וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המומנטום השלילי נמשך: ת"א 25 ו-100 איבדו 1.5%

ערן אזרן

6.3.2012 / 16:44

המגמה השלילית בבורסה התל אביבית נמשכת גם היום והמדדים המובילים ירדו בסוף יום המסחר. מדד הבנקים איבד 2% מערכו ואילו מדד הנדל"ן נחלש ב-2.4%

בדומה לימי המסחר האחרונים, גם היום נמשך המומנטום השלילי בבורסת תל אביב על רקע התחדשות החששות בנוגע למשבר החוב באירופה. אזהרת המכון הפיננסי הבינ"ל כי חדלות פירעון לא מסודרת של יוון תגרום נזק של יותר מטריליון דולר, וכן עליית התשואות על אג"ח של ממשלת ספרד מעל מעבר לרף 5% דחפו לירידות, שהתגברו לקראת נעילת המסחר.

מדד ת"א 25 ומדד ת"א 100 ננעלו בירידות של 1.5%. מדד הבנקים השיל 2%, ומדד הנדל"ן נחלש ב-2.4%. מאז חודש דצמבר הציגה הבורסה המקומית תשואה אפסית, בעוד בורסת ארה"ב רשמה תשואה של כ-10%. בשווקים המתפתחים התשואה אף היתה גבוהה מכך. אנליסטים העריכו כי גם זרים המממשים השקעות בארץ וגופים מוסדיים שמסיטים רכיב נוסף מהשקעותים לחו"ל תרמו למגמה השלילית.

בלטו במסחר: מניית קרדן אן.וי , שצנחה בכ-9.4% לקראת פרסום הדו"חות; מניית שטראוס שנפלה ב-4%. מניות חברות האחזקה כלכלית ירושלים, דיסקונט השקעות ודלק חברה לישראל שירדו בעד 3.3%, וכן מניית אי.די.בי אחזקות שבשליטת נוחי דנקנר, שאיבדה כ-5.5% - וירדה לשפל של 5 שנים. מחזור המסחר הכללי הסתכם ב-900 מיליון שקל.

נתונים שפירסמה הבוקר הנהלת הבורסה הצביעו כי מחזור המסחר היומי במניות הסתכם בפברואר בכ-1.1 מיליארד שקל, נמוך בכ-20% מהמחזור הממוצע ברבעון האחרון של שנת 2011. בהשוואה ל-2010 צנח מחזור המסחר בכ-44%, ובהשוואה לכל שנת 2011 מדובר על צניחה של 34%.

מלבד הירידה במחזורי המסחר במניות, גם בשוק האופציות על מדד ת"א 25 נמשכת הירידה בפעילות. בחודש פברואר נסחרו כ-220 אלף יחידות ביום בממוצע, נמוך מעט לעומת החודש הקודם ונמוך בכ-40% מהמחזור הממוצע בשנת 2011. למרות התחזקות הדולר ביחס לשקל, באופציות הדולריות, לא נרשמה החודש עלייה בפעילות ונסחרו כ-33 אלף יחידות בממוצע ביום בפברואר, בדומה למחזור בחודש הקודם ונמוך בכ-25% לעומת המחזור הממוצע בשנת 2011.

"שוק ההון הישראלי סובל מדיפרסיה - המשקיעים הזרים נוטשים את שוק המניות המקומי", אמר אתמול יוסי אפרתי, מנהל מחלקת ההשקעות בהכשרה ביטוח, בהתייחסו לביצועי הבורסה בחודש פברואר ולצפוי בחודש מארס. "הסיפור האמיתי נמצא כעת מעבר לים, וכדאי להתרחק מהשוק המקומי. המשק האמריקאי עולה על פסי התאוששות מרשימים, וכך גם מדדי המניות מעבר לים", הוסיף.

היציאה של המשקיעים הזרים מהבורסה בתל אביב, עליה הצביע אפרתי, התבטאה בתקופה האחרונה במחזורי המסחר הנמוכים שנרשמים בבורסה. ביום ראשון נרשם שפל של 8 שנים, כשהבורסה סיימה את היום במחזור של 483 מיליון שקל. המחזורים הנמוכים מתווספים לתשואות החסר של הבורסה מול מרבית הבורסות בעולם, ירידה במספר החברות, והיקף הנפקות ראשוניות נמוך.

שוק האג"ח

מלבד שוק המניות, גם שוק איגרות החוב הקונצרניות אינו מבשר טובות. נתוני חברת דירוג האשראי S&P מעלות לחודש פברואר מצביעים כי שליש מאיגרות החוב בבורסה נסחרות בתשואות של יותר מ-8%, וכחמישית בתשואות הגבוהות מ-15%. תשואות אלה מלמדות כי לא מעט מהחברות הבורסאיות עשויות לעמוד בתקופה הקרובה בפני קשיים ביכולתן לפרוע חוב שלוו או לגייס חוב חדש בשוק.

"הקושי הגובר למחזר חוב והמינוף הגבוה בחלק ניכר מהחברות עשויים להוביל לשינוי במבנה ההון שלהן, לשינויי בעלות, למכירת נכסים ולהכנסת שותפים בחברות, וזאת במטרה להקטין את המינוף ולאפשר את פירעונות החוב", ציינה מנכ"ל מעלות, רונית הראל. "במקרה שאלה לא יעלו יפה - יש לצפות להמשך ולהרחבה של גל הסדרי האג"ח", הוסיפה.

מדדי התל בונד השונים - המייצגים את ערכן של איגרות החוב הקונצרניות - איבדו עד 0.6%. בלטו איגרות החוב של אי.די.בי פתוח שאיבדות עד כ-2.2%, כשהתשואה לאג"ח מסדרה י' עולה ל-17.1%. סדרה ב' של אמפל אמריקן שבשליטת יוסי מימן המשיכה במסע מטה: איבדה 2.7%, והתשואה עלתה ל-117%.

בגזרת איגרות החוב בממשלתיות נרשמה מגמה מעורבת. השחרים (אג"ח לא צמודות בריבית רבועה) איבדו עד 0.13%. שחר במח"מ של 10 שנים, נסחרת כעת בתשואה של 5.04%. הגלילים (אג"ח ממשלתיות צמודות בריבית קבועה) נסחרו ללא מגמה ברורה. גליל במח"מ של 10 שנים נסחרת בתשואה של 2.32%.

מניות בולטות במסחר

שותפויות חיפושי הגז אבנר ודלק קידוחים מקבוצת דלק שבשליטת יצחק תשובה, פירסמו הבוקר את הדו"ח הגיאולוגי שביצעה עבורם חברת NSAI ומעריך את כמות הגז הטבעי שנמצאה ברישיון החיפושים הימי בלוק 12 שבקפריסין בו הן מחזיקות 30% יחד. מדובר בדו"ח שנערך על פי כללי ה-PRMS כפי שדורשת רשות ני"ע הישראלית, והנתונים הגיאולוגים עליו הוא מתבסס (שנאספו באמצעות קידוח האקספלורציה שבוצע שם בסוף 2011) אינם חדשים ופורסמו על ידי נובל אנרג'י, רק בצורת ניתוח שונה.

מוטי זיסר בעל השליטה באלביט הדמיה ובפלאזה סנטרס העביר בימים האחרונים לידי בנק הפועלים 70 מיליון שקל (נוסף ל-10 מיליון שקל שהעביר בעבר), שהם תשלומים שבפיגור בגין 2010 ו-2011. זאת אחרי שהבטיח לשלם את התשלום הזה עד לסוף אוקטובר 2011.

חברת אבגול אישרה פרסום בעתונות לפיו היא מקיימת מגעים ראשוניים לעסקה של רכישה עם קרן בלקסטון אולם מגעים אלו לא הבשילו עדיין למו"מ על פרטי עסקה. אבגול, שמייצרת בדים לא ארוגים לחיתולים חד פעמיים ותחבושות חד פעמיות, נשלטת על ידי חברת פטרוכימיים (23.7%) שבשליטת דיוויד פדרמן, אלכס פסל ויעקב גוטשטיין.

חברת אמפל שבשליטת יוסי מימן ממשיכה להפעיל לחץ על בעלי האג"ח שלה, שסדרה ב' שלהם מצביעה בימים אלו האם להעמיד את החברה לפרעון מיידי בשל תשלום של 30 מיליון דולר שלא שולם לה. הלילה הודיעה החברהכי תשלום הריבית לסדרה ג' שאמור להתבצע מחר, בהיקף של כ-6 מיליון דולר, לא ישולם עד שיתברר האם מחזיקי אג"ח ב' יחליטו האם להעמיד את החברה לפירעון או לא. אם יחליטו מחזיקי אג"ח ב' שלא לבקש לפרק את החברה וימשיכו במו"מ עימה על הסדר החוב – תשלם אמפל את הריבית לאג"ח ג', שכלפיהם עדיין לא בוצעה חריגה בתשלומים.

על רקע פרסום דו"חותיה השנתיים של שופרסל אתמול, חברת דירוג האשראי מעלות שינתה את תחזית הדירוג לקמעונית המזון הגדולה בישראל, שבשליטת נוחי דנקנר, מ"יציבה" ל"שלילית". בנוסף אישרו במעלות מחדש דירוג AA (גבוה מאוד) לחברה. הורדת התחזית משקפת כי החברה עשויה לעמוד בפני הורדת דירוג בתקופה הקרובה. במעלות נימקו את הורדת התחזית בירידה בשיעור הרווחיות, עלייה ברמת התחרות בשוק המזון, ובפרופיל פיננסי המושפע לרעה ממדיניות חלוקת דיווידנדים לבעלי המניות.

מניית קו מנחה , שממוצע היקף המסחר בה בשנה האחרונה עומד על 7,500 שקל, ריכזה אתמול מחזור חריג של 16 מיליון שקל. הסיבה לכך הייתה שחברת עילדב השקעות, בבעלותו של רוני שטרנבך ובניהולו של אבי קליינר, מכרה כ-10% ממניות קו מנחה לחברת הביטוח מגדל במחיר שוק - 17.5 שקל למניה.

חברת הנדל"ן כלכלית ירושלים , שבשליטת אליעזר פישמן, תמכור 19 נכסים בשווייץ הכוללים 568 דירות ומרכז מסחרי בתמורה ל-153 מיליון שקל. הנכסים יימכרו לגוף שלא קשור לחברה והעסקה תכלול העברת נטל ההלוואות בגין הנכסים הללו.

מנהל מחלקת המחקר בבית ההשקעות אי.בי.אי, אורי ליכט, חתך אתמול את מחיר היעד למניית סלקום ב-25% ל-50 שקל, והצמיד למניה המלצת "הפחת". מודבר בהורדה חמישית ברציפות של מחיר היעד למניה על ידי ליכט, וזאת לאחר שבסוף 2011 נקב במחיר של 66 שקל למניה. מניית סלקום עולה כעת ב-0.3%, ונסחרת לפי 50 שקל למניה.

  • עוד באותו נושא:
  • אחד העם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully