וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דו"חות אייפקס: שווי פסגות ירד בכמיליארד שקל

מיכאל רוכוורגר

29.2.2012 / 13:05

כשנה לאחר שהשלימה את רכישת השליטה בפסגות מדווחת קרן ההשקעות אייפקס על צניחה של כ-38% בשוויה מאז חודש יוני 2011 אז עמד שוויה על 2.75 מיליארד שקל

"אנחנו משקיעים בחברות גדולות וותיקות ובעיקר בחברות מצויינות. פסגות הוא גוף מוביל בישראל. אנחנו מאמינים בבית ההשקעות הזה ורוצים אותו. פסגות יהיה הגוף המוביל לחיסכון לטווח ארוך", כך אמרה בדצמבר 2010 זהבית כהן, מנכ"לית קרן ההשקעות הפרטיות (פריווט אקוויטי) אייפקס ישראל בכנס יועצי השקעות של פסגות.

הנאום הזה היה זמן קצר לאחר שאייפקס נפרדה מהמנכ"ל המוערך של פסגות רועי ורמוס (במסגרת ההסדר עם הפרקליטות והרשות לני"ע) והשלימה רכישת השליטה בפסגות (76.7%) מידי קרנות יורק, פליינפלד וסנקה תמורת כ-2.08 מיליארד שקל (שמומנה באמצעות חוב בנקאי בהיקף של כ-600 מיליון שקל מידי לאומי, הפועלים, דיסקונט, מזרחי ואגוד , וכן באמצעות כספי המשקיעים) , מה שגזר לפסגות שווי של כ-2.71 מיליארד שקל.

אלא ששנה אחת בלבד לאחר הרכישה, הדו"חות הכספיים לשנת 2011 שהפיצה אייפקס למשקיעיה במהלך הימים האחרונים חושפים את התמונה העגומה בכל הקשור לירידת שווי דרמטית שרשמה הקרן בגין ההשקעה בפסגות, המנוהל על ידי רונן טוב.

בעוד שההשפעה של המחאה החברתית והתגברות התחרות בשוק החלב לא הפריעו לאייפקס להעריך את שווי פעילות קונצרן המזון תנובה בכ-7.9 מיליארד שקל, במקרה של פסגות, השנה הקשה שעברה על בית ההשקעות בכלל ועל ענף בתי ההשקעות והפיננסים הניצבים בפני איום של ירידה ברווחיות (על רקע הרפורמות כמו הורדת דמי הניהול בקופות גמל וביטוחי מנהלים ועוד), לא הותירה לאייפקס הרבה ברירות.

מן הדו"חות עולה כי את שוויה של פסגות (לא כולל החוב) מעריכים באייפקס נכון לסוף דצמבר 2011 בכ-1.7 מיליארד שקל - צניחה של כמיליארד שקל בשווי, כלומר כ-38% לעומת שווי נגזר של כ-2.75 מיליארד שקל לפסגות, שלפיו היתה רשומה ההשקעה בספרי אייפקס נכון לסוף יוני 2011.

כחלק מתנאי העסקה הגיעה אייפקס להסכמה בכתב עם הפרקליטות, לפיה החקירה נגד קבוצת פסגות תיסגר ופסגות שילם בתמורה קנס בגובה 150 מיליון שקל. בהתאם לכך ובהנחה שפסגות לא חילקה דיווידנד גבוה מאז הרכישה על ידי אייפקס, נכון להיום שווי האחזקה של אייפקס בפסגות הנגזר מן השערוך האחרון עומד על כ-1.3 מיליארד שקל, כלומר הפסד על הנייר של כ-700 מיליון שקל, אך חישוב זה אינו כולל את פרמיית השליטה בגין פסגות.

ההפחתה בשווי של פסגות מהווה גם חדשות רעות עבור קרן מרקסטון, המנוהלת על ידי רון לובש, אמיר קס ודני גילרמן, שמחזיקה בכ-23.2% מפסגות. לאחר שהשלימה את העסקה, כהן ניהלה משא ומתן עם מרקסטון כדי לרכוש את חלקם בפסגות לפי אותו שווי שבו בוצעה העסקה (למרות שמרקסטון בעלת מניות המיעוט בפסגות), אך קס ולובש לא הסכימו ודרשו פיצוי, שכן הם העריכו כי כהן ואייפקס ישביחו את שווי פסגות ובעתיד הוא יהיה שווה הרבה יותר, הערכה שבינתיים התבררה, נכון להיום, כשגויה.

אמנם מרקסטון ביצעה לאחרונה אקזיט מרשים בחברת נטפים, אך אם היתה מוכרת את אחזקותיה בפסגות אז ומקבלת כ-620 מיליון שקל, הדבר היה מסייע לה בפרעון חובות של קרוב למיליארד שקל מידי הבנקים בגין ההלוואות שנטלה לרכישת קופות גמל וקרנות נאמנות על ידי פריזמה (שקרסה) מידי בנקי לאומי והפועלים.

ההמלצות של ועדת הריכוזיות, שצפויות לחייב את אייפקס לבחור אם למכור את תנובה או פסגות, ככל הנראה לא יותירו את אייפקס סימני שאלה רבים, שכן ההשקעה בתנובה עדיין תניב להם רווח נאה, בעוד שבפסגות יצטרכו לקרות דברים חיוביים רבים בכדי שההשקעה תהפוך לרווחית אם בכלל. עם זאת, ההמלצות של ועדת ריכוזיות עשויות להרתיע את אייפקס מלקנות חברות גדולות בישראל בסדרי גודל של תנובה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully