וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנק ישראל יתחיל להשקיע במניות בארה"ב

ערן אזרן

1.3.2012 / 9:58

הבנק צפוי להשקיע כ-13% מכלל יתרות המט"ח שבידיו בהשקעה במניות של חברות הנסחרות בארה"ב. ייתכן כי חלק מהיקף ההשקעה ינותב אל מדינות אירופה

יתרות המט"ח הגבוהות של בנק ישראל, שעומדות על 76 מיליארד דולר, כמו גם התחזית כי כלכלת ארה"ב צפויה להתאושש בשנים הקרובות, דוחפות את בנק ישראל לצאת ולהשקיע בשוק האמריקאי. החל מהיום יחל הבנק לרכוש מניות של חברות הנסחרות בארה"ב - ובסך הכל מתכוון הבנק להשקיע כ-13% מיתרות המט"ח שברשותו.

ההשקעה תבוצע בשני שלבים. בשלב הראשון שיחל היום, ירכוש הבנק מניות בהיקף של כ-2.5 מיליארד דולר. מאוחר יותר, יבצע רכישות בהיקף של כ-10 מיליארד דולר נוספים. ייתכן כי חלק מהיקף ההשקעה ינותב אל מדינות אירופה. את ההשקעות צפויים לבצע הבנק השווייצי UBS ובלאקרוק - חברת ניהול נכסים אמריקאית - עבור עמלות.

כבר לפני שלושה חודשים פירסם TheMarker על כוונתו של בנק ישראל לצאת להשקעות בחו"ל. מי שאמונים על ההחלטה היא נגיד בנק ישראל סטנלי פישר, היועץ הבכיר לנגיד בארי טאף וראש חטיבת השווקים בבנק אנדרו אביר.

בהתאם לחוק בנק ישראל הישן, הושקעו היתרות באג"ח ממשלתיות סולידיות, בעיקר של ממשלות מערביות גדולות, ובראש ובראשונה של ארה"ב - שהסיכון שלהן נמוך - אך בהתאם גם התשואה. מדיניות זה הסבה לבנק ישראל הפסדים, ולחלופין הביאה לו רווחים נמוכים מאוד. כך, מאזן בנק ישראל ל-2010 הצביע על הפסדים חסרי תקדים לבנק של 17.9 מיליארד שקל, מה שעורר זעם רב בקרב קובעי המדיניות הכלכלית בממשלה.

בכירים במשרד האוצר התלוננו בשנים האחרונות כי בנק ישראל מקבל תמורת הפקדת יתרות המט"ח בחו"ל ריבית נמוכה, ואת השקלים לרכישת דולרים הוא מממן באמצעות הנפקת מק"מים בריבית גבוהה יותר - מה שמסב למשק הפסדים כבדים. לדבריהם, הפסד של 17.9 מיליארד שקל בשנה אחת היה מביא, בחברה המנוהלת בצורה תקינה, להסקת מסקנות ולעריפת ראשים.

נראה כי בסופו של דבר החליט בנק ישראל לאמץ את הביקורת הציבורית וכדי להגדיל את התשואה, הוא מתחיל במעבר ההדרגתי להשקעה במניות סולידיות. המהלך התאפשר גם בעקבות קבלת חוק בנק ישראל החדש, לפני כשנה וחצי. החוק החדש מאפשר לבנק ישראל, בניגוד לחוק הישן, להשקיע את היתרות, בין השאר, במניות ובאג"ח קונצרניות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully