וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

וול סטריט בירידה החדה ביותר ב-2012

נמרוד הלפרן, ערן אזרן

6.3.2012 / 23:10

מדד דאו ג'ונס ירד ב-1.6%, מדד S&P 500 נסוג ב-1.5% ושוק האג"ח הממשלתיות רשם את הנפילה החדה ביותר זה שלושה שבועות

בורסות וול סטריט רשמו את הירידה היומית החדה ביותר בשנת 2012, ומדד S&P 500 נסוג זה היום השלישי ברציפות, לאחר שכלכלת גוש היורו רשמה צמיחה שלילית ברבעון הרביעי של השנה ועל רקע חששות לגבי ההסדר של יוון עם נושיה. מניות הפיננסים הובילו את הירידות.

מדד דאו ג'ונס ירד ב-1.6%; מדד S&P 500, אשר עלה מתחילת השנה ועד אתמול ב-8.5% נסוג ב-1.5% - הירידה היומית החדה ביותר בשנת 2012; מדד נאסד"ק איבד 1.4%. שוק האג"ח הממשלתיות האמריקאיות נסגר בעליות, והתשואה על האג"ח ל-10 שנים נפלה ב-0.06% לרמה של 1.95% - הירידה היומית החדה ביותר זה שלושה שבועות.

מצדו השני של האוקיינוס האטלנטי, רשמו בורסות אירופה את הנפילה היומית החדה ביותר מאז נובמבר. מניות הפיננסים, הרכב והכרייה הובילו את הירידות באירופה. בורסת לונדון נסגרה בירידה של 1.9%; פרנקפורט נפלה ב-3.4%; פריז צנחה ב-3.6%; מילאנו ומדריד ירדו ב-3.4%. מדד סטוקס 600 הכלל אירופי נפל ב-2.7% - הנפילה היומית החדה ביותר מאז ה-21 בנובמבר. עם זאת, המדד עודנו גבוה ב-5.7% מרמתו בתחילת השנה.

צמיחה שלילת באירופה וחששות יוון

כלכלת גוש היורו התכווצה ברבעון האחרון של 2011 ב-0.3% לעומת הרבעון השלישי של השנה, לפי נתונים שפירסמה היום הלשכה לסטטיסטיקה של האיחוד האירופי, יורוסטאט. בסיכום שנתי, צמח התוצר המקומי הגולמי (GDP) של גוש היורו ב-2011 ב-0.7% לעומת שנת 2010.

חדלות פירעון לא מסודרת של ממשלת יוון תביא לכך שממשלות איטליה וספרד יהיו זקוקות לסיוע חיצוני כדי למנוע את התפשטות המשבר, ותגרום לנזק של יותר מטריליון יורו (1.3 טריליון דולר) לגוש היורו - כך העריך המכון הפיננסי הבינלאומי (IIF).

"חדלות פירעון לא מסודרת של האג"ח הממשלתיות של יוון עלולה להיות בעלת השלכות מזיקות ומשמעותיות ביותר", נכתב במסמך של IIF מהתאריך 18 בפברואר, אשר הגיע לידי רויטרס. "קשה אמנם לסכם את כל העלויות האלה באופן מדויק, אך קשה לראות כיצד הן לא יעלו על טריליון יורו", נאמר בדו"ח.

IIF, הגוף המייצג את נושיה הפרטיים של יוון, מעוניין שהנושים יחתמו עד יום חמישי על עסקת המרת האג"ח שנועדה לצמצם את חובותיה של יוון ביותר מ-100 מיליארד יורו ולייצב את כלכלתה. אם לא תושג הסכמה, הבנק המרכזי של אירופה (ECB) יספוג הפסדים גדולים, נכתב במסמך אשר העריך את חשיפתו של הבנק המרכזי ליוון ב-177 מיליארד יורו.

מניות במוקד תשומת הלב

מניות הפיננסים הובילו את הירידות בוול סטריט בעקבות הירידות שנרשמו במגזר היום באירופה. חטיבת אסיה של בנק ההשקעות האמריקאי גולדמן סאקס, בנק ההשקעות החמישי בגודלו בארה"ב במונחי נכסים, רשמה ב-2011 הפסד שנתי ראשון מאז שנת 2008, עקב ירידה בשווי השקעות הבנק באסיה, לפי מסמכים שהגיש היום הבנק לרשות ני"ע בארה"ב (SEC). החטיבה רשמה הפסד נקי של 103 מיליון דולר בשנה שעברה לעומת רווח של 2.08 מיליארד דולר בשנה הקודמת, בעיקר עקב וירידה בשווי החזקות גולדמן בבנק הסיני ICBC. הכנסות חטיבת אסיה של גולדמן נפלו ב-46% לעומת השנה הקודמת, והסתכמו ב-2011 ב-3.86 מיליארד דולר.

חברת סולתם מקבוצת אלביט מערכות הוכנסה לרשימה השחורה של צבא הפיליפינים. מכתב ששוגר לסולתם ביולי 2011 הבהיר כי החברה לא תוכל להשתתף במכרזים נוספים של הצבא למשך שנה. הסיבה לכך ככל הנראה היא שסולתם לא עמדה בהתחייבויותיה לאספקת מוצרים עד אוקטובר 2010 בשני מכרזים קודמים שבהם זכתה.

נייר חדרה מקבוצת אי.די.בי, המוכרזת כמונופול בתחום נייר בגלילים ובגיליונות בישראל, הודיעה להתאחדות הוצאות ספרים בישראל (התאחדות המו"לים) על עלייה חדה במחירי הנייר שהיא מייצרת. לפני כשבוע הודיעה התאחדות המו"לים במכתב למו"לים כי "מפעלי נייר חדרה מודיעים על עליית מחירי כל סוגי הנייר המיוצרים על ידם בשיעור של 8%" מהחודש.

  • עוד באותו נושא:
  • וול סטריט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully