וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פשרה: הקופות ייגבו דמי ניהול של לפחות 9 שקלים

צבי זרחיה

27.2.2012 / 13:01

ועדת הכספים אישרה את התקנות להפחתת דמי הניהול לקרנות פנסיה וביטוחי מנהלים אך גם קבעה פשרה שתאפשר לקרנות גביית דמי ניהול מינימליים

בוועדת הכספים שדנה כעת בהורדת דמי הניהול בקופות הגמל, מסתמנת הסכמה שלפיה קופות הגמל יוכלו לגבות דמי ניהול מינימליים של 9 שקלים בחודש. ההצבעה על כך תועלה בקרוב לאחר שתמצא הדרך המשפטית לכלול "רצפת דמי ניהול" בתקנות להורדת דמי הניהול.

כמו כן, מוצע להעלות את שיעור דמי הניהול בחשבונות של עמיתים שהקשר עימם נותק מ-0.2% ל-0.3%. ועדת הכספים אישרה את התקנות להפחתת דמי הניהול לקרנות פנסיה וביטוחי מנהלים.

בדיון נוכחים רק שמונה חברי כנסת מבין 15 חברי הוועדה, לעומת חמישה לוביסטים. חברי הכנסת שהגיעו לדיון הם יו"ר הוועדה משה גפני (יהדות התורה), חיים כץ (ליכוד), ציון פיניאן (ליכוד), ליה שמטוב (ישראל ביתנו), שי חרמש (קדימה), יוסף וקנין (ש"ס) ויעקב אדרי (קדימה). בהמשך הצטרף לדיון אבישי ברוורמן (עבודה) שלושה לוביסטים ממשרד "פוליסי" מייצגים את איגוד חברות הביטוח ושני לוביסטים ממשרד הלובינג כהן-רימון-כהן מייצגים את איגוד קופות הגמל.

לפי פשרה שהתקבלה בין כץ לבין הממונה על שוק ההון באוצר, פרופ' עודד שריג, החל מה-1 במרץ תעמוד תקרת דמי הניהול על 1.1%, ובתחילת 2014 היא תרד ל-1.05%. עוד סוכם שבקופות הגמל לגמלאים מעל גיל 67 תעמוד התקרה על 0.6% בלבד. כמו כן, סוכם כי תקרת דמי הניהול על ההפרשות לקופות הגמל תרד מ-5%, כפי שביקש האוצר, ל-4%.

נשיא איגוד חברות הביטוח זאב אבן חן הביע התנגדות לתקנות. "אני מקווה שלא נסגר 'דיל' כפי שפורסם בתקשורת בין כץ, שריג ורה"מ בנימין נתניהו. אחרת מה הטעם לדיון כאן?".

לדבריו, "המפקח בעצמו אמר כי הורדה של דמי הניהול לשיעור נמוך ממה שהוצע על ידו מסוכנת. המפקח על הביטוח צריך להיות נאמן לעמדתו המקצועית ולא ללכת אחרי החלטה פוליטית. אנו לא חותמת גומי פה. אנו רואים בחומרה רבה את ההסכמה של המפקח על הביטוח להקטין באופן קיצוני את דמי הניהול בניגוד לעמדה המקצועית שהציג באחרונה בוועדת הכספים. ההחלטה מהווה הפרה של התחייבויות ומצגים שלטוניים שניתנו . שר האוצר אמר שהתקנות ייצאו מהכנסת כפי שהם נכנסו. אני חש תחושה לא טובה".

גפני השיב " זה לא נכון. אנו דנים לגופו של עניין".

אבן חן: "יש פה דיבורים וצחוקים ומלגלגים על מה שאני אומר. יש לי חושים מחודדים. אני לא טועה. משקיעים מדירים רגליהם מהשקעות בקופות גמל בשל הפגיעה בדמי הניהול. לא ניתן לעבור על כך לסדר היום על ידי שבירת כללי משחק והכנסת שיקולים זרים לשוק החיסכון הפנסיוני, הפועל לפי בסיס של עקרונות כלכליים. לא ניתן לשער את ההשלכות, ומצפים שהוועדה תקיים דיון מפורט על כל סעיף וסעיף, המפקח יעמוד על מספרים שהציג בפעם הקודמת, ולא תהיה נסיגה. יש לי תחושה שאני מפריע לכם לנהל את הדיון כי הכל כבר סגור".

צבי סטפק, מבעלי חברת מיטב, המשמש כיו"ר החברה, אמר שהוא מבקש ש"הח"כים יהיו נקיים מכל חשיבה מוקדמת. מה שנעשה זה שטיפת מוח מאוד לא ראויה. אני לא חלק ממשחק מכור מראש. קיבלנו צירוף של דבר וכולירע", קרא. דבריו עוררו זעם בקרב הח"כים וגפני העיר לו על כך.

סטפק התריע כי "אישור התקנות יגרום לכך שבעוד כמה שנים תקום ועדת הריכוזיות מספר 2. לכן צריך להקים ועדה מקצועית כמו ועדת ששינסקי. זה נושא לא פחות חשוב".

כץ אמר כי "לא ניסינו לפגוע באף אחד. המטרה של עודד שריג ושלי היתה שבסוף הדרך החוסכים ייפגשו עם הפנסיה ומנהלי הקופות יוכלו להתפרנס. אם נראה ששגינו, נשנה במהלך הדרך את ההצעות כי זה לא בבחינת 'כזה ראה וקדש'. בדקנו את השוק וראינו את המספרים. התקרבתי לנתוני האוצר (שדרש 1.2% לעומת כץ שדרש 0.7%)".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully