וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי נפגע ממתווה דמי הניהול החדש? החוסכים הקטנים

נועם בר

29.2.2012 / 9:50

בקשת איגוד קופות הגמל לאפשר לחברות לגבות מכל חשבון דמי ניהול מינימליים של 9 שקלים בחודש תגרום למי שחסך מתחת ל-10,000 שקלים לשלם דמי ניהול בשיעור של 10% בשנה ויותר

יום לאחר שאושרה בוועדת הכספים של הכנסת, מסתמן כי הרפורמה בדמי הניהול תפגע דווקא בחוסכים הקטנים. בד בבד עם אישור התקנות השבוע להוריד את תקרת דמי הניהול בקופות הגמל ובביטוחי המנהלים מ-2% מהצבירה, לשיעור של 1.05%, נענה האוצר יחד עם חברי הכנסת לבקשת איגוד קופות הגמל לאפשר לחברות לגבות מכל חשבון דמי ניהול מינימליים של 9 שקלים בחודש.

במונחים שנתיים מדובר בסכום מינימום של 108 שקל. משמעות הדבר היא שבעוד חוסכים גדולים ובינוניים, שמחזיקים בהיקפי צבירה של עשרות אלפי שקלים ויותר, ייהנו מהורדת התקרה בדמי הניהול כשיחסכו לעצמם מאות ואלפי שקלים בשנה, דמי הניהול שישלמו מאות אלפי חוסכים המוגדרים קטנים, צפויים דווקא להתייקר ובשיעורים ניכרים של עשרות ומאות אחוזים.

דמי ניהול. TheMarker
דמי ניהול/TheMarker

עבור לקוחות שמחזיקים ביתרת צבירה נמוכה מ-10,200 שקל, משקפים דמי הניהול האלה שיעור שהוא גבוה מתקרת דמי הניהול החדשה שנקבעה. עבור לקוחות שמחזיקים ביתרת צבירה נמוכה מ-5,400 שקל, משקפים דמי הניהול המינימליים שיעור שהוא גבוה אפילו מהתקרה הקיימת היום, 2%.

כך למשל, חוסך שמחזיק בקופת הגמל שלו יתרת צבירה של 4,000 שקל, ישלם דמי ניהול שנתיים בשיעור של 2.7% מהצבירה. לקוחות ממש קטנים, כאלה עם יתרת צבירה של 2,000 שקל ופחות, ישלמו דמי ניהול שמהווים אחוזים ניכרים מהחיסכון עד כדי אבסורד. מי שברשותו קופת גמל עם יתרה של אלף שקל, ישלם דמי ניהול שנתיים בגובה של כ-11% מהחיסכון שלו והמצב אפילו מחמיר יותר בסכומים קטנים יותר.

מאות אלפים חסכו רק כמה אלפי שקלים

לא מדובר בכמות לקוחות זניחה. ההערכה היא כי רק בענף הגמל לבדו יש 300-400 אלף חשבונות קטנים הכוללים צבירות בהיקף נמוך מ-10,200 אלף שקל. בקרב החשבונות האלה, החשבון הממוצע הוא של כ-5,000 שקל. לפי נתון נוסף מחצית מהחשבונות האלה, כלומר 150-200 אלף חשבונות, כוללים צבירה נמוכה במיוחד של פחות מ-5,000 שקל.

משמעות הנתונים האלה, הוא שמתן אפשרות לחברות לגבות דמי ניהול מינימליים של 9 שקלים בחודש, תגרום למאות אלפי עמיתים דווקא לייקור דמי הניהול עד כדי תשלום דמי ניהול הגבוהים מהתקרה הקיימת היום של 2%. עבור חלקם האחר, אלה שבחסכונותיהם יותר מ-5,000 שקל, אולי תהיה כאן הוזלה ביחס לתקרה הקיימת היום, אבל הם לא ייהנו מהתקרה החדשה שנקבעה במסגרת הרפורמה בשיעור של 1.05% מהצבירה.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
דמי ניהול. TheMarker
דמי ניהול/TheMarker

במונחים של היקף נכסים מנוהלים מדובר ב-17-18 מיליארד שקל שצפויים להניב לחברות הגמל דמי ניהול גבוהים מהתקרה שנקבעה. זהו סכום שמהווה כ-11% מהנכסים המנוהלים בקופות התגמולים ונכללים ברפורמה. עם זאת, בעיית הלקוחות הקטנים רלוונטית גם לביטוחי המנהלים, אלא ששם גביית דמי הניהול המינימליים תחול רק על פוליסות חדשות שייפתחו מכאן ולהבא - ולא על פוליסת קיימות.

מתן האפשרות לגביית דמי ניהול מינימליים צפוי לעלות בימים הקרובים לאישור ועדת הכספים של הכנסת. בחברות הביטוח ובבתי ההשקעות העריכו, כי מתן אפשרות כזו תמתן משמעותית את הפגיעה הצפויה להם בעקבות הורדת התקרה בדמי הניהול.

במלים אחרות, החוסכים הקטנים צפויים לסבסד את הורדת התקרה בדמי הניהול ללקוחות אחרים. לחלק גדול מאותם חוסכים קטנים אין אלטרנטיבה לניהול הכסף, מה שאומר שהם ייאלצו לשלם את דמי הניהול היקרים. יש חוסכים רבים שפתחו קופות גמל עם סכומים קטנים של אלפי שקלים בודדים, רגע לפני ההחלטה ב-2006 לבטל את הטבת המס על חיסכון בקופות גמל לטווח בינוני של 15 שנה.

אותם חוסכים ניצלו את הרגע האחרון, ופתחו קופות גמל עם סכומים קטנים רק כדי ליהנות מחיסכון פטור ממס. תשלום של דמי ניהול גבוהים מכאן והלאה צפוי להפוך את החיסכון ללא משתלם. ואולם הברירה היחידה של אותם חוסכים להתמודד עם המצב, היא משיכת החיסכון לפני תום 15 השנים. במצב כזה הם ייאלצו לשלם מס גדול של 35% על החיסכון בקופה, מה שיהפוך את החיסכון כולו ללא משתלם

  • עוד באותו נושא:
  • דמי ניהול

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully