וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האוצר הציע דמי ניהול מינימליים - כץ סירב

מירב ארלוזורוב וצבי זרחיה

27.2.2012 / 9:12

מחשש כי קרנות הביטוח ייפטרו מחשבונות פנסיה קטנים לאחר הורדת דמי הניהול, הציע הממונה על הביטוח עודד שריג לקבוע רף מינימום של 10 שקלים בחודש. יוזם החוק חיים כץ סירב

המפקח על הביטוח במשרד האוצר, עודד שריג, הציע לקבוע דמי ניהול שקליים מינימליים ככל הנראה בגובה של כ-10 שקלים בחודש על חסכונות לפנסיה - כך שדמי הניהול שישלם כל חוסך לפנסיה לא יפחתו מ-120 שקל בשנה. ההצעה נועדה להבטיח הכנסה מינימלית למנהלי הפנסיה מחשבונות פנסיה קטנים - דבר שימנע מהם להיפטר מחשבונות הפנסיה האלה.

עם זאת, ח"כ חיים כץ, שהעלה את הצעת החוק הפרטית להפחתת דמי הניהול ל-0.7% מהצבירה, סירב להצעה. היום יתקיים דיון בוועדת הכספים של הכנסת בנוגע לגובה דמי הניהול. בשל סירובו של כץ, ההצעה של המפקח על הביטוח כלל לא תועלה לדיון - אף שחברות הביטוח וגם המפקח תומכים בה.

החשש של המפקח הוא כי הפחתת דמי הניהול תביא לכך שחברות הביטוח יקבלו דמי ניהול נמוכים מאוד מחשבונות קטנים, ולכן יסרבו לקבל אותם לניהולם. כך, מי שיש לו קופת גמל רדומה של 5,000 שקל ואינו מפקיד בה כספים חדשים, החברה המנהלת תקבל ממנו הכנסה של 52.5 שקל בלבד בשנה (1.05% מהנכסים - בהיעדר דמי ניהול מהפקדות). הכנסה כזו אינה מכסה את ההוצאות על ניהול תיק פנסיה, שבין היתר כוללות הוצאות על ניהול השקעות, דיווח ורגולציה. למעשה, ההערכה מוקדמת של הפיקוח על הביטוח היתה כי ההוצאה על ניהול תיק היא 400-500 שקל בשנה.

מכיוון שדמי הניהול כיום אינם מבטיחים די הכנסה לחברות המנהלות, החשש הוא כי החברות המנהלות יחדלו לטפל בתיקים קטנים. החברות אמנם אינן יכולות "לזרוק" תיקים שכבר נמצאים בידיהן, אבל הן בהחלט יכולות לסרב לקבל תיקים חדשים כאלה. המשמעות היא שתיקים קטנים לא יוכלו לשפר את מצבם באמצעות מעבר בין קופות גמל. החשש החמור עוד יותר הוא שחלק מהחברות המנהלות יסרבו גם לטפל בחוסכים קטנים במסגרת פנסית חובה - הגם שמרבית אלה מטופלים בידי קרנות הפנסיה, שבהן לא מדובר בינתיים על שינוי בדמי הניהול.

כץ אמר אמש כי "היתה פגישה ביני לבין שריג. שנינו רוצים מתוך מחשבה מושכלת שהעמיתים יקבלו את התמורה הנאותה לחיסכון ובתי השקעות וחברות הביטוח יוכלו לחיות עם התמורה. לא צריך לעשות שום פעולות בהולות, אלא רק לאחר מחשבה עמוקה".

  • עוד באותו נושא:
  • חיים כץ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully