וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רשות ההגבלים לא קיבלה בקשה לאישור עסקת משאב-לבנת

אורה קורן

5.3.2012 / 11:11

קשיים בעסקה? חודש אחרי שהודיע אי. די. בי. על עסקת מכירת משאב למשפחת לבנת, עדיין לא הוגשה לרשות ההגבלים בקשה לאישור המיזוג

כחודש חלף מהמועד בו הודיעה אי.די.בי לבורסה על העסקה בה רוכשת משפחת לבנת את משאב, המחזיקה במונופול המלט נשר. ל-TheMarker נודע כי רשות ההגבלים העסקיים טרם קיבלה בקשה לאישור המיזוג.

מקורות בשוק ההון העריכו, כי העיכוב בהעברת העסקה לאישור הרגולטור נובע מקשיים בהשלמתה. מאי.די.בי וממשפחת לבנת טרם התקבלה תגובה. העסקה לרכישת השליטה (55%) במשאב על ידי משפחת לבנת נראית על פניה בעייתית מבחינת התחרותיות במשק. משפחת לבנת כבר מחזיקה בכמה מונופולים חשובים של תשתיות במדינה, וריכוזיותה בתחום התשתיות עלולה להתגבר לאחר שתהיה בעלת השליטה במונופול המלט נשר.

על פי העסקה תפורק השותפות בגרעין השליטה באי.די.בי בין משפחת לבנת למנור ולגנדן שבשליטת נוחי דנקנר, אולם בינתיים תחזיק לבנת במניותיה בתאגיד. בהמשך צפוי כי תנסה לצאת לחלוטין מהשותפות באמצעות מכירת המניות לגנדן ומנור, או למשקיע חדש.

עסקת לבנת-משאב. TheMarker
עסקת לבנת-משאב/TheMarker

משאב מחזיקה במונופול המלט נשר (ששולט על 90% מהשוק) לפי שווי חברה של 2.4 מיליארד שקל. טרם העסקה, נמצאה משאב בשליטת כלל תעשיות (75%) ותאגיד המלט האירי (25%) CRH. משאב מחזיקה בנשר וכן 50% בחברת תעבורה לצד משפחת לבנת המחזיקה ב-50% הנותרים.

לתעבורה השפעה מרכזית בענף התשתיות הלאומיות. היא חולשת על ההובלה היבשתית ודומיננטית בשינוע מכוניות חדשות מהנמלים. בנוסף, תעבורה מחזיקה מעט מעל 40% בתעבורה תפזורת, מונופול בשינוע מלט אפור בתפזורת. תעבורה היא גם בעלת שליטה במונופולים נוספים במשק, בהם ממן - מונופול במתן שירותי מסוף מטענים בהובלה אווירית, לצד חרושת נפץ, יצרנית חומרי נפץ למחצבות. מי שמנהל את פעילות משאב כיום הוא צביקה לבנת, כחלק מפעילותו כבעל שליטה באי.די.בי.

לבנת מחזיקה 13.3% באי.די.בי, אולם שותפה בגרעין השליטה של התאגיד הגדול במשק. מכירת משאב תקטין את השליטה של אי.די.בי במשק ולכן טובה לכאורה לתחרות בהקשר זה. השאלה היא, אם המכירה ללבנת טובה אף היא לתחרות.

ברקע לכל העסקה נמצאת החלטת הממשלה לפתוח את ענף המלט לתחרות. הוועדה בראשות הממונה על התקציבים במשרד האוצר, גל הרשקוביץ, אמורה להגיש המלצותיה בנושא במהלך החודש הבא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully