צר לנו, כי הנהלת המפעל בחרה לעשות שימוש בעובדים ובמצוקתם במטרה לקבל כספי ציבור. זכותו של המפעל לסגור פס ייצור ולהעבירו למפעל אחר, אך הטענה כי המדינה לא עמדה בהתחייבויותיה היא הטעייה לשמה, שנועדה לסחוט מענק של 18 מיליון שקל, עבור מפעל רווחי שאינו עומד בקריטריונים הקבועים בחוק עידוד השקעות הון".

"משרד התמ"ת יסייע לעובדים במסגרת מסלולי הסיוע להשתלב במקומות עבודה אחרים. חשוב להדגיש - ההחלטה אם לאשר מענק , או אם לאו, היא החלטה של מינהלת מרכז ההשקעות במשרד התמ"ת, שהיא הגורם המוסמך היחיד על פי חוק עידוד השקעות הון לדון ולהחליט בבקשות לקבלת מענקים לפי החוק".

"משרד עשה ועושה מאמצים רבים על מנת לאפשר למפעל ליהנות מהמסלולים השונים המוצעים במסגרת החוק ומסלולי תמיכה אחרים - אך המפעל לא עמד בקריטריונים לשם קבלתם. מדובר במפעל רווחי שאינו סוגר את שעריו בשל קריסה כלכלית, אלא מתוך בחירה להעביר את פעילות המפעל בחצור הגלילית לאזור נהריה וזאת משיקולים כלכליים ואחרים של הנהלת המפעל".

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה

מחר בוועדת הכלכלה: הפיטורים בפרי גליל

ועדת הכלכלה תקיים מחר (יום שני) דיון מיוחד בעקבות סגירת מפעל פרי גליל בחצור הגלילית ופיטורי מאות עובדיו. יו"ר הוועדה, ח"כ כרמל שאמה-הכהן (ליכוד), אמר כי "בניגוד לעובדי הנמלים, הרכבת וועדים אחרים שמוחים ושובתים, לעובדי פרי גליל באמת אין לאן ללכת. אם לא יימצא להם פתרון, רובם יפגשו מצוקת אבטלה ארוכה וקשה".

לישיבה יוזמנו, בין השאר, נציגי משרדי הממשלה השונים, בהם נציגי האוצר והתמ"ת, מנכ"ל המפעל ונציגי הבעלים, נציגי ועד העובדים, נציגי הרשות המקומית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully