וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דו"ח: החברות המזהמות ביותר - פז, דלק וכיל

אורה קורן

28.2.2012 / 16:30

לפי דו"ח רמת הציות הסביבתי שפרסם היום המשרד להגנת הסביבה החברות אורמת, טאואר ג'אז וגיוון אימג'ינג הן החברות הצייתניות ביותר לכללי ההגנה על הסביבה

המשרד להגנת הסביבה פרסם היום את רמת הציות הסביבתי של חברות התעשייה הציבוריות בישראל מתוך מדד ת"א 100 . מדובר בדירוג המשקלל את פעולות החברות בנושא, כולל מפגעים ופעולות למניעתם. בראש החברות המצייתות לכללי השמירה על הסביבה נמצאות אורמת, טאואר ג'אז, גיוון אימג'ינג, אבגול, פריגו, פלסאון, פרוטליקס ו-FMS. בתחתית הרשימה נמצאת גרנית הכרמל, ולפניה כיל, דלק ופז . במשרד להגנת הסביבה ציינו כי חברות בתחתית הרשימה מתאפיינות ברמת סיכון סביבתי גבוהה יחסית, שעלול להיות לה גם היבט כלכלי כתוצאה מקנסות, תקלות ואפילו סגירת מפעלים.

בד בבד פורסם מדד של חברות שנוקטות צעדים לצמצום הפגיעה בסביבה. בדירוג הצעדים שנקטו החברות מובילה אורמת ואחריה בהפרש ניכר כיל, שטראוס ובז"ן . מהמשרד להגנת הסביבה הסבירו את הופעתה של כיל בשני המדדים המנוגדים בכך, שהחברה נוקטת פעולות לשמירת הסביבה, אולם ריבוי מפעליה גורם לריבוי מפגעים, ולכן היא מדורגת ברמת סיכון סביבתי גבוהה יחסית.

השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן אמר, כי הדירוג יספק לציבור הרחב המשקיע בבורסה וליועצי ההשקעות כלי חשוב נוסף בהערכת חברות והסיכונים הכלכליים אליהם הן חשופות בשל אי עמידה בתקנים הסביבתיים. לדבריו, הוספת אמצעי זה למערך שיקולי המשקיע יעודד את החברות לצמצם את הפגיעה הסביבתית הנגרמת מפעילותן ותצמצם את הסיכון הפיננסי של הציבור המושקע באמצעות הגופים המוסדיים המנהלים את קרנות הפנסיה של כולנו. "שיקולים סביבתיים חייבים להיות חלק אינטגראלי בפעילותן של חברות. אני מאמין שהדרוג והגברת השקיפות יגרמו לחברות לאמץ דפוסי פעולה סביבתיים יותר ולמנוע זיהומים מיותרים", אמר ארדן.

החברות שנכללו בדירוג, שפורסם לראשונה, הן החברות הפועלות בתחום התעשייה אשר נסחרות במדד תל אביב 100, וכן חברות האחזקה הנסחרות במדד ת"א 100 המחזיקות בחברות הפועלות בתחום התעשייה (פרטיות או ציבוריות).הדירוג מתייחס למידע הרלבנטי לשנים 2009- 2011 (כולל).

המשרד להגנת הסביבה פנה לפני כחצי שנה לחברות והודיע להן על ביצוע הדירוג. בפני החברות הוצגה מתודולוגיית המדרג ומאז קיים המשרד הליך של בחינה והידברות מול התעשייה. המידע על החברות נאסף מקרב כל הגורמים הרלוונטיים במשרד להגנת הסביבה ונערכה הערכה של החברות בהתאם.

הדירוג מתבסס על המידע הקיים בידי המשרד להגנת הסביבה מתוקף תפקידו כרגולטור המפקח על פעילות חברות אשר בבעלותן מפעלים, שתחום פעילותם עלול להשפיע על הסביבה.הדירוג מתייחס לשני סוגי מידע: צעדים שננקטו נגד חברות שהפרו הוראות שונות שנקבעו בדין או בהיתרים, או תנאים ברישיון עסק, לצד מפגעים או אירועים הידועים למשרד להגנת הסביבה.

התאחדות התעשיינים מתחה ביקורת על המדד. "מדד הציות שהציג המשרד להגנת הסביבה, פוגע בתעשייה ואף יהווה תמריץ שלילי להתנהגות סביבתית ראויה של התעשייה, ובכך הוא משיג בדיוק את המטרות ההפוכות לשמן הוא נועד", נמסר בתגובת ההתאחדות. "המדד מוגדר 'מדד ציות', אך בפועל הוא אינו מתייחס לרמת הציות, אלא להיפך - חברה שעומדת בכל הדרישות והתקנים של המשרד, ועוקבת, מנטרת ומקפידה על דיווח שלם וכולל גם של אירועים זניחים ושוליים, נמדדת לחומרה ללא קשר למידת הציות בפועל למדדים ולתקנים. השיטה ודרכי העבודה שעל בסיסן הוכן המדד יוצרות הטעייה, שתוצאתה אינה משקפת נאמנה את ביצועי התעשייה לשמירה על הסביבה. כמו כן, ההפרדה בין מדד הציות הסביבתי לבין מדד המציג פעילות חיובית של החברות, הינה הפרדה מלאכותית", הוסיפה ההודעה.

התאחדות התעשיינים ניסתה למנוע את פרסום המדד וקיבלה בנושא יעוץ משפטי ממשרד גרוס, קלינגהנדלר, חודק הלוי גרינברג. "החברות הציבוריות מספקות היום מידע מקיף ומפורט אודות מידת הציות שלהן לרגולציה הסביבתית ואודות הסיכונים הסביבתיים הכרוכים בפעילותן. מידע זה מיועד למשקיעים ולמוסדות פיננסיים והוא נסמך על מידע מהימן ועל מתודולוגיית הערכת סיכונים. פרסום הדירוג במתכונתו הנוכחית, גורם להטעיה חמורה של ציבור המשקיעים והציבור הרחב", נמסר מההתאחדות. יצויין, כי מידי שנה מתפרסם גם מדד האט"ד (אדם טבע ודין) שמנסה לחשוף את הפרטים הרלוונטים, שהחברות הציבוריות לא מכלילות בדו"חותיהן הכספיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully