וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"היצרנים הם האשמים העיקריים בעליית מחירי הממתקים"

עדי דברת-מזריץ

26.2.2012 / 19:21

מחקר של הכנסת קובע כי המחירים בהם היצרנים מוכרים את מוצרי השוקולד והממתקים לרשתות השיווק עלו בקצב מהיר יותר לעומת המחירים שמשלמים הצרכנים ברשתות השיווק

יצרני הממתקים והשוקולד הם האשמים העיקריים במחירים הגבוהים לצרכן של מוצרים אלה בישראל. כך עולה ממחקר של מחלקת המידע והמחקר של הכנסת. המחקר נעשה לקראת דיון בוועדת הכלכלה שיתקיים מחר בנושא פערי המחירים בארץ לעומת העולם.

זאת בעקבות הפרסומים של מחיר פסק הזמן של שטראוס הנמוך משמעותית בניו ג'רזי לעומת ישראל, שגרר פרסומים נוספים אודות מוצרים אחרים המיוצרים בישראל אך נמכרים במחירים נמוכים יותר בחו"ל.

מהמחקר עולה, כי מדד מחירי השוקולד והממתקים לצרכן (המחיר בו נמכר המוצר לצרכן, עד"מ) עלה משנת 2005 ועד ינואר 2012 ב-22.9% - שיעור הגבוה משיעור העלייה של מדד המחירים לצרכן, אשר עלה בשיעור של 18.4% בלבד. כמו כן, מדד המחירים הסיטוניים של תפוקת התעשייה ליעדים מקומיים של שוקולד וממתקים (מחיר היצרנים לקמעונאים. עד"מ), עלה בשיעור גבוה אף יותר - 26.9%.

"שינוי המחירים לעיל, יכול ללמד כי מדד המחירים בו היצרנים מוכרים את מוצרי השוקולד והממתקים לרשתות השיווק עלה באופן מהיר יותר בהשוואה למדד המחירים בו רשתות השיווק מוכרות את מוצרי השוקולד והממתקים לצרכנים", נכתב במחקר. הנתונים מסתמכים על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.

בנוסף, נמצא כי עליית המחירים בתחום משנת 2010 נגרמה בגין העלאת מחירים על-ידי יצרני השוקולד והממתקים. בשנים 2006 עד 2009 מדד מחירי השוקולד והממתקים לצרכן עלה באופן דומה למדד המחירים הסיטוניים שלהם. אולם בשנים 2010 עד ינואר 2012 המדד הסיטונאי של מחירי השוקולד והממתקים עלה בשיעור חד של 8.4%, לעומת עלייה מתונה יותר של 2.7% במדד מחירי השוקולד והממתקים לצרכן.

במחקר צוין, כי "בשנת 1988, שטראוס הוכרזה כמונופול בשוק טבלאות השוקולד ועליה לעמוד בתנאי הממונה על ההגבלים העסקיים. מהנתונים עולה, כי שוק טבלאות השוקולד ושוק החטיפים המתוקים בארץ הוא שוק לא תחרותי, ועל-כן ייתכן כי מחירי השוקולד בארץ גבוהים ממחירם בשווקים אחרים. ואמנם, על פי מחקר שנעשה לאחרונה על-ידי ארגון 'אמון הציבור', מחיר טבלאות השוקולד בארץ גבוה משמעותית בשיעור של עשרות אחוזים בהשוואה למחירי השוקולד במדינות מפותחות אחרות. יש לציין, כי ב-2004, המליצה הרשות להגבלים עסקיים להעמיד לדין מנהלים בקבוצת שטראוס בגין ניסיונות לחסום חדירה של מוצר שוקולד קדבורי לשוק הישראלי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully