וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לקראת פתרון: מפעל פרי גליל ייפתח מחר בבוקר

צבי זרחיה

27.2.2012 / 19:46

יו"ר ועדת הכספים הודיע כי יגיש לוועדת השרים הצעה למתן מענק ממשלתי לפרי גליל, ודרש מבעלי המפעל לחדש את העבודה

מפעל פרי גליל ייפתח מחר בבוקר וישוב לעבודה סדירה, כך הודיע הערב אושיק אפרים, אחד מבעלי המפעל, ויו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני (יהדות התורה). גפני דרש מאפרים לפתוח מחדש לאלתר את העבודה במפעל, לאור התקדמות הדיונים למציאת פתרון למתן מענק ממשלתי למפעל.

גפני פנה הערב אל ראש הממשלה בנימין נתניהו בבקשה שיתערב בפרשה. נתניהו הודיע שיאתר את שר התמ"ת, שלום שמחון, הנמצא כעת בחו"ל, ואת שר האוצר יובל שטייניץ היוצא הלילה לסין, על מנת לגבש הסדר שיאפשר מתן סיוע למפעל.

גפני הודיע שבשבוע הבא יגיש לוועדת השרים לחקיקה הצעת חוק למתן מענק ממשלתי לפרי גליל. גפני הביע תקווה שהממשלה תתמוך בהצעת החוק שתועלה ביום ד' הבא להצבעה בקריאה טרומית, תוך הבטחה שהמשך החקיקה ייעשה בתיאום עם הממשלה.

מוקדם יותר היום דנה ועדת הכלכלה בצוות מיוחד למציאת דרכי סיוע למפעל פרי הגליל. הצוות ייפגש הלילה לישיבה ראשונה שבה ישתתפו יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ כרמל שאמה הכהן (ליכוד), יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני (יהדות התורה), ח"כ עמיר פרץ (עבודה), נציגי האוצר, התמ"ת, המנ"ל החברה, אושיק אפרים-אחד הבעלים, ראש מועצת חצור הגלילית, שמעון סויסה ויו"ר ועד העובדים, ומוטי חזיזה.

שר התמ"ת לשעבר, בנימין בן אליעזר, אמר בפתיחת הדיון בוועדת הכלכלה: "העובדים והבעלים של מפעל פרי גליל היו רשאים להבין ששר במדינה המייצג את הממשלה הבטיח לקיים את זה שיקבלו את מה שמגיע להם בחוק לעידוד השקעות הון. לא נקבתי בסכומים אבל התחייבתי לעשות כל מאמץ להחריג אותם. צריך להחריג את המפעל והממשלה צריכה לשלם את זה".

בן אליעזר הוסיף כי "האם העובדים והבעלים הבינו ממני שאני מתכוון להיאבק כדי שיקבלו את המענק? התשובה היא חיובית. היה ברור לי שסגירת המפעל משמעותה סגירת הדלק של חצור הגלילית. זה המקום היחיד שבו ניתן לומר למפעל יש עיירה. הבעלים אמרו שיש להם חלופה להעתיק את המפעל למטה אשר. אני התנגדתי לכך, כי לא רציתי להביא לכך שהמפעל הזה ייסגר בחצור הגלילית".

לדבריו, "ידעתי שקיימת מגבלה לתת את הסיוע למפעל. החוק מחייב 25% יצוא. אז אמרתי שלגבי המפעל הזה יש לבצע החרגה ולכן יש להוריד את המגבלה".

היועצת המשפטית של הוועדה עו"ד אתי בנדלר אמרה כי "נראה לכאורה שמדובר לכאורה בהחלטה שלטונית מחייבת אבל אין לי את כל הנתונים בעניין". אם על פי החוק לא ניתן להעניק את הסיוע אזי ההבטחה הזו אינה מחייבת כי לא ניתן לפעול בניגוד לחוק.

יו"ר הועדה ח"כ כרמל שאמה הכהן (ליכוד) אמר כי "המדובר על מפעל שהוא העוגן התעסוקתי בישוב באזור שלא רווי בהזדמנויות תעסוקה. לכן, אם המדינה התחייבה התחייבות אמיתית שיש לה משמעות משפטית מחייבת ובלתי חוזרת אזי היא חייבת לעמוד בהתחיבויותה".

לדברי שאמה הכהן: "גם אם לא ניתנה הבטחה לעמוד במחוייבות. ברגע שעומדת שאלה של פרנסתם של מאות משפחות באופן ישיר וגם באופן עקיף הממשלה והכנסת חייבים להפגין את שיא היצירתיות והרגישות למצוא פתרון להבטיח תעסוקה לאורך זמן. יש לנו תחושה שאנו נותנים אפשרות להשתמש במצוקות של עובדים להשיג הישגים עסקיים".

שאמה הכהן מתח ביקורת על סגירת המפעל בערב שבת ואמר כי ניתן היה לסגור ביום א'. "יש עניין של נראות ומכובדות. אף אחד לא צריך להתנהג כגנב בלילה".

מנהל מרכז ההשקעות חזי צאיג במשרד התמ"ת אמר כי "בשנת 2008 לאור המשבר העולמי חשבנו לייצר תיקוני חקיקה בחוק לעידוד השקעות הון ולפתור את בעיית היצוא. התכוננו לעשות כן באמצעות הוראת שעה אבל זה לא הסתייע כי המשבר העולמי חלף, והממשלה בסופו של דבר לא תמכה בשינוי החקיקה". הוכנה טיוטה של הוראת שעה לשינוי החוק אבל לא הוגשה הצעת חוק.

"אף אחד לא שומע את כאב העובדים"

מוטי חזיזה יו"ר ועד העובדים קרא בהתרגשות "אף אחד לא רואה את הבעיה של העובדים שנותרו בלא עבודה. לא איכפת לכם? לזה אין פתרון? להבימה יש פתרון. אנו עובדים שחשוב שיהיה לנו מקור פרנסה. אנשים בחוץ דואגים. איפה הרגש והכבוד? מהי פריפריה? הכל סיסמאות. זה על המצפון שלנו כועד העובדים. לא איכפת לכם מחצור. מה העובדים אשמים? תמצאו פתרון לעובדים בלבד. הפתרון ביידים שלכםץ באתי באמונה ובתקווה, אנו שרופים, כואבים, הדמעות מילאו את הכבישים בחצור. עד כמה? כמה אפשר להיות מסכן של המדינה? אנו לא בני אדם? לא שייכים לפריפריה של המדינה או אנו שייכים לפריפריה הסורית או המצרית? מי יתן מענה לעובדים?".

חזיזה הוסיף כי "אין מי שישמיע את הכאב של העובדים. מה חטאו של עובד יצור שחי בשכר מינימום? מי מסוגל להסתכל בעיניים לעובדים הללו? למה לא אמרתם להבימה ולרשות השידור. כולם קיבלו סיוע. הגעתם אלינו, אנו מסכנים עם כבוד ועם ערכים. העובדים רוצים לעבוד ולא להיות מובטלים. אתם תשלמו כפול על כפול".

מנכ"ל המפעל, אושיק אפרים, אמר כי "רכשנו את המפעל בשנת 2009 ב-105 מיליון והשקענו 95 מיליון שקל בחצור הגלילית. היינו אצל בן אליעזר והוא הבין את החשיבות ואמר שנקבל את מענק של 18 מיליון שקל. אני שומע ביומיים האחרונים שאנו כל כך רווחיים. אני שילמתי 16.8 מיליון שקל על חברה שפשטה את הארגל ולא החסרתי מאף עובד".

"לא אתן לאף אחד להכפיש אותנו. זכינו במכרז שהשתתפו בו 100 אנשים ולא ביקשנו כלום. לא רוצה תספורת ולא פן. אנחנו רוצים את הכסף שמגיע לנו. לא משכנו דיווידנד. לא לקחנו שקל. אנחנו לא צריכים לקחת את הכסף מחצור".

אפרים הוסיף כי "נוצר מצב שיומיים אני נתפס כפושע העם. יחימוביץ' עוד מעט מלאימה את החברה. העובדים הם חלק מאיתנו. העובדים זה אני. אני זה העובדים".

שאמה הכהן שאל את אורן משה, נציג אגף התקציבים באוצר, האם המשרד יתמוך בחקיקה שתסייע לפרי גליל בלא שתהיה לה השלכות רוחב. משה אמר כי "אין לנו התנגדות עקרונית לתת פתרונות למפעלים שיש להם נסיבות מסויימות כמו מפעלים במצוקה או באיזורי הפריפריה. עם זאת, לא אמליץ לתמוך בחוק פרסונלי למפעל".

צאיג הוסיף כי "אם תביאו הצעת חוק שההשלכות התקציביות שלה יהיו 8-18 מיליון שקל - מרכז ההשקעות יוכל לספוג אותה".

  • עוד באותו נושא:
  • פרי הגליל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully