וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברננקי הכביד על וול סטריט; מדד דאו ג'ונס עלה חודש חמישי ברציפות

29.2.2012 / 23:40

שווי אפל פרץ את רף חצי טריליון דולר; סודה סטרים נפלה ב-14%; הזהב מחק את העליות של פברואר; הנפט קפץ ב-9% החודש; פריגו עלתה ב-3% נוספים

בורסות וול סטריט נסגרו בירידות לאחר שנאומו של יו"ר הבנק הפדרלי, בן ברננקי, צינן את ציפיות המשקיעים לכך שהבנק המרכזי ינקוט בצעדים נוספים לתמיכה בצמיחת כלכלת ארה"ב. עם זאת, בסיכום חודשי עלו המדדים, ומדד דאו ג'ונס השלים את רצף העליות החודשי הארוך ביותר זה שנה. שווי השוק של ענקית מוצרי האלקטרוניקה אפל חצה היום בראשונה את רף 500 מיליארד דולר.

מדד דאו ג'ונס, אשר נסגר אתמול בראשונה מאז שנת 2008 מעל לרמה של 13,000 נקודות, ירד ב-0.4% אולם השלים עלייה חודשית חמישית ברציפות - רצף העליות החודשי האורך ביותר מאז אפריל. מדד S&P 500 נסוג ב-0.5% והשלים עלייה של כ-4% בחודש פברואר - עלייה חודשית שלישית ברציפות. מדד נאסד"ק , אשר חצה בתחילת יום המסחר את רמת 3,000 נקודות בראשונה מאז שנת 2000, איבד 0.7%. שוק האג"ח הממשלתיות בארה"ב נסגר בירידות, והתשואה על האג"ח ל-10 שנים עלה ב-0.05% ל-1.98%.

בשוק הסחורות נפל מחיר הזהב היום ביותר מ-4% וסיים עקב כך את פברואר בירידה, ואילו מחיר הנפט השלים זינוק חודשי של כמעט 9%. החוזים על הנפט הגולמי למסירה באפריל נסגרו במחיר של 107.07 דולר לחבית, עלייה של 0.5%, בבורסת הסחורות של ניו יורק. בסיכום חודשי, קפץ מחיר הנפט בפברואר ב-8.7%. החוזים על הזהב למסירה באפריל נסגרו במחיר של 1,711.3 דולר לאונקייה, שפל של חודש, לאחר נפילה של 4.3% - הירידה היומית החדה ביותר מאז אמצע דצמבר - בבורסת הסחורות של ניו יורק. עם זאת, מחיר הזהב עודנו גבוה ב-9.2% מרמתו בתחילת השנה. החוזים על הכסף נסגרו בניו יורק במחיר של 34.64 דולר לאונקייה, נפילה של 6.9%.

אכזבה מנאום ברננקי

יו"ר הבנק הפדרלי, בן ברננקי, אמר כי הבנק המרכזי יידרש להתמיד בתמריצים המוניטרים לכלכלת ארה"ב למרות הירידה בשיעור האבטלה וחששות מפני התגברות זמנית של האינפלציה עקב התייקרות מחירי הנפט.

"השוק מפרש את דבריו של ברננקי בתור הודעה כי לא צפויה הרחבה כמותית נוספת", אמר הברוקר פול הורמן מחברת טרדישן אסיאל סקוריטיס. "זו הסיבה שהמדדים עברו לירידות".
"נכון לעכשיו, לאור רמת האבטלה הגבוהה ותחזית האינפלציה המתונה, ועדת השוק הפתוח של הבנק הפדרלי (FOMC) מעריכה כי המשך המדיניות המוניטרית המרחיבה מאוד עולה בקנה אחד עם שתי היעדים של הבנק הפדרלי" - לשמור על יציבות מחירים ועל תעסוקה מרבית - אמר היום ברננקי במסגרת עדותו בפני ועדת השירותים הפיננסים של בית הנבחרים האמריקאי.

ברננקי אמנם ציין כי נרשמו "התפתחויות חיוביות" בשוק העבודה, אולם "מצב שוק התעסוקה עדיין רחוק מלהיות נורמלי", אמר יו"ר הבנק הפדרלי ביום הראשון של עדותו החצי שנתית על המדיניות המוניטרית בקונגרס. לדבריו, העלייה שנרשמה באחרונה במחירי הבנזין "צפויה לגרור התגברות זמנית של האינפלציה תוך צמצום כוח הקנייה של הצרכנים".
דבריו של ברננקי מצביעים על כך שסימני השיפור שנרשמו באחרונה בכלכלה הגדולה בעולם אינם צפויים לשנות את תחזית הבנק הפדרלי לפיה הריבית בארה"ב תישאר ברמה נמוכה באופן חריגה לפחות עד שלהי שנת 2014. בה בעת, ברננקי לא אותת על כך שהבנק המרכזי שוקל לנקוט בצעדים נוספים להמרצת הכלכלה.

"היינו עדים למה התפתחויות חיוביות בשוק העבודה", אמר ברננקי. "עם זאת, המצב בשוק העבודה עדיין רחוק מלהיות נורמלי: שיעור האבטלה ממשיך להיות גבוה, שיעור האבטלה ארוכת הטווח עודנו קרוב לשיא, ומספר האנשים שעובדים במשרה חלקית בשל סיבות כלכליות עודנו גבוה מאוד".

"בטווח הרחוק יותר, הבנק הפדרלי צופה כי רמת האינפלציה המתונה תימשך מעבר לשנה הנוכחית", אמר ברננקי, בתארו את פגישתה האחרונה של ועדת השוק הפתוח של הבנק הפדרלי שנערכה בחודש ינואר. "מאז התחזיות של הישיבה האחרונה, מחירי הבנזין התייקרו, בעיקר בעקבות התייקרות מחירי הנפט בעולם - התפתחות שצפויה לגרום להאצה זמנית באינפלציה תוך צמצום כוח הקנייה של הצרכנים", הוסיף.
ברננקי לא התייחס בדבריו היום לאפשרות של צעדים מוניטרים מרחיבים נוספים. בעדותו הקודמת בקונגרס בחודש יולי, תיאר ברננקי צעדים שבהמשך החליט הבנק הפדרלי לנקוט בהם בישיבותיו באוגוסט וספטמבר.

ברננקי אמר היום עוד כי "לאור סימנים שונים במידה מסוימת שהתקבלו באחרונה משוק העבודה וממדדים אחרים בתחום הביקוש והייצור, יהיה חשוב במיוחד לבחון את הנתונים שיפורסמו בהמשך כדי להעריך את המשך קצב התאוששות הכלכלה".

צמיחה חדה מהצפוי בארה"ב

כלכלת ארה"ב צמחה בשיעור חד מהצפוי ברבעון הרביעי של שנת 2011 לאחר שחברות אמריקאיות הגדילו את המלאים על רקע ציפייתן להתאוששות הצריכה הפרטית. התוצר המקומי הגולמי (GDP) של ארה"ב צמח ברבעון הרביעי בקצב שנתי של 3% - השיעור החד ביותר מאז הרבעון השני של שנת 2010 - מסר היום משרד המסחר האמריקאי. תחזית הכלכלנים היתה כי לצמיחה נמוכה יותר של 2.8% - בהתאם להערכות הראשוניות של משרד המסחר. ברבעון השלישי של 2011 צמחה כלכלת ארה"ב בקצב שנתי של 1.8%.

"נראה כי הכלכלה מתקדמת בהתמדה, גם אם עדיין בקצב מתון", אמר ריצ'רד דקייזר, סגן הכלכלן הראשי של חברת פרתאון גרופ, בראיון לסוכנות הידיעות בלומברג. "השיפור בנתונים נבעה במידה מסוימת מהגדלת מלאים של חברות, אבל אנחנו חוזרים למגמה של קצב צמיחה של 2.5% שממנה נהנינו לפני שהדברים התחילו להתדרדר בתקופה הזו בשנה שעברה", הוסיף.

עוד בחזית המקרו כלכלית בארה"ב היום: נאום יו"ר הבנק הפדרלי, בן ברננקי, על המדיניות המוניטרית של הבנק המרכזי וספר הבז' הדו"ח התקופתי של הבנק הפדרלי על מצב הכלכלה האמריקאית.

הבנק המרכזי של אירופה פירסם היום כי היקף האשראי שהלווה לבנקים המסחריים ביבשת במסגרת הזרמת נזילות הוא 529.5 מיליארד יורו (712.2 מיליארד דולר). הבנק פירסם כי העביר את ההלוואות ל-800 בנקים ביבשת שהגישו בקשות לכך.

רווחי המגזר הפיננסי בארה"ב עלו ב-2011 לשיא של חמש שנים, כך דיווח התאגיד הפדרלי לביטוח פיקדונות בארה"ב (FDIC). לפי דו"ח של התאגיד, רווחי כל הבנקים המבוטחים בארה"ב עלו ל-119.5 מיליארד דולר - עליה של 40% לעומת 2010 והרווח הגדול ביותר מאז 2006. ברבעון האחרון של השנה שעברה הסתכמו רווחי הבנקים ב-26.3 מיליארד דולר, עליה של 23% לעומת הרבעון המקביל שנה קודם לכן. כ-63% מהבנקים שיפרו את רווחיהם, ורק 19% מהבנקים לא היו רווחיים.

מניות במרכז

ענקית מוצרי האלקטרוניקה אפל, אשר שווי השוק שלה חצה היום בראשונה את רף מחצית טריליון דולר, צפויה להתחיל השנה לחלק לבעלי המניות דיווידנד - בראשונה זה 17 שנים - על רקע ביקורת מצד המשקיעים כי החברה צוברת כמות מזומנים גדולה מדי בקופתה, דיווחה סוכנות הידיעות בלומברג.

אפל עשויה להודיע עד סוף השנה על חלוקת דיווידנד רבעוני של שני דולר למניה, לפי נתונים שנאספו על ידי ספקית המידע הפיננסי בלומברג. התחזית מבוססת בין השאר על היקף הדיווידנדים שמחלקות חברות טכנולוגיה גדולות אחרות, בהן מיקרוסופט ויבמ, את תחזיות הרווח של אפל לשנה הבאה, ואת היקף הכסף במאזני החברה.

בין האנליסטים שמעריכים כי אפל תתחיל לחלק השנה דיווידנד למשקיעים נמנים בין השאר אנליסטים של מורגן סטנלי, ג'י.פי מורגן צ'ייס ומיזוהו סקוריטיס.

כמות המזומנים בקופתה של אפל מסתכמת ב-97.6 מיליארד דולר, ועל כן תוכל לעמוד בהוצאה בסך 7.46 מיליארד דולר בשנה הכרוכה בחלוקת דיווידנד רבעוני של שני דולר למניה. חלוקת הדיווידנד צפויה לתמוך במניית החברה, מכיוון שמשקיעים שמחזיקים רק במניות של חברות שמחלקות דיווידנד יוכלו להתחיל להשקיע באפל.

מנכ"ל אפל, טים קוק, אמר מוקדם יותר החודש של החברה מנהלת מגעים פעילים לגבי שימושים אפשריים במזומנים שבקופת החברה, והודה כי כמות המזומנים שברשות החברה גדולה יותר מזו לה זקוקה החברה לניהולה.

אפל חילקה דיווידנד למשקיעים בפעם האחרונה בשנת 1995, לפני שובו של המייסד סטיב ג'ובס לתפקיד המנכ"ל - מהלך שהוביל להשקתם של אייפוד, אייפון ואייפד. הדיווידנד האחרון שחילקה החברה, באותה שנה, היה בסך 12 סנט למניה. ג'ובס, שהלך לעולמו באוקטובר, התנגד לאורך השנים לקריאות להשיב כסף למשקיעים, אולם מחליפו קוק אותת על נכונות רבה יותר להיענות לדרישות המשקיעים.

שווי השוק של אפל חצה היום בראשונה מעולם את רף 500 מיליארד דולר - ושווי השוק של החברה גבוה כעת בכמאה מיליארד דולר משווי החברה השנייה בגודלה בעולם במונחי שווי שוק, ענקית הנפט האמריקאית אקסון מוביל. מתחילת השנה קפצה מניית אפל ב-34%.

אפל תשיק את האייפד הבא (כל הנראה אייפד 3) באירוע שתקיים בשבוע הבא, לפי דיווחים אתמול בתקשורת בארה"ב. החברה שלחה הזמנות לעיתונאים לאירוע שיתקיים בסן פרנסיסקו ביום רביעי הבא, ה-7 במארס, כאשר בהזמנה נכתב "יש לנו משהו שאתה ממש חייב לראות. ולגעת בו".
מניית פריגו השלימה אתמול (ג') זינוק של 6% בתוך יומיים. סטיבן טפר, אנליסט הפארמה והביומד של הראל פיננסים, מעריך שהניתור בשוויה של פריגו נובע מ"קול קורא" שפירסמה רשות התרופות והמזון האמריקאית (FDA), ובה הודיעה על קיום שימוע פומבי. זאת, כדי לקבל את תגובת הציבור לכוונתו לשנות את המדיניות בנושא תרופות ללא מרשם רופא. פריגו היא החברה הגדולה בארה"ב בייצור ובשיווק תרופות ללא מרשם רופא במותג פרטי של רשתות הפארם.

ספקית פתרונות התוכנה לתעשיית התבניות, המבלטים, הכרסום והחריטה של חלקי מתכת, סימטרון הדואלית מגבעת שמואל, הודיעה היום על התוצאות הכספיות של הרבעון הרביעי 2011. הכנסותיה של סימטרון צמחו ב-11% ל-12.2 מיליון דולר, לעומת הכנסות של 11 מיליון דולר ברבעון הרביעי של 2010. בהסתכלות שנתית ההכנסות ב-2011 צמחו ב-13% ל-40.7 מיליון דולר בהשוואה להכנסות של 36.1 מיליון דולר ב-2010.

יצרנית המשקאות המוגזים להכנה ביתית, סודה סטרים, פירסמה היום את דו"חותיה הכספיים לרבעון הרביעי והאחרון של 2011 - שהוא רבעון החגים החזק ביותר עונתית שלה, ולשנה כולה. כפי שעשתה בארבעת הרבעונים האחרונים מאז שהונפקה בנאסד"ק, גם הפעם רושמת החברה צמיחה של עשרות אחוזים ומכה את תחזיות האנליסטים ואת תחזיותיה המוקדמות.

ברבעון הרביעי של 2011 עלו הכנסות סודה סטרים ב-32% לעומת הרבעון המקביל והסתכמו ב-66 מיליון יורו (85.7 מיליון דולר). הרווח הנקי המתואם עלה ב-21% והסתכם ב-5.1 מיליון יורו או 0.26 יורו למניה. תחזיות האנליסטים היו להכנסות של 62.95 מיליון דולר ורווח של 0.21 יורו למניה. החברה עצמה צפתה הכנסות של 60 מיליון יורו ורווח נקי מתואם של 4.3 מיליון יורו.

  • עוד באותו נושא:
  • וול סטריט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully