וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ועדת שרים לחקיקה אישרה את המלצות ועדת נאמן

צבי זרחיה

4.3.2012 / 12:37

המלצות הוועדה להגבלת שכר הבכירים בחברות ציבוריות יוגשו לכנסת בתחילת מושב הקיץ במאי 2012. השר נאמן: "הצעה מאוזנת שהתקבלה לאחר מחקר משווה ובדיקה מקיפה"

ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה לפני הצהריים את המלצות ועדת נאמן להגבלת שכר הבכירים בחברות ציבוריות. ההמלצות יוגשו לכנסת בתחילת מושב הקיץ במאי 2012. ההחלטה התקבלה פה אחד בתמיכת השרים יעקב נאמן, סטס מיסז'ינקוב, מיכאל איתן, בני בגין, דן מרידור, דניאל הרשקוביץ, אורית נוקד ומשולם נהרי.

השר נאמן אמר כי "מדובר בהצעה מאוזנת שהתקבלה לאחר מחקר משווה ובדיקה מקיפה ומעמיקה בכל העולם ובישראל. אני מאמין שישראל תשמש אור לגויים בכל התחום החשוב והמורכב של שכר הבכירים". לדבריו, "הממשלה תעקוב אחר סוגיית שכר הבכירים לאורך זמן. אין פה מהלך של זבנג וגמרנו. הממשלה תקיים בשנת 2015 מעקב אחר ישום ההמלצות".

נאמן והמשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד אבי ליכט, פירטו בפני השרים את ההמלצות והדגישו, בין השאר, את החובה שתוטל על חברות לאשר אישור פרטני של שכר המנכ"ל שממנו נגזר שכרם של בכירים בחברה הציבורית וכן החברה תחוייב להתייחס לשכרם של עובדי קבלן.

המלצות הוועדה כוללות הוראות שמטרתן להגביר את העצמאות של הדירקטוריון ושל ועדת הביקורת ושיפור הממשל התאגידי בחברות ציבוריות ובחברות שמגייסות איגרות חוב. לצד הגברת עצמאות הדירקטורים וחיזוק הממשל התאגידי, מציעה הוועדה להסדיר את מדיניות התגמול לנושאי משרה.

החידוש העיקרי בהצעת החוק לעומת ההמלצות שבדו"ח הוועדה שהוצג לפני כשנה, הוא החובה להביא את אישור שכר המנכ"ל בחברה ציבורית לאישור האסיפה הכללית של בעלי המניות ברוב של הציבור (בעלי מניות המיעוט) באסיפה. ברוב החברות הציבוריות, הציבור יוכל רק לחוות דעתו על השכר. אם הציבור יתנגד לשכר המנכ"ל, ההתנגדות שלו תובא לדיון מחודש בדירקטוריון החברה. הדירקטוריון יוכל לבחור האם לשנות את השכר, בעקבות עמדת הציבור, או להתעקש ולהשאיר את השכר המקורי.

בנוסף, החברות יצטרכו גם לשקול את היחס בין שכר הבכירים לשכר הממוצע בחברה. לצורך השכר הממוצע ייספר גם שכר עובדי הקבלן - זאת כדי לא לתמרץ חברות להיפטר מבעלי השכר הנמוך בחברה באמצעות העברתם לקבלן חיצוני. עם זאת, אין כל הגבלה על היחס המותר.

הצעת החוק נשארת נאמנה לעקרונות הבסיסיים שקבעה ועדת נאמן: אין הגבלה בחוק על שכר הבכירים, אלא רק ניתנים לציבור כלים לשפוט את שכר הבכירים ולהיאבק בגובהו באמצעות האסיפה הכללית. כמו כן אין קנס על שכר בכירים גבוה באמצעות כלים של מיסוי. מסקנות ועדת נאמן זכו, על רקע זה, לביקורת רבה, בטענה כי הן אנמיות וחסרות שיניים - ולא יביאו לשינוי המיוחל בשכר הבכירים.

יו"ר מפלגת העבודה, שלי יחימוביץ', ויו"ר ועדת העבודה והרווחה, ח"כ חיים כץ, אומרים כי הצעת החוק להגבלת שכר הבכירים המועלית היום לאישור ועדת שרים לחקיקה היא אחיזת עיניים, ולא תביא להפחתה של שקל אחד בשכר הבכירים השערורייתי. "צר לנו על כך שהצעת החוק ההגיונית והפשוטה לביצוע שהגשנו כבר לפני שנתיים, ועל פיה שכר הבכיר לא יעלה על פי חמישים מהשכר הנמוך ביותר טורפדה במשך שנתיים בועדת נאמן והסתיימה בהצעה העלובה המועלית כיום". השניים הודיעו כי נוכח האכזבה, יניחו מחדש את הצעתם המקורית וייאבקו עליה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully